All messed up and nowhere to go III

Jag frestas använda den unikt andefattiga taglinen till Dödligt Vapen IV (har jag för mig att det var):

”De är tillbaka. Igen.”

Eftersom jag under  tidigare år (2007, 2008) inte har undanhållit från min andlöst gapande läsekrets hur det ser ut när vi bygger Kapten Stofil-montern, så fortsätter vi på den inslagna vägen och fräschar dessutom upp konceptet genom att visa processen lite Pogo Pedagog-pekpinnigt ”Från ax till limpa” som det förmodligen inte kallas nuförtiden. (Den som klickar på länkarna ovan kan f ö konstatera att vi har exakt samma affischering år efter år. ”De här kantstötta foamboard-plakaten dög åt våra fäder”, muttrar vi dolskt i våra grötstinna tomteskägg.)

monter 1

Vi anländer och konstaterar något misslynt att vår monter är smått blockerad av två kubikmeter Jan Lööfs samlade verk från montergrannen Kartago. Men ”Kartago maa ikke forstyrres”, som den danska hotellpiccolon sa (jag har redan lyckats komma bort från ämnet). Tydligen kommer min ungdoms hjälte Jan Lööf till mässan, vilket givetvis är skäl att jubla diskret men eftertryckligt.

monter 2

Jocke L skruvar ihop vår allt mer inadekvata tidningsdisplay (första åren stod tidningarna glest som rovor ett missväxtår — nu får de inte längre plats i plantagen).

monter 3

Efter fullbordat värv blickar Jocke fältherrelikt ut bakom sin förskansning. Bilderna ger ett något missvisande intryck av att dessa raders nedtecknare bara står och dokumenterar sin kollegas otacksamma slit — jag vill alltså särskilt understryka att jag faktiskt hjälpte till. Som bevis kan jag demonstrera mässans första blodvite:

blodvite

Serietecknarnas svar på mensurärret — the paper cut. I det här fallet från en kartong.

Med viss glädje kan jag även tillkännage att vi i år genom något slags organisatorisk kontinentalsockeldrift har förflyttat oss några meter västerut från vårt vanliga läge till monternummer A01:52 och ligger längs samma stråt som Kartago och Galago, vilket måste sägas vara ett ganska gynnsamt läge. Mera information om våra smått sinnessvaga extraerbjudanden och absurt altruistiska mässpriser tror jag att jag sparar tills i morgon.

5 svar to “All messed up and nowhere to go III”

  1. Dvärghundspossen Says:

    Det verkar som om monterbygge har en hel del gemensamt med flyttpackning… minns kartong-såren som om det var igår.

  2. Översättarhelena Says:

    Snyggt och trevligt. Men skulle det inte vara ännu trevligare med bruna väggar? Lite inrökt sådär?

  3. Svensson Says:

    Håller med föregående skribent: bruna väggar vore på pricken, ”sobert en hårsmån från smärtgränsen” för att citera Harry Järv.

  4. David Says:

    Övers-Helena och Svensson: Jag har för mig att det kostar extra om man vill ha färg på väggarna. Och — handen på hjärtat — vad kan väl vara mer stofilt än att vara nästan smärtsamt kostnadsmedveten? Glädjande f ö att se Jerry Harvs namn — det gör man inte var dag nuförtiden.

  5. Svensson Says:

    Harry Järv var förr mest känd som bibliotekarie och kulturman. Idag är han nog mer känd som veteran från fortsättningskriget 1941-44; han förekommer i dokufilmen ”Framom främsta linjen” som hade premiär härom året.

    Han förlorade ett ben i kriget. Och så fick han Järnkorset (förutom diverse finska medaljer)…

Kommentera

