Ve haff vays of checkmating you …

tak tik kartongen

Det tyska krigsschacket Tak-Tik skiljer sig i vissa avseenden från vanligt schack. Majoriteten av pjäserna kan t ex bara röra sig i räta vinklar — en minst sagt symbolmättad regeländring.

tak tik lådan

Ja — och så har förstås föråldrade figurer som kungar, drottningar och torn förvisats till historiens skräpkammare och ersatts med pjäser som ”Jagdflieger” eller ”Panzerkampfwagen”. Alla hantverksskickligt gjutna i äkta bakelit.

Pansarvagnen rör sig  som en springare, men den distinktionen att den inte kan hoppa över pjäser (vilket också förefaller  ganska logiskt).

tak tik spelplan

Schackbrädet har i sant expansionistisk anda utökats till 11 gänger 11 rutor — varav en del verkar vara vattengravar. Diagonala Siegfriedlinjer klyver maktsfärerna, och de trettiosex pjäserna står glest utposterade för att försvara sitt lebensraum.

Något säger mig att  tusenårsrikets schack kanske inte var någon större förbättring av det indiska urschack som existerat i närmare femtonhundra år …

13 svar to “Ve haff vays of checkmating you …”

  1. schibbye Says:

    Och var hittade du detta oumbärliga samlarobjekt för oss som samlar … tja … saker?

  2. Dvärghundspossen Says:

    Menar du att detta spel alltså uppfanns av krigstidens Tyskland? Det är inte bara nån sorts… tja vad ska man kalla det… parodi-schack? Fantastiskt!

  3. ban~ken Says:

    Någonting säger mig att skaparen av roofbitch, jag menar tak-tik, sneglat lite på axelmaktkompisarnas 将棋 (shogi eller ‘generalschack’) som spelades redan av samurajerna i det hermetiskt tillslutna Shogunjapan. 将棋 spelas på 9×9 rutor och har en lite liknande uppställning i tre rader per spelare med pjäser som i mångt och mycket består av olika shogun (=generaler): guldshogun, silvershogun, juvelshogun, kungsshogun. Erövrade pjäser byter glatt sida i 将棋 vilket är ett verklighetstroget drag för alla som har sett ”Yojimbo” fast de kan förvisso inte spela ut sidorna mot varandra som hjälten gör i denna film.

  4. Martin R Says:

    Vilket fynd! Det finns inte ens med i den enorma speldatabasen på boardgamegeek.com!

  5. ban~ken Says:

    Martin R: Åjo >> http://tr.im/uXoz

  6. David Says:

    Schibbye: Spelet nämns i den fantastiskt underhållande — även för icke särdeles schackbitna — The Immortal Game, the History of Chess av David Shenk, och det började förstås genast klia i googlefingret på mig. Bilderna är delvis från tyska auktionssajtser och kanske även från den ovan nämnda boardgamegeeksajten …

    Dvärghundspossen: Spelet kom helt fingertoppskänsligt 1938, och gavs såvitt jag förstår ut i ett antal utgåvor (SS-versionen, etc). Någonting säger mig att det sålde något mindre bra efter Stalingradsvintern …

    Ban-Ken: Parallellerna verkar onekligen bestickande …

    Martin R: Jag blev rätt stimulerad när jag läste om det, kan jag ju säga …

  7. Ahrvid Says:

    Krigsspel av olika slag – schack anses ha varit det kanske första – har spelats i hundratals år, även i sofistikerade former av generalstaber för att på oblodiga sätt utvärdera tänkbara krigsscenarios.
    Sf-författaren Fletcher Pratt uppfann i slutet av 1920-talet Fletcher Pratt’s Naval War Game, som var populärt ett tag och lär ha varit enormt komplicerat att spela (50-talet spelare behövdes, och man måste hyra ett större dansgolv, för allt spelades i ”riktig” skala). Mindre känt är kanske att pacifisten H G Wells anses ha varit en föregångare inom krigsspel, genom sin lilla bok Little Wars. Där drar han upp grunderna för ett sorts figurspel, som inte ligger Warhammer långt efter.
    Jag har själv stundtals varit rätt förtjust i strategispel på dator, typ Civilization och ett som heter Empire (i mer utvecklad version Empire De Luxe). Men jag gillar inte när spelen når alltför stor komplexitet. Man skall kunna lära sig reglerna på en kvart, och alltför stor detaljrikedom är bara störande. Sim City och liknande har stundtals känts mycket roande också. (Skjuta-vilt-spel och rollspel med svärdsviftande har dock aldrig tilltalat.)

    –Ahrvid

  8. Robert Huselius Says:

    Ingen Schützengrabenvernichtungspanzerkraftwagen i pjäsarsenalen?

  9. Urban Says:

    Jag undrar vilken färg som börjar (ska man förekomma eller förekommas?) och ifall pjäserna med den röda färgen föreställer bolsjeviker.

    U.J.

  10. vistet Says:

    Även mitt googlefinger började klia …. http://korta.nu/squares

  11. 30+ Says:

    Underbara fakta. Som gammal spelnörd och historiefreak blir man ju helt till sig.

    VAR hittade du detta?

  12. David Says:

    Ahrvid: jag är inte heller mycket för shoot-em-up-spel — däremot sånt som tetris kan jag fastna rejält i om jag inte passar mig … (ser numera till att avinstallera alla spel så långt möjligt på de datorer jag använder — utom datorschack, som är tänligen riskfritt, eftersom datorn klår mig hur mycket jag än försöker vrida ner dess intelligens …)

    Robert H: Ledsen att göra dig besviken …

    Urban: Det låter väl inte helt osannolikt …

    Vistet: Då kan jag passa på att nämna att jag faktiskt har åkt hiss med John Brunner också — på en SF-kongress i Brighton 1984. Han hade på sig en hawaiiskjorta. Jag sa ”nice shirt”. End of story. Inte riktiigt lika bra som min Douglas Adams-anekdot …

    30+: Ja, jag stötte på det i The Immortal Game, the History of Chess av David Shenk, och började genast googla runt lite — och det verkar knappt finnas en företeelse som är så obskyr att ingen har lagt upp något om den på nätet — jag hittade tillochmed nazischack till salu. Men gratis var dom ju inte …

  13. erikmikaela Says:

    jag är rätt så förtjust i kinesiskt schack. det är ungefär som vanligt, men elefanterna kan inte gå över floden. (och några fler små detaljer)

Kommentera

