Länge leve Adolphe Sax!

Adolphe Sax (1814 – 1894)

…  det belgiska snillet som skänkte oss saxotromban

… för att inte tala om  — den sjuhövdade trombonen

För att inte tala om … öööh …

Möjligen är det vi ser här ovan ett annat slags saxotromba — jag har inte lyckats utröna vad ovanstående vidunder heter. Den som verkligen vill veta kan åka till Belgien och besöka muziekinstrumentenmuseum i Bryssel.

Jag hade faktiskt ingen aning om att Adolphe Sax var så mycket mad scientist innan jag började googla efter bilder på subkontrabassaxofoner. Men det är kanske så med många stora uppfinningar — man måste bygga en och annan sjuhövdad trombon innan man får till det …

Adolphe hade redan väsentligt förbättrat basklarinettens konstruktion när han började skissa på en basklarinettliknande skapelse i mässing. 1842 lämnade han  in nedanstående patentansökan, och succén var ett faktum:

Han har tydligen inte riktigt blivit klar över alla detaljlösningar — bland annat är bassaxofonen, kontrabassaxofonen och subkontrabassaxofonen raka — som något slags fagotter — det var först senare han böjde till dem så att de ser ut som vi är vana vid.

Under mina efterforskningar upptäckte jag för övrigt till min sorg att Adolphe aldrig byggde subkontrabassaxofonen — och att ingen annan heller har färdigställt detta monster vars dolska morranden borde kunna skaka loss amalgamet ur jazzkatternas tänder. Inte ens kontrabassaxofonen är särskilt vanligt förekommande. Vi umpa-prumpa-jazz-fantaster får nöja oss med bassaxofonmästaren Adrian Rollinis underbara inspelningar från tjugotalet …

Adrian Rollini

20 svar to “Länge leve Adolphe Sax!”

  1. David Says:

    Jag hittade den här mysko luren på ett loppisbord i Sofia för några år sedan. Den kanske är släkt?

    Instrument

  2. Översättarhelena Says:

    Enligt den välinformerade bassaxofonisten Helen Kahlke i Kanada finns det faktiskt en saxfontillverkare i Brasilien som håller på att ta fram en subkontrabassax: J’Elle Stainer. Frågan är väl hur stor marknaden är …

  3. J-h:n Says:

    Underbart! Adrian Rollini är Kungen!

  4. David Says:

    David: Ja, multiluren längst till vänster ser definitivt ut att kunna komma från Adolphe Saxs överhettade bleckblåsarhjärna …

    Översättarhelena:
    Strålande nyheter! Och det umpa-prumpa-flatulenta soundtracket på sajten var synnerligen stimulerande! Fast det härrör väl från kontrabassax — inte från våra drömmars mässingsmastodont …

    J-h:n: Jag instämmer helhjärtat! Min mp3-spelare är för tillfället sprängfylld av Rolliniinspelningar — dels i eget namn, dels med folk som Frankie Trumbauer, Joe Venuti — för att inte tala om jazzens första helgon Bix Beiderbecke …

  5. Dennis Says:

    Jag känner ett stort behov av att utropa ”Saxparty!”, men det är kanske bäst att låta bli.

  6. Jesper Says:

    Jag spelade barytonsax i en saxkvartett en gång i tiden, men den är ju rena piccolaflöjten i jämförelse med instrumentfamiljens djupare medlemmar. Bassaxen var ett av få låga instrument som gick att spela in någorlunda framgångsrikt med förkrigstidens inspelningsteknik, men därefter är den sorgligt sällsynt. I våra dagar kan vi dock glädjas åt världens första och enda bassaxkvartett: tyska Deep Schrott!

  7. David Says:

    Dennis: Så länge ingen bjuder in Ingmar Nordström tycker jag det låter helt rimligt …

    Jesper: Deep Schrott måste kollas upp. Tack för tips!

  8. Martin R Says:

    bland annat är bassaxofonen, kontrabassaxofonen och subkontrabassaxofonen raka — som något slags fagotter

    The sub-contra-basso saxophone sure ain’t no instrument for faggots.

