Jättars kroppsspråk

Tillåt mig att prestentera gotlänningen Gustaf Edman (1882 – 1912),  historiens längsta svensk.  De lärde verkar dock tvista om hur lång han var. Sajten The Tallest Man vill ha honom till 2.24,8 cm i strumplästen medan svenska  Wikipedia i nationalistisk yra hävdar att han var hela 2.42.

Och det är klart — 2.24 är  inte så mycket att skriva hem om om man jämför med vårt östra grannland, där en viss Väinö Myllyrinne, (1909 – 1963) med sina 2.51 var världens längsta man mellan 1940 0ch 1963.

Ella Ewing (1872 – 1913)  å sin sida var ett ganska rejält tilltaget fruntimmer från Missouri —  2.24,8 . (Det vill säga exakt lika lång som Gustaf Edman om man får tro illvilliga tungor.)

Maria Faßnauer (1879 – 1917) med artistnamnet ”tyrolerjättinnan” var med sina 2.21 något kortare än Ella Ewing.

Efter att ha studerat jätteporträtt en lång stund på The Tallest Man börjar jag undra en smula över den här ständigt återkommande utsträckta armen som någon putt liliputt står och tjurar under. Det kanske är någon jättegrej, svår att förstå för oss pygméer.

Väinö Myllyrinnes skräddare passar i alla fall på att ta mått på en kavajärm eftersom giganten ändå envisas med att stå så där…

10 svar to “Jättars kroppsspråk”

  1. ban~ken Says:

    Tidens mode tycktes dessutom kräfva cylinderhatt vilket inte direkt kan ha underlättat saker och ting för Gustaf. Han har för övrigt inte särskilt typiskt gotländska anletsdrag. Hade du påstått att han kom från östra Asien någonstans så hade jag inte ifrågasatt det.

    Ella Ewing tycks ha extremt långa spiror. Det är nästan så att man undrar om inte den kjolen döljer ett par styltor eller platådojor.

  2. David Says:

    Ban-Ken: Möjligen beror Edmans måttligt gutalika nuna på akromegali, även om det inte nämns något om detta i Wikiartikeln — Väinö Myllyrinnes omisskännligt Richard Kiel-lika uppsyn är i alla fall en tydlig indikation på en liten tumör i hypofysen.

    Och Ella Ewings viktorianska sinnelag gör det nog svårt att avslöja om hon var styltgängare — även om jag har för mig att det fanns bilder på hennes skor i storlek ca 54 eller så på The Tallest Man.

  3. Anna-Lena Lodenius Says:

    Vad glad jag blir att du skriver om Gustaf Edman, hade själv en idé att skriva något om honom för många år sedan. Minns inte vad jag hade för källor på den tiden, det här var före Internet. Men han var väl lite av en legend, min pappa pratade om att han hört att det gick att trä en tvåkrona, de var rätt stora om ni minns, genom hans vigselring. Behöver säkert inte vara sant. Har vaga minnen av att jag fick fram lite om hans liv också men det är som sagt väldigt länge sedan.
    Var hittade du alla dessa underbara bilder? Tror aldrig jag hittade någon bild på honom då.

  4. sa Says:

    Hm, jag ömkar Edmans stackars fru.

  5. Galaxa Says:

    Jag tittade just på denna film på AB om hur ”Världens kortaste – möter världens längsta”: http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article6433621.ab

  6. Henrik Says:

    Människor fascination över längd är underlig, är själv 210cm, nästan alla jag mött känner någon som är längre än mig. Jag känner ingen längre och har endast vid en handfull tillfällen mött min ”överman”. Ni kan inte ana vilket märkligt utanförskap längd innebär.

  7. Orla Vigsø Says:

    Intressant fråga om kroppsspråket. Tydligen handlar det om en sorts konvention om hur man synliggör skillnader i storlek, men varför inte bara ställa den kortare, normallånga personen bredvid? Handlar det om att tydliggöra det relativa – ”titta, han når inte ens upp till armhålan”? Eller är det något som också visar den potentiella farligheten hos jätten – och att han trots det är helt ofarlig? Benämningen Gentle Giant dyker upp i mitt huvud; hade han hållit den normallånga personen i sin handflata hade vi haft den helt klara kopplingen till äventyrens värld, men inte ens finnen hade väl klarat av det…

  8. David Says:

    Anna-Lena: Själv var jag helt ovetande om Edmans existens tills jag googlade på ordet ”medellängd” och — Gulliverlikt — råkade snubbla in i jättarnas land. Jag hittade en del om Edman på svenska Wikipedia, men merparten av texten ovan baseras på uppgifter från thetallestman.com …

    Henrik: Själv är jag 1.88 vilket förstås är tämligen normalt i Skandinavien med omnejd — men när jag befinner mig i t ex Indonesien kan jag uppleva en liten aning av det som du talar om — att bokstavligt talat ”sticka upp” …

    Orla: Ja, som du säger är det en något mystisk konvention — men hursomhelst tror jag inte att de försöker vara farliga — jag gissar snarare på att det är för att understryka skillnaden i skala …

  9. Per Says:

    Visst vilar det mycket spänning & mystik när det gäller jättar? Ofta har längderna på dessa jättar varit rätt så överdrivna. Lite konstigt med tanke på att de uppenbarligen var rejält storvuxna och inte behövde skämmas över sina verkliga längder. Många av jättarna blev ju cirkusföremål och där överdrevs deras längd ofta, samt att de skulle vara enormt starka, vilket nästan aldrig behövde bevisas. Korten som finns är alla också nästan samma med cylinderhatten (antagligen för att se ännu längre ut), utsträckta armen, också den korta kilen som står brevid. Det skulle till exempel vara intressant att veta hur lång killen som står brevid Gustav Edman är. Skulle gissa på runt 1,70… (Jämför med Gustafs fru)…

    Henrik, jag är imponerad av din längd. Jag har aldrig träffat en människa som är längre än du. Hade en kille i lumpen som skulle vara 2,09 och han är den absolut längsta person jag sett! Det verkar råda liknande övrdrifter om längder i vår närhet precis som med de gamla jättarna. Vi har en kille i vårt fotbollslag som är 1,98 och han är lång! Det är många gånger man hört om killar som ska vara 2,00 och till och med över det, men när de väl hamnar brevid min lagkamrat så är han alltid längre. Det känns som att väldigt många som påstås vara 2 meter i själva verket är runt 1,95. Vore roligt med lite svar & kommentarer kring detta!

    Till sist vill jag bara säja att det var en kul sida med roliga foton!

  10. Henrik Says:

    Per, jag tror att längdinflationen är som med allt annat, det är en förbättring av historien. Hur många säger inte att de sprungit milen på 40 minuter när de gjorde lumpen? Under kontrollerade former är verkligheten inte lika spännande, samma gäller säkert cirkusjättarnas överdrivna längder. Om någon är 230 eller 250 cm spelar ingen roll. Men för besökaren är det roligare att säga 2,5 meter efteråt. Numera produceras inga jättekort, jag tror att det är ett gott tecken. Forna tiders lyteskomik, rasism och provinsialism tynar sakteliga bort.

Kommentera

