All You Need is NUJV

Som framkom i förra inlägget semaforerar Beatles inte ”HELP” på det eponymiska skivomslaget med samma namn som heter likadant … var var jag? Just det: De förefaller istället semaforera det något mera kryptiska budskapet ”NUJV”. Varför? Det överlåter jag åt mera framstående konspirationsteoretiker att reda ut,  men jag anser ändå att det är viktigt att allmänheten får veta hur man inte semaforerar efter hjälp.

För tänk tillexempel om coverbandet Liverpool störtar med sin enmotoriga Cessna i ett ensligt beläget bergsmassiv och försöker påkalla räddningsmanskapets uppmärksamhet genom att semaforera vad de tror är tecknen för ”help” (som Beatlesnördar har de naturligtvis skivomslaget glödristat på näthinnan). Räddningsmanskapet tror förstås att allt är frid och fröjd: ”Nujv, nujv, nujv — det är allt de säger” …

En tragedi kan med andra ord undvikas om alla Beatlescoverband som vet med sig att de tänker flyga i enmotoriga flygplan över oländig terräng istället memorerar  signalerna på nedre raden.

11 svar to “All You Need is NUJV”

  1. Morgan Eklöf Says:

    Som jag fått det berättat ansåg man helt enkelt att det såg snyggare ut än det lite spretiga HELP.

    Om jag någonsin spelar in en popfilm från sextiotalet ska den utan tvekan få heta Nujv.

  2. David Says:

    Morgan: Okej — det låter ju som en ganska plausibel teori. Fast jag undrar ändå — så stor skillnad är det ju inte på tecknen. Ringo kör ju redan ett spegelvänt L i princip. Och John hade bara behövt dra ner ena armen för att få till ett E. Paul har ju redan ett spegelvänt P på gång. Och George står och velar nästan halvvägs mellan N och R — så varför inte istället hugga i med ett rejält H?

  3. Mats Says:

    Från wikipedia, denna ständiga kunskapskälla för oss vanliga svennebananer:
    ”Famously, the album cover for The Beatles’ 1965 album Help! was to have portrayed the four band members spelling ”HELP” in semaphore with their arms, though the result was deemed aesthetically unpleasing, and the band’s arms were instead positioned in a meaningless but aesthetically pleasing arrangement for the final version of the album art”

  4. ban~ken Says:

    Som fullfjädrad konspirationssniffare noterar jag att tyskarna i affischen du visade i förra posten, liksom amerikanarna när ”Help!” kom ut med USA-anpassat konvolut, stuvade om till anagram på NUJV. Har vi en Aids-Sidasituation här?

  5. Anders Dahnielson Says:

    ‘NUJV gave raise to one of the first Beatles conspiracy theories, in that some people thought it spelt ”New Unknown John Vocalist”, which claimed that John Lennon was dead and therefore had been replaced.’ — Enligt ‘Groovy’ avsnittet av senaste QI-serien.

  6. charlotte Says:

    Hi-hi-hilfe!
    Beatlesbanan verkar vara snitslad med språkliga meningslösheter… kanske i synnerhet för dem som i likhet med mig en gång i tiden sprungit runt glatt sjungandes ”Tji lattjo jä jä jä!” Jaja. Eller jäjä.
    ”Obladi oblada life goes on – bra!
    Lala how the life goes on…”

  7. David Says:

    Mats: Okej — det var trots allt estetiska hänsyn som styrde. Eller … det är i alla fall vad de vill att vi ska tro

    Ban-Ken:
    Jag noterade också omkastningarna på den tyska filmaffischen .. men något direkt anagram kan det ju inte bli eftersom Igor N. … jag menar Ringo … dessutom har blivit spegelvänd …

    Anders D: Vi har faktiskt haft det här med ”New Unknown John Vocalist ”uppe i Kapten Stofil. I nr 23/24 skrev Martin McCartneykoden — en lång utredning om ”Paul is dead”-ryktet — och nämner även denna konstipationsteori … jag menar förmodligen konspirationsteori (det här med anagram och granna namn har stigit mig åt hjärnan, verkar det som …) Däremot hade jag lyckligen lyckats glömma bort den här ”John är också död”-varianten tills du förde den på tal här ovan …

    Charlotte: Till och med Ozzy Osbourne gjorde som ung något tvivelaktiga tolkningar av klassikerna — han tyckte bl a att Hendrix sjöng ”‘Scuse me, while I kiss this guy” …

  8. ban~ken Says:

    Sant. Tyskarna har uppenbarligen spegelvänt Ringo och stuvat om för att få till JLNU.

    John liebt nur Unterhosen?

  9. ban~ken Says:

    Det där med ”kiss this guy” hos Hendrix är väl en klassisk mondegreen och såvitt jag vet inte officiellt förknippad med Ozzy.

  10. Anna Toss Says:

    Men ”All you need is NUJV” kan det ju aldrig bli frågan om i vilket fall. I så fall ”Nujv! I need somebody. Nujv! Not just anybody.”

    Väl?

  11. David Says:

    Anna Toss: Mmmhmm … ja, det var nog bara den rent fonetiska likheten mellan ”nujv” och ”love” som vägledde mig där … Jag kunde lika gärna ha skrivit

    Say the woooooord, the word is NUJV!
    It’s the woooooord I’m thinking ujv …

Kommentera