  9. Martin F Says:

    Enligt wikipedia tillverkas subkontrabassaxofoner, dock kanske inte med samma konstruktion som Adolphe Sax tänkte sig:

    ”The B♭ subcontrabass Tubax,[2] which was developed in 2000 by instrument manufacturer Benedikt Eppelsheim of Munich, Germany, is described by Eppelsheim as a ”subcontrabass saxophone”. This instrument is available in both C and B♭, with the B♭ model providing the same pitch range as the saxophone bourdon would have. A contrabass-range Tubax in E♭ is also available.”
    http://en.wikipedia.org/wiki/Subcontrabass_saxophone

    I det här youtubeklippet spelas det subkontrabassax:

  10. Martin F Says:

    Information om ovanstående klipp:
    ”Piece for 4 Contrabass Saxophones
    (More specifically, 2 Eb Contrabass Saxophones, 1 Eb Tubax and one Bb Subcontrabass Tubax)
    Written by Adam Gilberti, performed at UCLA by Jay C. Easton, Grant Green, Blaise Garza, and Adam Gilberti. ”

  11. David Says:

    Martin F: Tack för intressant information och lika fagert som flatulent saxofonstycke: Det finns alltså subkontrabassaxofoner i sinnevärlden — både i München och Brasilien — och Wikipedia har bitit i gräset igen. Glädjande — om än en smula oroväckande att webbinformationens öppna källor kan vara så grumliga understundom …

  12. Martin F Says:

    Vad menar du med att wikipedia har bitit i gräset igen? Jag hittade ju informationen just där. Även på den svenska versionen står det om subkomtrabassaxofoner.

  13. David Says:

    Martin F: Hmmm … jag är rätt övertygad om att jag läste uppgiften att subkontrabassaxofonen aldrig hade byggts på Wiki . Minns dock inte under vilken rubrik, eller huruvida det var den svenska eller engelska varianten … En annan möjlighet är att hela världsalltet sammansvurit sig mot mig … Vilket jag uppriktigt sagt inte hoppas … Hur som helst — det gläder mig i det här fallet storligen att jag har fel …

  14. Anders Says:

    Rotade lite på Wikipedia och hittade Sarrusofonen, en annan basgalning: http://en.wikipedia.org/wiki/Sarrusophone

    Clarence Williams solar loss i slutet av följande lilla stycke som finns på Spotify: http://open.spotify.com/track/4QG3z3bK0eXzdnRKRskwgJ

  15. embla Says:

    Är saxofonuppfinnaren Sax släkt med datorkonstruktören och journalisten med samma namn från Byköping..? :)

  16. Fredrik T Says:

    Liten (och senkommen) kommentar till Anders: om det är den inspelning med Clarence Williams jag tror (jag har inte Spotify själv) så är det inte Williams som tutar i sarrusofonen utan självaste Sidney Bechet. Williams var i första hand pianist (och kompositör, manager, sångare, producent, skivbolagstalangscout etc etc…).

  17. Ö-Helena Says:

    Vad fint att det kom en eftersläntrarkommentar på det här inlägget just på Adolphe Sax 196-årsdag! (Och vad fint att man kan prenumerera på kommentarer.)

  18. Fredric thurfjell Says:

    Jag har en fullstor kontrabas-saxofon från mister Eppelsheim i München och han gör även subcontrabas-saxofoner. Kolla här:
    http://www.eppelsheim.com/tubax_bb.php?lang=en
    Min sax kan ses i föreställningen Uppfinnaren (om Adolphe Sax barndom) på Teater Pero i Stockholm, spelas även på turné.

  19. Fredric thurfjell Says:

    Angående bassax-kvartett tycker jag också att Deep Schrott är fantastiska men vill ändå poängtera att det finns en svensk grupp:
    http://www.myspace.com/bassaxkvartetten
    som i o för sig spelar mest klassisk musik….tenor-baryton-bas-kontrabas-sax
    (i stället för sopran-alt-tenor-baryton som är det vanliga)
    Lyssna gärna i lurar annars hör man inte frekvenserna.

  20. Ö-Helena Says:

    Och i den kvartetten känner jag barytonsaxofonisten Berit!

Kommentera

