Biblotekariernas hemliga antipatier del 2

Jag är möjligen en smula tjatig, men jag kan helt enkelt inte få nog av de skamfilade luntorna på bloggen Awful Library Books. Det känns dessutom som om de bara blir bättre och bättre — allteftersom bloggen växer skickar förmodligen bibliotekarier från de mest obskyra landsortsbibliotek in sina mest uppseendeväckande titlar — som … ja …

Knitting With Dog Hair

Hair of the dog that knit me. Eller vice versa. (Vad menar jag egentligen?)

herpcookbook1

För den kostnadsmedvetne gourmeten i Louisianas sumpmarker. (Ordet ”herpetological” gör det hela om möjligt ännu mera aptitretande …)

Vissa av böckerna på bloggen har kanske förlorat en del av sin aktualitet …

whattodorussions

Men vissa känns fortfarande lika oundgängliga för den intresserade lekmannen …

preparefordeath

12 svar to “Biblotekariernas hemliga antipatier del 2”

  1. Dvärghundspossen Says:

    Men vad är det för konstigt med att göra kläder av hundhår?

    Är det bara jag som tycker det är helt normalt eftersom jag är en sån hund-nörd?

    Hm, frågorna hopar sej…

  2. J-h:n Says:

    Mer i samma genre – rekommenderas varmt:

    http://www.amazon.com/Bizarre-Books-Compendium-Classic-Oddities/dp/B002ECEGNO/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1255605131&sr=8-1

  3. J-h:n Says:

    Ett par godbitar ur ovannämnda:

    * The Art of Faking Exhibition Poultry (1934), by George Ryley Scott.
    The author treads an indistinct line between condemning this widespread and despicable practice, and telling the reader exactly how to do it.

    * Correctly English in 100 Days(Shanghai Correctly English Society, 1934)
    This book is prepared for the Chinese young man who wishes to served for the foreign firms. It divided nealy hundred and ninety pages. It contains full of ordinary speak and write language…..

  4. David Says:

    Dvärghundspossen: Jag vet inte — en myströja av pudel är kanske mindre särpräglad än ett halsband av avklippta kattklor eller en overall av människohud med förra ägarens huvud som kapuschong (som jag vill minnas att Mayapräster kunde uppträda i) — men jag får ändå lite märkliga assciationer (som du märker).

    J-h:n: Wow! Tack för tips. Snacka om årets julklapp! Särskilt eftersom Amazon rear ut den redan ….

  5. Svensson Says:

    ”Groteskerierna är utan ände men Skönheten har en standard.” Sa Victor Hugo.

    Nu vet jag inte vad som är ”skönhet” när det gäller (fakta)böcker men…

  6. David Says:

    Svensson: Bra citat! Visst är skönheten mera likriktad än groteskerierna — och att de är utan ände tycker jag vi kan konstatera gång på gång …

  7. Anna-Lena Says:

    Fast det slår inte en artikel jag läste i någon veckotidning typ Hemmets Journal för många år sedan där de intervjuade en man som hade som hobby att tillverka små prydnadsdjur av ostvax, typ rävar av edamerostvax. Måste ha luktat något otroligt illa, särskilt som han om jag minns bilderna rätt försökt variera sig med danska stinkbomber som ofta har roliga vax som Gamle Ole och Svarta Sara.

  8. Fläderblom Says:

    J-h:n:
    Personligen tycker jag inte att Lakes och Ash’ Bizarre Books är särskilt bra. Boken är i huvudsak en lista med boktitlar. De flesta böckerna får man inte veta mer om än så. Visst är det roligt att veta att böcker som Fish Who Answer the Telephone och Rhythmical Essays on the Beard Question existerar, men det skulle kännas mer tillfredsställande att dessutom veta vad de handlar om.
    Bland alla underliga titlar finns också en bok om älgolyckor, The Human Factor in Game-Vehicle Accidents. Författarna tycker tydligen är detta ett fullständigt absurt ämne för en bok.

    Nej, jag föredrar Donna Kossys gamla fanzine Book Happy. Några artiklar därifrån finns fortfarande på dess uråldriga webbplats.

  9. J-h:n Says:

    Jo, jag kan hålla med om att ”Bizarre Books” skulle ha vunnit på mer ingående kommentarer. En löpande kåserande text à la Olle Strandbergs ”Pegas på villovägar” hade suttit perfekt. Men blotta kvalitén på titlarna förlåter det mesta.

  10. David Says:

    Anna.Lena: Okej. Ett madame Tussauds i omhöljen från Gamle Ole överträffar hundhårströjorna med en bred marginal.

    Fläderblom, J-h:n: Jag kommer nog att införskaffa boken oavsett om utgivarna försummat att förse folianterna med förnumstiga följetexter –”allt görs för sina förtjänster”, som jag och min kompis Thomas Thorild brukar säga …

  11. Dvärghundspossen Says:

    Men David *S*. När man gör tröjor av hundhår (nu ska jag upplysa er här, så att ni slipper köpa själva boken) så ska man helst använda naturligt avtappad vinterpäls. Den är det bäst kvalitet på. Olika hundraser har ju alltså lite olika typ av päls, men vissa får tjock päls på vintern som dom sen tappar om våren. Den tar man tillvara på och gör garn av, som man sen kan sticka kläder av. Man behöver alltså inte döda av hunden först. Det känns som en väsentlig skillnad jämfört med människo-kappan du jämför med.

    Dom som vet säger att hundhårs-kläder blir otroligt varma… så jag funderar seriöst på att skaffa mej ett par hundhårs-vantar för kalla dagar. Men jag måste nog utöka hundflocken först. Nu har jag tre dvärghundar varav bara en har rätt sorts päls för garn. En enda dvärghund, det får man inte så mycket päls av. Men vänta bara.

    Själva har ni säkert diverse kläder gjorda av fårull… som om det skulle vara fräschare! *S*

  12. Fredrik T Says:

    Själv är jag lycklig ägare till en ”kedja” till mina fickur, vilken min mor konstfärdigt flätat av sitt eget hår. Det är ett gammalt etablerat hantverk i den lilla dalabyn Våmhus där hon numera bor och har lärt sig det på plats. Själv tycker jag att resultatet är både vackert och har en hög affektionshalt, men jag har stött på människor som får något av en göra-lampskärmar-av-människohud-association då jag visar den.

Kommentera

