Bildrapport från bokmässan IV

Vi fortsätter med en till synes outrotlig tradition från tidigare bokmässor (2006, 2007 och 2008 har ju redan odödliggjorts här på bloggen) och förevisar hur representanter för sveriges förlagsvärld ter sig om man föser ihop den i en stor flyghangar med oförlåtande lysrörsljussättning, låter dem dricka billigt lådvin några dagar och inandas gräddan av svenska influensavirus.

redaktionen och sandra babianmun

Redaktionen samlad (och tillfälligt förstärkt med Sandra Petojevic som stod och sålde sin fantasyroman i ett hörn av vår monter). Från vänster: Jocke Lindengren, Martin Kristenson, jag och Sandra. Jag lyckas förstås inte hålla tyst utan har fått det som i min familj brukar betecknas som ”babianmun” (både min syster och min far gapar också som primater på  hälften av alla foton).

yle2

Finsk TV (eller ”YLE från vildmarken” som de också kallas) kom förbi och intervjuade Jocke.

martin och kalle lind

Martin och Kalle Lind ventilerade nya forskningsrön om Sigge Fürsts  skoltid. Eller vad de nu höll på med.  Jag gissar  alla fall att det rörde  sig om svensk populärkulturarkeologi på hög nivå.

lädernuckan

”När Lädernuckan står i montern sjunker försäljningen dramatiskt.” Gammalt djungelordspråk.

kartago kapar montern

Kartagoredaktören Rolf Classon kapar stofilmontern med en djärv infanterichock och bevisar att Marcus Porcius Cato hade rätt hela tiden med sitt ”Praeterea censeo Carthaginem esse delendam” (med tanke på Catos mellannamn borde alltså tredje puniska kriget rimligen kallas för ”Porcius hämnd”. Vad det nu har med min bokmässerapport att göra.)

stålpterodaktyl

Johan Wanloo sekunderna efter att han undsluppit sig ett av bokmässans bästa yttranden: ” ”Alla män har någon gång velat vara en stålpterodaktyl”. Jag skrattade i säkert en minut.

martin och jocke vandrar

Sedan gick vi hem och lät alla influensavirus vi inhalerat blomma ut i våra nästäppor. Åtminstone jag — jag är faktiskt sjuk fortfarande … (Även detta är förstås en vacker bokmässetradition.)

3 svar to “Bildrapport från bokmässan IV”

  1. Dvärghundspossen Says:

    Ja men vem vill INTE vara DET? (stålpterodaktyl alltså). F ö brukar jag också få babianmun, inte sällan i KOMBINATION med att man blundar på bilden…

  2. Översättarhelena Says:

    Jag var tvungen att slå upp ”pterodaktyl” men blev lite besviken över att det inte var en de mer intrikata versfötterna.

  3. J-h:n Says:

    Såna stiliga herrar på sista bilden! ALLA män ser bättre ut i kostym. I alla fall om den sitter bra, hr Classon!

Kommentera

