Dagens drömfragment

Jag är tydligen tillsammans med Draculas dotter. Vi befinner oss i grevens dunkla slott i en sal med stenväggar. Dracula själv har just blivit indisponibel och gått på en toalett en bit bakom oss. Vi hör vaga kakelekon därinifrån.

Jag ser mig omkring i salen, som är smyckad med märkliga skulpturer som snarast ser ut som ganska valhänt tillyxade tikihuvuden. Jag vänder mig till Draculas dotter och viskar: ”Om det inte vore Dracula skulle jag tro att han försökte göra intryck på mig”.

Dracula återvänder från toaletten  och sätter sig på sin huggna stentron i fantomenstil framför mig och dottern. Han är en ganska späd och skröplig gubbe, även om jag aldrig urskiljer honom riktigt tydligt i drömmen. Sedan  gör sitt bästa för att äckla mig. Han säger att dottern blandar blod och mjölk och dricker. När det inte har avsedd effekt på mig säger han att hon spyr upp det, blandar det med blod och dricker igen. Jag känner mig en aning illamående.

Sedan vaknar jag.

5 svar to “Dagens drömfragment”

  1. Martin R Says:

    Både Bram Stoker och Anne Rice har enligt min mening gravt underutnyttjat motivet ”Vampyrer som berättar äckliga grejor för att impa på folk”.

  2. popoffsky Says:

    hos maupassant dricker vampyrerna mjölk! nånannanstans med, kanske?

  3. David Says:

    Popoffsky: Jag har en till — det finns en rad i en av Rimbauds Illuminations ( Après le Déluge) som lyder ”det flöt blod och mjölk” — jag tänkte på den när jag vaknade ur drömmen, och den kan mycket väl ha varit ett av de dunkla incitamenten till Draculas äckelfest:

    Le sang coula, chez Barbe-Bleue, – aux abattoirs, – dans les cirques, où le sceau de Dieu blêmit les fenêtres. Le sang et le lait coulèrent.

    (Engelsk version: ”Blood flowed at Blue Beard’s, –through slaughterhouses, in circuses, where the windows were blanched by GodÍs seal. Blood and milk flowed.”)

  4. Carlh Says:

    Din Dracula påminner om Udo Kiers dracula i ”Blood for dracula” (Paul Morissey, 1974). Fantastisk(t rolig) film med grymma rollprestationer från Arnold Schönberg och Udo Kier som draculas medarbetare och respektive Dracula.

  5. Henke Says:

    Om jag inte minns fel så är Mjölk-och-blod-shake:en en uppskattad dryck hos Masaierna. Man får protein utan att behöva slakta kon!

Kommentera

