Dagens dröm

Det här drömde jag ganska tidigt i morse, och jag hann somna om igen så detaljskärpan har försvunnit lite grann. Men jag är Hitler — eller rättare sagt: jag ser honom ömsom utifrån och befinner mig ömsom i honom. Jag/ Hitler har också  en dubbelgångare eller en tvillingbror.

Vi befinner oss i ett rum som mest liknar väntsalen på en gammal järnvägsstation — träbänkar, mörkbruna lister och ljust gulbruna paneler. Mulet dagsljus utanför, halvdunkel i lokalen. Någon som jag tror är Neville Chamberlain försöker locka ut oss ur väntsalen — kanske för att skriva under Münchenfördraget. Jag/Hitler försöker hålla oss undan, hukar och gömmer oss bland bänkarna.

Chamberlain ropar inåt vänthallen att han har serverat mat. Det går vi inte på. Jag tror han kommer in med en stor mugg välling för att försöka locka ut oss. Hitlers dubbelgångare syns bara till som hastigast när han flyr in i mörkret. Jag är inte säker, men eventuellt avspjälkas han från Hitler som en encellig organism.

Här vaknar jag till och försöker lägga drömmen på minnet. Sedan slumrar jag in igen. Nu sitter jag vid ett bord på en mycket mörk krog och berättar drömmen för en storvuxen individ som jag aldrig har sett förut. Det är defintivt inte Neville Chamblerlain. Han påminner istället om Vilhelm Moberg. Jag har ändrat i den föregående drömmen, och nu är det han som försökte locka ut oss. Jag berättar för honom: ”Jag trodde att det var Vilhelm Moberg som försökte locka ut mig. Folk har väl sagt till dig att du är väldigt lik Ville i Momåla?” Mobergs dubbelgångare ser en smula sträng och ogillande ut när jag säger detta.

Sedan förtonar drömmen i mörker.

4 svar to “Dagens dröm”

  1. Charlotte Says:

    Shit, stackare. Det kan inte vara kul att drömma att man är Hitler.
    En av mina få någotsånär intressanta drömmar nyligen gick förresten ut på att Hitler var statsminister i Sverige 1945-64. Ja, han gick runt i sin gamla uniform men annars var folkhemssverige rätt mycket som vanligt. Utom att Hitler fört in oss i en västlig gemensamhetspakt.

  2. David Says:

    Charlotte: Ja, drömmen hade inte så stark känslomässig färgning — mera som om jag förstrött såg alltsammans på bio. Och Hitler kändes mest som en lite sorglig gubbe i beige uniform som började säcka vid knäna …

    Märkligt förresten — drömmer vi Hitlerdrömmar för att det var jämnt hundratjugo år sedan han föddes den tjugonde april?

  3. Jacob Says:

    oerhört märklig dröm. vad åt du innan sängåendet? ett par kilo spettekaka? ;)

  4. zoot Says:

    Du åt kanske en welsh rarebit innan du lade dig?

Kommentera

