Göteborgs goaste el

Klockan 10.30 i morse: mobilen ringer. Okänt nummer. Jag svarar och får i mina nymornade öron höra en otillständigt alert och göteborgsk stämma som genast börjar rabbla:

Hallå David! Det här är **** på Göteborg energi. Idag ringer vi runt till lite goa göteborgare med några  riktigt goa elerbjudanden.

Jag borde förstås ha svarat att jag inte är en go göteborgare utan en besk mälardaling och att erbjudandet  rimligtvis inte kan gälla mig. Istället nöp jag lite klichémässigt av genom att säga att jag ”inte var intresserad”. I efterhand ångrar jag mig nästan. Jag är lite nyfiken på hur ofta min interlokutör hade lyckats använda ordet ”go” under det fortsatta samtalet med tanke på att han lyckades flika in det två gånger inom loppet av tio sekunder. Även den klassiska försäljargambiten att ständigt använda den preseumtiva kundens förnamn hann han med — ”Hej, David! Etablerar vi lite intimitet här, David? Du, David, är jag i din bubble space nu, David?”

Jag undrar  i mitt stilla sinne även om han hade eskalerat sin göteborgska framtoning ytterligare när han stötte på massive sales resistance och börjat spela Sonya Hedenbratt i bakgrunden samtidigt som han vrålade:

”Änna görgött att tjöta med dig, David. Men DÖ!!! Nu kommer vi änna till görgoa grejer som bindningstiden på två år, David. Det kan änna låta tetigt, men låt mig bara parantetiskt knö in, David, att vi änna förbinder oss att hålla riktigt goa priser hela denna tiden, David!”

5 svar to “Göteborgs goaste el”

  1. Dvärghundspossen Says:

    Finns bara en sak att göra. Leta upp företagets hemsida, ring DOM och låtsas vara lite halvt intresserade men i behov av att övertygas. Skriv sen och berätta. *S*

  2. Claes Says:

    Den knickedicken har även ringt mig. Han fick möta en morgonsur och stressad smålänning i full prakt. Efter vårt meningsutbyte är jag tveksam till om han tyade så mycket mer den dan.

  3. Drömmare Says:

    De där försäljarna ställer gärna nya frågor hela tiden och det är svårt för en enkel människa att inte svara på något sätt. Det är deras onda knep. Jag kan rekommendera det här motmedlet för att ge igen: http://www.xs4all.nl/~egbg/motmanuskript.html

  4. Martin R Says:

    Mig brukar reklammänniskorna hälsa med ett entusiastiskt ”Käre Per Martin Olof!”.

  5. Civilingenjör P Johansson Says:

    Kanske Mälardalens el skulle ringa istället?
    Undertecknad får emellanåt samtal på finska språket numera. Kanske det är försäljare. Vad vet jag?

Kommentera

