Tintin på Kap Verde

Kap Verde är en liten ögrupp en bit från Afrikas västkust. Läser man böcker om forna tiders världsomseglare och kryddkrämare dyker namnet upp stup i ett som anhalt för att sträcka på benen och proviantera — så t ex i den utmärkta Giles Miltons Nathaniel’s Nutmeg — How One Man’s Courage Changed the Course of History som jag hade med mig i packningen när jag veckan före julhelgen besökte ögruppen tillsammans med mina nära och kära.

Av de tolv öarna är sex bebodda — däribland något oväntat vårt resmål Sal, som är ett slags korsning av oändlig sandstrand och månlandskap.

utomjordisk Lucia på ön Sal, 13 december 2009

Invånarna i den forna kolonin  är tämligen jämnt utblandade mestiser av portugiser och västafrikaner. Undantaget utgörs av souvenirförsäljningens bålda entreprenörer som nästan uteslutande verkar komma från Senegal,  närmaste västafrikanska land. Dessa oförvägna unga män kan pracka på de mest skeptiskt stämda turister souvenirer som de inte anade att de behövde.

Men döm om min glädje när jag i det senegalesiska sortimentet upptäckte en uppsjö av arumbayafetsicher föreställande Tintin och hans närstående — Haddock, Kalkyl, Dupontarna. Gissningsvis härrör skulpturerna från Senegal (även om försäljarna har för vana att envetet hävda att allt som säljs kommer från Kap Verde).  De forna franska undersåtarna uttalar även namnet ”Täään-Täään” på galliskt vis. Jag och en mig närstående källa försåg oss snabbt med två Tintin och en Haddock per skalle:

Båda mina Tään-Tääns  bär av någon anledning frack. Och ser otippat misslynta  ut. I gengäld har dock Haddock en märkligt försagd uppsyn.

I västvärlden har man på senare år anlagt en del kritiska synpunkter på den unge Hergés andra album Tintin au Congo, som även skaparen själv  har kallat för ”En ungdomssynd”. Vissa amerikanska bibliotek förvarar numera alstret i sitt giftskåp, vissa brittiska bokhandelskedjor har flyttat det till vuxenavdelningen, och en del förlag vägrar att trycka nya upplagor.

Paradoxalt nog är just det här albumet det som har störst spridning söder om Sahara — i synnerhet i forna franska besittningar  som Senegal. Och de här små statyetterna är väl också ett rätt vältaligt vittnesbörd om Tintins  fortsatt starka grepp om den  senegalesiska folksjälen.

5 svar to “Tintin på Kap Verde”

  1. ban~ken Says:

    Underbara statyetter! Jag ber att få gratulera till inköpet. Det som ska föreställa Milou (antar jag) på tre av dem ser mer ut som kaniner eller kanske katter. Den som saknar vitt djur har å andra sidan på sig en Thore Skogman-artad kostym, eller är det frack?

  2. David Says:

    Ban-ken: Tack. Och frack. Det gläder mig särskilt att du alluderar på Thores berömda blågula folkparkskostym:

    Det är inte lätt att veta vad man ska hitta på,
    när man varje år på folkparkens scen ska stå.
    Men för mig det blivit statussymbolskutym
    varje år jag står på scen i en ny kostym.

    Och sjunger på svenska,
    i gult och i blått.
    Jag sjunger på svenska,
    som ni har förstått.
    Att sjunga på engelska, det can väl va’ flott,
    men jag sjunger på svenska,
    i gult och i blått.

    … som nämns alltför sällan nuförtiden.

  3. ban~ken Says:

    Jag antar att du inte har missat att Palle Huld gick ur tiden för fyra dagar sedan men om det mot förmodan skulle vara så att du säger ”Palle WHO?” så låt mig nämna några fakta om denne man som hade åtminstone några beröringspunkter med saker jag läst om här. Huld var skådespelare och medverkade i tjogtals filmer: en av dem var givetvis en om POETEN OCH LILLEMOR. Men han hade en karriär före skådespelandet också, som äventyrare. Blott sexton år gammal reste han, året då JULES VERNE skulle ha fyllt 100 år, efter att ha vunnit en tävling i Politiken runt jorden på 44 dagar. Boken om denna bedrift översattes till elva språk och lästes av en viss herr Remi i Belgien som prompt inspirerades att skapa seriefiguren TINTIN.

  4. David Says:

    Ban-Ken: Tack för denna Palleontologiska utläggning. Fascinerande — jag kände inte till honom sedan tidigare. När jag läser sånt här grämer jag mig en smula över att vi har lagt ner Kapten Stofil — för om inte detta är fröet till en Stupidoartikel så vet jag inte vad som är det … Måste genast googla …

  5. Dalai Lama gillar Tintin « David Nessle Says:

    […] post från 2009 om Tintin på Kap Verde har plötsligt fått nytt liv — 42 visningar hittills idag. Orsaken är rätt uppenbar […]

Kommentera

