Dagens drömfragment

Jag befinner mig i en nordafrikansk stad, genomkorsad av kanaler, som Venedig. Hus i brun sandsten. Skugglöst, mulet  eftermiddagsljus — mina drömmars standardlljussättning.

Jag vadar fram i en av stadens smalare kanaler, får syn på en bit blåstång som snarast ser ut som en röd, knölig pipleksak. Jag äter lite av den. Smaken är söt, frisk, men bara halvt genomförd, som en  skiss — återigen som det brukar vara i mina drömmar.

Då hörs ett ohyggligt mäktigt kyrkorgelackord — de lägsta tonerna får hela kroppen att vibrera subwooferlikt — när jag vänder blicken mot den stora huvudkanalen som korsar den smalare kanske  femtio meter framför mig ser jag en stort mörk atlantångare komma glidande. Fartyget liknar Titanic, men det glänser svart och är fullt av stora orgelpipor — det är därifrån ackordet som får hela staden att skaka kommer.

Jag inser att människorna i båten är jordens verkliga herrar. De har bara sovit — nu är de tillbaka för att dominera planeten igen — och behandla Europa och USA precis lika kolonialistiskt och nedlåtande som vi  har behandlat Afrika, Asien, Sydamerika …

6 svar to “Dagens drömfragment”

  1. charlotte Says:

    Hm, vilken författare kan ha levererat grundstoffet till denna mäktiga dröm…:)

  2. Svensson Says:

    ”Människan är ett geni när hon drömmer.” Sa Kurosawa.

  3. David Says:

    Charlotte: det här med jordens verkliga herrar som sover och kommer att återvända en dag ekar en del av H P Lovecrafts cthulhumyter — i övrigt kommer jag inte på nåt …

  4. charlotte Says:

    :)

  5. Jacob Says:

    Lysande. Rita rubbet nu.

  6. sa Says:

    Det är ju John Andersson som skrivit även detta manus, kanske lika bra han tecknar den också.

Kommentera

