Tungur Gay-Priður eller Den förtrollade Ómar

Ibland känns det nästan som om U-tubes ymnighetshorn av särpräglade och stimulerande kulturyttringar från jordens alla hörn riskerar att göra den idoge betraktaren en smula avtrubbad (en problematik som vi tidigare behandlat på bloggen).

Filmsnuttar som man tidigare i livet skulle ha varit tvungen att gå över brinnande kol för att få se en sönderkopierad VHS-version av bjuder ut sig med kristallklart ljud och hygglig bild — och allt man behöver göra för att komma åt denna glittrande skattgömma är att skriva orden ”Eftah Ya Semsem!” (Sesam öppna dig!) i sökfältet. Cyberdjinner flyger på lätta snabelsandaler all världen kring för att hitta nya läckerheter åt ens allt kräsnare gom. Och då och då lyckas de faktiskt förbluffa den alltmer dadelstinna pascha som har dem i sin lejd. Ta till exempel en titt nedan:

Den kostymklädde åldermannen Ómar Ragnarsson som sitter i något slags isländsk Aktuellt-studio med en budgetbetonad synt framför sig på skrivbordet och sjunger en liten stump med omkvädet ”gay pride”, alltmedan programledaren betraktar honom med ett mångtydigt professionellt småleende av Jarl Alfredius-typ.

Själve Harun-al-Rashid, Bagdads högädle kalif, hade blivit vederbörligen förbluffad vid åsynen, gissar jag.

(Fast det beror möjligen på att kalifen aldrig har sett den femtio år gamla rockvideo där en betydligt yngre Omar Ragnarsson sjunger och dansar Limbo-Rock-Twist så han håller på att trilla av kajen vid något gråmulet isländskt fiskeläger. Tidigare har jag här på bloggen spritt ryktet att Ómar skulle vara färöing och jag vill nu passa på att korrigera denna villfarelse — han är givetvis av persisk … jag menar isländsk härkomst.)


6 svar to “Tungur Gay-Priður eller Den förtrollade Ómar”

  1. ban~ken Says:

    Ditt nämnande av Aron den rättrådige får mig att tänka på att det bara är nio år kvar till 2018 A.D. som ju var vad DAW Books kallade en svensk 1970-talsdystopi. ”After 1984, the next target date is… 2018 A.D. The European best-selling shocker, by Sam J. Lundwall.” Det mest chockerande med den svenska utgåvan var som jag minns det en vinylsingel instucken innanför omslaget på vilkens A-sida författaren själv, ackompanjerad av Michael B. Tretows makalösa manicker, hävdade sin rätt att sjunga den håriga jätteprimatbluesen. Nästan det enda jag minns av texten är dock detta: ”Om Harun al-Rashid, den lysande store” vilket rimmades med ”en ära det vore.”

  2. David Says:

    Ban-Ken: Själv minns jag Sam-Jiis otroligt överklassiga uttal av S-ljudet i ”lySande store” — jag kan faktiskt inte se namnet Harun al-Rashid utan att höra ett eko av frasen — men jag minns även andra fragment av texten:

    Om Harun al-Rashid, den lysande store
    hängt byxorna sina i en flaggstång det vore
    nånting – nånting- förkunnade med ett mäktigt vrål
    ”Se här! Vår nya symbol!”.

    Sam-Jii var för övrigt en av min tonårstids stora idoler — ett av mina stoltaste minnen från den tiden är ett vattenpistolskrig på en SF-kongress i Borås där jag och Sam stred på samma sida mot diverse allt blötare trettonåringar … (kongressen hette kongenialt nog Regncon, vill jag minnas).

  3. bark Says:

    Innebär detta att Nattsudds alternativa melodifestival 1988 måste ogiltigförklaras?

    Eller, nej. Cordell Jacksons vinst var alltför övertygande.

  4. Fredrik T Says:

    Jag misslyckades med att uppfatat orden ”gay pride” i Ómars synthdrapa ovan, däremot tyckte jag mig höra att han sjöng ”on the sunny side” upprepade gånger. Denna kombination av en halv refräng snodd från en känd McHugh-Fields-låt och en melodi som mest låter som ett upprepande av första strofen i versen till kung Louis’ sång ur djungelboken borde diskvalificera numret som plagiat även i Nattsudds melodifestival.

  5. ban~ken Says:

    Det blev plötsligt mycket prat om Nattsudd här vilket jag finner anmärkningsvärt dagen efter att jag sett rikets främsta nattsuddare sitta och dagsudda på en uteservering i en lummig del av huvudstaden. Till yttermera visso har vi dessutom i en annan post lärt oss mer om duon Piinattsudd, eller vad de hette.

  6. Galaxa Says:

    Rocka rocka! Twista twista! Ómar Ragnarsson rules!

Kommentera

