Dagens drömfragment

Två små skärvor ur morgonens drömmar:

Någon — kanske jag själv — säger:

”Konsten är ett internt skämt mellan höger och vänster hjärnhalva.”

Jag vaknar till med en smått bedräglig känsla av att ha kommit världsalltets gåta på spåren. I klarvaket tillstånd har aforismen  förlorat en hel del av sin intellektuella sprängverkan,  men det känns ändå som om den innehåller något slags grumlig sanning — som ett illa översatt Herakleitoscitat.

Efter att ha memorerat aforismen somnade jag om. Strax därpå står jag mot fond av en sommargrön barrskog och läser på ett solbelyst plakat att Orminge hembygdsmuseum ställer ut fetisch- och bondagekläder.

Tyvärr går jag aldrig in och ser på utställningen utan drömmen klipper MTV-likt till något helt annat.

6 svar to “Dagens drömfragment”

  1. Martin R Says:

    Haha, fan vad bra! Jag besökte Orminge hembygdsgård här om året i forskningssyfte. Vid det tillfället hade man tydligen ännu inte öppnat läder- och gummiutställningen.

  2. Charlotte Says:

    Åh, “Konsten är ett internt skämt mellan höger och vänster hjärnhalva.”… vilken tur att du kom ihåg & skrev upp…

  3. Per Says:

    Lustigt, min första association när jag läste citatet gick just till Herakleitos märkliga små fragment.

    I övrigt är jag grymt avundsjuk, jag skulle också vilja ha sådana där smarta repliker i mina drömmar. Jag drömmer nog mest extremt osammanhängande och abstrakt, och ibland om tentakler.

  4. Svensson Says:

    Smart grej, jag skrev upp den. På papper. Det yttersta beviset på ”guldkorn värt att spara”.

  5. David Says:

    Martin R: Själv har jag aldrig varit i Orminge och har ganska dunkla begrepp om var det ligger — så jag förstår inte riktigt hur drömmen fick tag i ortsamnet.

    Charlotte, Per, Svensson: Tack tack — fast det säger sig väl själv att jag drömmer rätt mycket osammanhaängande och ospännande också. Fast på sista tiden har det varit en orgie av historiska personer i morgondrömmarna — nu i morse var jag Fidel Castro och satt på ett pendeltåg i Stockholm. Vagnen var full av medelålders kvinnor som stirrade en smula skeptiskt på mig och undrade varför Fidel Castro åkte kommuntalt …

  6. Nonsensakuten Says:

    Väldigt bra aforism. Ett internt skämt. Där har vi det.

Kommentera

