Bibliotekariernas hemliga antipatier

librarianbook

Jag vet inte vad det säger om mig att jag får lust att köpa, äga och läsa åtskilliga av de skamfilade biblioteksfynd som två amerikanska biblotekarier ondgör sig över på bloggen Awful Library Books — möjligen är det om inte annat  en antydan om att jag kommer att behöva flera bokhyllor inom kort  (jag behöver faktiskt  flera bokhyllor redan nu, slår det mig ).

Å andra sidan tvivlar jag på att många av mina alerta och nyfikna läsare skulle kunna hejda sig själva om de snubblade över … ja … låt oss säga …

craftsforretarded

Eller varför inte …

snake

… eller …

pantyhose-crafts

… eller …

books-001

Fast om sanningen ska fram så finns det även en och annan bok på bloggen som kanske inte känns så där väldigt angelägen …

introducing-cellular-communications small

15 svar to “Bibliotekariernas hemliga antipatier”

  1. Hans M. Eklöf Says:

    Sannerligen säger jag eder att om jag snubblade över den där mobiltelefoniska boken så skulle vilda wordmakron inte kunna avhålla mig att köpa den!

  2. David Says:

    Hans M: Ja, det är lite samma paradox som jag talade om i samband med pekoralfursten William McGonagall, som jag skrev om för ett tag sedan:

    https://davidnessle.wordpress.com/2007/10/03/worst-poet-ever/

    … ju sämre böckerna är desto bättre är de. Egentligen är det bara det halvkassa som är riktigt ointressant — middle of the road-skräpet …

  3. Urban Says:

    Den första bilden skulle kunna sälja stort till bibliotekarier som kan ha den på mappar, inramad på kontoret m m. Kul detalj att det är ett referensex. Förmodligen är den till för att lära kiddsen hur biblioteket fungerar och säkra återväxten genom att berätta att samhällets stora hjältar är bibliotekarierna.

    Bibliotekarier är f ö en av de yrkesgrupper jag vet som har den ”intressantaste” självbilden. Finns rätt många sidor med bibliotekshumor på internet men jag lovar inte att de är roliga för vanliga biblioteksbesökare.

    U.J.

  4. Dvärghundspossen Says:

    Är jag konstig på nåt sätt som inte ser vad som är roligt med ”what’s wrong with my snake?”. Det är väl en vanlig husdjursbok (om än om ett av våra lite ovanligare husdjur)? Fast just som jag skriver dessa rader får jag upp Eddie Catflap’s röst sägandes ”ooer, sounds a bit rude” i huvudet…
    Crafts for retarded är ju en sån där bok som lika gärna skulle ha kunnat ges ut idag – så länge man ändrar på den icke så PK TITELN! Typ ”hantverksterapi för psykiskt handikappade” el dyl hade man ju inte reagerat på att se i en bokhandel…
    Det jag reagerade starkast på var iaf strumpbyxe-dockorna – för jag är säker på att jag läst nåt dylikt som liten!!!! Tror faktiskt jag har groteska egentillverkade strumpbyxe-djur liggandes i en dammig låda nånstans hos mamma och pappa!!!!

  5. popoffsky Says:

    det roligaste med strumpbyxeboken tycker jag är författarnamnen – man får intrycket att ed & stevie delar mer än efternamnet med varandra.

  6. Olov Says:

    Saknas i samlingen gör den nederländska ”Trolla i mikrovågsugnen”:

    http://www.marktplaza.nl/Toveren-in-de-Magnetron-Piem-Lemstra-2503637.php

  7. Svensson Says:

    Popoffsky: ”Stevie” är väl ett kvinnonamn… or am I missing something…?

  8. popoffsky Says:

    @Svensson: Jaha – så tråkigt. Ett kristligt och ärbart par som leker med strumpbyxor, alltså.

  9. Anna Norman Says:

    jamen, det vet man inte, tänk på Stevie Wonder t ex.

  10. Dan Says:

    popoffsky: Hade Ed och Stevie varit ett manligt par borde de väl heta Ed och Stephen? Stevie är alldeles för heterosexuellt.

  11. David Says:

    Jag tänkte som Popoffsky att det var två herrar som skrivit pantyhoseboken. Varifrån de fått alla dessa begagnade strumpbyxor grunnade jag inte närmare över.

    Både män och kvinnor kan tydligen kallas för Stevie — som herr Wonder (Stevland) och fröken Nicks (Stephanie) — men när jag googlar visar det sig att Stephen/Stevie bara har fem miljoner träffar medan Stephanie/Stevie har närmare sjutton miljoner. Stevland/Stevie får nöja sig med 21.600 träffar — av vilka sannolikt inte så få handlar om Stevie Wonder.

    Statistiskt sett är det alltså rätt troligt att minst en av författarna är kvinna, och att ingen av dem heter Stevland i förnamn. Men det finns trots allt en drygt tjugofemprocentig chans att båda författarna är män.

  12. ban~ken Says:

    I has web fu: http://tr.im/wmhZ

  13. David Says:

    Ban-Ken: Tack för denna insats — en googlebragd av rang. Inte nog med att vi vet vad Stevie Baldwin har för kön — vi vet dessutom att han/hon/den/det har klätt hushållets picknickkorg invändigt med kalikå. Kom sen och säg att inte nätet är fantastiskt …

  14. bark Says:

    Dumma, Ban-Ken; nu blev jag sugen på att köpa en gräsmattebevattnare!

  15. ban~ken Says:

    Äh, det kan du göra en själv med en gammal slang, några strumpbyxor och ett vasst verktyg. Jag gillar en annan annons där för Bender’s Mower Service och föreställer mig roboten från Futurama som hamnat i Florida 1985 och blivit återförsäljare för Hondas gräsklippare.

Kommentera

