Tom Lehrers amorösa eskapader

Såvitt jag vet har Tom Lehrer aldrig spelat in I Got It From Agnes på skiva — och skälet är inte svårt att förstå: det är en häpnadsväckande snuskig sång. Däremot framförde han den live när han var gäst hos Parkinson 1980 (lägg märke till hur publiken först frustar så där glatt som britter gör när de hör ord som ”Bedpan” eller ”Buttocks” för att sedan bli allt mer sordinerad när det visar sig att Lehrer tänker prestera en veritabel katalogaria av snusk.

Bildkvaliteten är inte mycket att skriva hem om — det rör sig om en av de där många gånger kopierade VHS-kassetterna som har börjat se helt potatistryckta ut. Och efter rippning till U-tube ser snutten ut som ett potatistryck som man försöker titta på genom ett vattrat badrumsfönster. Men väldigt många nyanser av brunt kan man i alla fall urskilja, eftersom inspelningen är från den tidpunkt i historien då sjuttiotalsbrunheten nådde sitt klimax.

(Jag vet inte varför det är så mycket snusk på den här bloggen just nu — jag kanske har kommit in i Fridolfs farliga ålder …)

6 svar to “Tom Lehrers amorösa eskapader”

  1. Johan Says:

    Det här har varit en av mina Lehrer-favoriter sedan jag hörde den för några år sedan. Underbar sång.

    //JJ

  2. Petter Says:

    Det finns en studioversion på extralåtarna till CD-utgåvan av de 2 första lehrer-skivorna. Outgiven, heter det där.
    ”Smut” är annars en bra lehrer på liknande tema.

  3. Martin R Says:

    Jag var faktiskt en gång tvungen att ta en penicillinkur efter umgänge med en som hette Agnes.

  4. Ahrvid Says:

    Jag tänkte egentligen inte kommentera Tom Lehrer (även om han är utmärkt!) men däremot nämna att hr Nessle ju var på Sunkit i går! Det blev en riktigt glad kväll, och jag blev inte så litet överraskad då jag inte hade en aning om att David var i stan. Kul att ses!
    Sunkit, för den som inte vet, är kultmusikklubben (”incredibly strange music”) som första måndagen varje månad håller till hos Bröderna Olssons på Folkungagatan.
    Men när jag tänker efter handlar ju detta inlägg i alla fall om musik, så det kanske passar trots allt.

    –Ahrvid

  5. Jacob Says:

    Lehrer fortsätter att härska. Jag har hört några andra versioner, men som sagt, frågan är om det finns studio. Vet ej. Gjordes det nån svensk version?

  6. Jacob Says:

    Gud så slö jag är som missar Petters svar ovan. Sorry! Men svensk version? Finns det? och jajamen, ”Smut” är ju helt lysande, introt måste bums citeras:

    ”I do have a cause though. it is obscenity. I’m for it. unfortunately the civil liberties types who are fighting this issue have to fight it owing to the nature of the laws as a matter of freedom. Peech and stifling of free expression and so on but we no what’s really involved: dirty books are fun. that’s all there is to it.”

Kommentera

