När kommersen kom till kolchosen

Tack vare Ban-Kens länk till den sällsamt hojtande sovjetiska croonern Eduard Khil i kommentarerna till  förra inlägget råkade jag dras in i ett stråk av Utubevideos som dokumenterar de forna förenade rådsrepublikernas  första famlande försök att vara kommersiella …  Till att börja med gick det väl så där

(Någon som begriper ett eller flera ord ryska får gärna förklara vad det är som pågår ovan — min obildade gissning är att det inledningsvis görs reklam för dimmers, alternativt flygande kristallkronor, alternativt bådadera, och att det sedan utbryter försäljning av het ny herrkonfektion, Soviet style … )

Men ganska snart verkar Rysslands Copywriters ha kommit in i konceptet. Titta bara hur rutinerat de här nedan dammar av ett profilstarkt lokalt varumärke och för det rätt  upp i 90-talet (som det heter i Brendan Frazier-filmen):

8 svar to “När kommersen kom till kolchosen”

  1. ban~ken Says:

    Underbart! Min lilla högerklickade babelsfisk säger att den första produkten handlar om en ”semiconductor current regulator with touch controls,” vilket väl är ett slags dimmer utan rörliga delar. Den avslutande bärbara musikspelaren talar med önskvärd tydlighet om hur svårt det måste ha varit att förse komsomolungdomen med produkter liknande de Sony bestod oss på andra sidan ridån med. Men mittenaktens konfektionspropaganda är lätt den intressantaste. Om jag skulle karaktärisera den så blir det en krock mellan tvenne musikvideor, en från Kraftwerk och en från Bee Gees, inuti en reklamfilm från Dressmann. Tack David.

  2. Erik Petersson Says:

    David, du behöver ingen översättare. Det enda är att kristallkronorna inte är till försäljning. Resten – mitt i prick!

  3. vistet Says:

    Kraftwek … hade det på tungan innan jag läste det. Märket på insidan av kavajerna säjer ” PMO Moskva Bolsjekevikskij ” – ingenting för avfälliga mensjeviker , alltså. Dressmann möter centralkommiten .

    Den hypnotiska texten kring den blinkande dimmeren : Novij Izdelje : ny produkt – inte särskilt Spockskt.

  4. Pidde Says:

    Jag kollade med en ryss, och så här förklarar han vad det är:

    Random commercials from mid-eighties, yes.
    The first one is for the electric switch (!), second – for the gents clothing line, third is for the Walkman clone.

    These are actually one of the first Soviet TV commercials ever. In USSR there was virtually no advertisement whatsoever – till 1986 or so. And the first videos were amusingly unprofessional and tasteless. I even vaguely recall a topless lady advertising styrofoam insulator.

  5. David Says:

    Ban-Ken, Erik P, Vistet, Pidde: Tack! Jag visste väl att mina vittra vänner på webben skulle räta ut frågetecknen!

  6. Kris08 Says:

    Visst skulle man vilja ha en stor röd knapp att kontrollera omgivningen med!

    Angående sovjetisk reklam så måste väl nämnas den legendariske esten Harry Egipt! Dessvärre har de flesta videorna tagits bort för att man ska köpa en DVD, men här är en underbar reklamvideo för (?) kycklingfärs:

  7. David Says:

    Kris08: Tack för länk — tyvärr kan jag inte titta på den förrän Telia öppnar mitt mobila bredbands slussportar vid månadsskiftet . I slutet av månaden surfar jag nästan alltid med nostalgisk nittiotalshastighet: ”Tonight we’re gonna surf like it’s 1999” …

  8. Teaflax Says:

    Brendan *Fraser*. Han blir – självklart – galen när folk får för sig att han heter Frasier, så Frazier måste göra honom fullständigt vanvettig.

Kommentera

