Govindas oemotståndliga benkläder

Meri Pant bhi sexy,
Meri shirt bhi sexy,
Mere baal bhi sexy,
Meri chaal bhi sexy,
Yeh rumaal bhi sexy haiiii!

(Mina byxor är också sexiga,
min skjorta är också sexig
mitt hår är också sexigt,
min gång är också sexig
ja, min halsduk är också sexig. Haiii!)

Det är kort sagt inte mycket på Govinda som inte är sexigt. Fast Karishma Kapoor verkar inte helt övertygad. Verserna verkar anlägga ett lite mera lyriskt perspektiv:

Ik hai anaar yahan kitne beemaar yahan
yeh dil main kis kis ko doon?
Har ik ladki mujhpe hai marti
Main sab ke dil mein rahoon

(Så många sjuka flickor och bara ett granatäpple till bot.
Hur många kan jag skänka mitt hjärta till?
Alla flickor faller för mig,
alla vill de att jag ska bo i deras hjärta)

Bildkvaliteten är väl lite så där — men när det gäller hindisånger får man vara tacksam så länge inte halva rutan täcks av reklam för pakistanska hårblekningsmedel … Filmen heter hursomhelst Dulaara, för den som vill bedriva vidare självstudier i Govindas byxor.

Dulaara

För vidare inblickar i Bollywoods fascinerande sångtexter hänvisar vi till den här bloggen, som  går igenom ett antal handplockade exempel på hindilyrik. Textförfattarna verkar inte spara på krutet, eller vad sägs om dessa rader från  Phoolon sa chehra tera ur filmen Anari som får Evert Taubes nyutsprungna ros att förblekna:

Phoolon sa chehra tera
Kaliyon si muskaan hai
Rang tera dekh ke, roop tera dekh ke
Khudrat bhi hairaan hai

(Ditt ansikte liknar vackra blommor,
som knoppar är ditt leende,
Vid åsynen av din hy och dina former
chockas själve Gud.)

7 svar to “Govindas oemotståndliga benkläder”

  1. bark Says:

    Inte pakistanska pakistanska hårblekningsmedel, men Google gav mig reklam för växthus. Alltid något…

  2. Robert Huselius Says:

    Bollybutiken jag omnämnde vid vårt sammanträffande ligger på Saltmätargatan 14 i Stockholm (t-bana Rådmansgatan) och heter Yash Video. Har ännu inte vågat mig in.

    Och hur mycket jag än hatar reklam i kommentarsfältet, och känner mig smutsig då jag själv framställer den, tänker jag mig ändå att många av denna blåggs läsare skulle kunna ha behållning av de två senaste Magma-sändningarna, vilka hade tema ”komik” (länk på mitt namn ovan). Där hörs gamla Star Trek-stjärnor, mongolska Kraftwerk-covers och bisarra song-poems såväl som tidig bollywoodrock, Åke Sandin, Bonzo Dog Band samt Yanne Sundins odödliga ”Badrumssångaren”. Länk ovan som sagt var.

  3. Jessica Says:

    Jag jobbar för närvarande med tre killar från Bollywoods förlovade land och har dagligen orsak att glädja mig åt deras telefoners polyfona ringsignaler som bjuder på minst lika bra musik som du gör i detta inlägg.

    Eftersom jag är lite fixerad vid språk, etymologi och namnforskning har jag slagit upp dem och grovt översatt till svenska heter en ”Krönt med månen” eller ”Månen på huvudet”, en heter ”Skicklig” (detta stämmer för övrigt, snajdigare statistikprogrammerare får man leta efter speciellt med så kort erfarenhet) och en heter ”Indra bland kungar” eller ”Kungarnas kung”. (Det stämmer inte lika bra, även om han röker lika intensivt som Karl XVI Gustaf så har jag inte sett honom skaka hand med någon, fråga vad de jobbar med och sen inte förstå svaret.)

    Jag har tittat noga, men ”Månen på huvudet” verkar inte dras med några sateliter.

    Det för tankarna till ”Lortartur” i Snobben, och hans tendens att ha sin smuts i form av små satelitmolekyler kring sig, snarare än på själva kroppen, men jag har som sagt inte sett minsta lilla antydan till himlakropp kring ”Månens” änne.

  4. Carlh Says:

    Var det från Govinda som Right Said Fred fick inspirationen till denna komposition: http://www.youtube.com/watch?v=39YUXIKrOFk ?

  5. David Says:

    Jessica: Själv bor jag på Hisingen, en skälvande smältdegel för mångahanda mångkulturella mobilers polyfona puttrande — ofta på spårvagnen hör man fantastiska små snuttar av turkisk eller arabisk pop innan lyssningsupplevelsen bryskt avbryts med ett ”Ja, det är Anwar?” — vilket är bra mycket roligare än när Nokia Tune avbryts av ett ”Ja, det är Alvar?” …

    Carlh: jag misstänker att det nog var väldigt mycket tvärtom, dessvärre …

  6. Svensson Says:

    (@ Jessica: Chandrasekhar, Kaushalam, Rajendra? – Min hindi är inte vad den borde…)

  7. Jessica Says:

    Svensson: Chandrashekar och Rajendra stämmer bra, den tredje killen heter Praveen.

Kommentera

