Kapten Stofil går i pension

Vårt nästnäst sista nummer som nu äntligen har kommit från tryckeriet och är på väg ut till prenumeranterna

I mitten av förra veckan bestämde sig en rörande enig redaktion för att lägga ner Kapten Stofil efter snart elva år i den retrograda rörelsens tjänst.

Vi känner alla tre att vi inte längre orkar ha ett oavlönat halvtidsarbete vid sidan av våra vanliga jobb, trots att tidningen berett oss en hel del nöje och tillfredsställelse under åren som har gått.

Alltså bestämde vi oss för att bara göra två nummer till — ett enkelnummer till sommaren och ett dubbelnummer till bokmässan. Efter nummer 39-40 har alla prenumerationer löpt ut och vi har fullgjort vår plikt mot prenumeranterna (enda reservationen är att pengarna riskerar att sina– och i så fall blir vi dessvärre tvungna att klappa igen tidigare).

Vi gick ut med nyheten förra lördagen i GT — för flera år sedan lovade jag min vän Dan att vidtala honom först om vi lade ner, och han skrev en utmärkt helsidesartikel på kultursidan som den övriga rikspressen kunde konsultera innan de skrev sina notiser  (tillochmed TT skickade faktiskt ut ett telegram). Uppmärksamheten var definitivt betydligt större än jag hade väntat mig, även om det är en något märklig känsla att läsa alla dessa artiklar — lite grann som att ta del av sin egen dödsruna.

Sedan vi tog beslutet har jag gått i ett slags dimma — jag tror inte att jag hade insett hur stor del av mitt liv som tidningen har varit det här dryga decenniet. Det känns förstås vemodigt att lägga ner, men å andra sidan vädrar jag ledighetens uppfriskande morgonluft — jag vaknar plötsligt upp i en värld utan ständig deadlinestress och känner en enorm lättnad.

Vi kommer att delta i bokmässan 2010 och fortsätta ta emot efterbeställningar ett tag till men sedan avvecklar vi rörelsen så sakteliga.

På samma bokmässa kommer för övrigt mitt första seriealbum på tolv år — Den maskerade proggarens stora röda — på Galago/Ordfront. Det känns som en lämplig avrundning …

Denna anspråkslösa mock-up kan naturligtvis inte göra rättvisa åt det färdiga omslagets — som vi hoppas —  häpnadsväckande kvalitet …

27 svar to “Kapten Stofil går i pension”

  1. Mats Says:

    Jag sörjer förstås, men har samtidigt förståelse för beslutet. Tycker det är smått fantastiskt att ni lyckats snickra ihop det ena numret efter det andra, på ren viljestyrka, tydligen! Nu får jag fortsättningsvis återanvända mina gamla KS-tidningar. En gång varannan månad kommer jag att smyga ut och lägga ett gammalt nummer av Kapten Stofil i min egen brevlåda för att morgonen därpå bli glatt överraskad av att Kapten Stofil anlänt.
    Jo då, för en stofil kommer det nog att funka utmärkt! Gammalt är ju ändå bäst! :)

  2. charlotte Says:

    Det är så himla trist.
    Men man förstår er ju…

  3. Henrik B Says:

    Kapten Stofil är död. Länge leve Kapten Stofil!

  4. Ö-Helena Says:

    När får man komma och dricka gravöl?

  5. David Says:

    Mats, Charlotte, Henrik: Tack för deltagandet. Det känns … ja … ”glädjande” är kanske inte helt rätt ord i sammanhanget, men i alla fall trösterikt att ni bryr er …

    Ö-Helena: Något säger mig att hela bokmässan kommer att bli ”Lots of fun at Finnegan’s Wake” (som det heter i visan som inspirerade till världens längsta göteborgsvits).

  6. Arrug Slahmag Says:

    Jag har hängt med sen starten, och det är ett starkt jobb att hålla en oberoende serietidning vid liv i 11 år.

    David Nessle, kan du lösa ett mysterium åt mig? Under många år hade varje seriebutik i Stockhom en back som innehöll två album: Christoper Nielsens ‘Blitz Tours’ och ditt ‘Döden steker en flamingo’. De slumpades bort för 5-10kr var.

    Vad hände egentligen? Det var alltid just de här albumen, och alltid tillsammans.

    Jag köpte många ex av båda och gav bort till kompisar som borde upptäcka bra serier. Perfekt gåva när jag var en fattig universitetsstudent.

  7. David Says:

    Arrug Gamhals: Tack för att du stödköpte mitt stackars debutalbum!

    Jo, jag tror jag kan lösa mysteriet — just de två albumen gavs ut under en kort period när Tago förlag — som det då hette — hade vant sig vid att sälja kopiösa mängder av allt de publicerade.

    Jag vet inte säkert hur det var med Nielsen, men mitt album trycktes i alla fall i femtusen ex vilket är en ganska optimistisk upplaga för ett debutalbum.

    Om jag minns rätt köpte femhundra bibliotek och kanske något fler privatpersoner albumet till fullpris — vilket ju inte är dåligt (särskilt inte bibliotekens väldiga inköp, baserat på en mycket välvillig anmälan i sambindningskatalogen av Isabella Nilsson).

    Men trots det återstod alltså kanske 3000 till 3500 album som man kunde slumpa bort, tilläggsisolera sommarstugor med eller liknande. Följden blev att jag får stå där med skammen i alla seriesveriges tiokronorsbackar intill tidens ände …

  8. svensson Says:

    Ni insåg med andra ord att tidningen står på topp nu och att det är då man ska sluta…

    Att vända negativa nyheter till något positivt är en skön konst. Jag bedriver den själv som egenförläggare. Har du till exempel fått en dålig recension från BTJ? Citera då ETT positivt ord och säg: ”Hyllad av BTJ”…

    Dina nyhetsstick här på bloggen om KS har varit klädsamt kryddade med ”minsann vad det är jobbigt att ge ut en egen serietidning”… Ungefär som det gamla: ”åh-vad-det-är-jobbigt-att-ge-ut-ett-fanzine”…

    Men er pressrelease om att KS går i graven var ändå, på det hela, fattad i en positiv anda.

  9. Claes Says:

    Man får väl tacka för den tid som varit. Tråkigt är det ju förstås men det är som det är. Proggaralbumet ska bli kul att läsa. Ska ställa det bredvid mitt exemplar av ”Döden steker en flamingo”. I såna här lägen önskar man att Benny Faktor – mecenaten som är en riktig gynnare – skulle dyka upp och sponsra det hedervärda projektet att ge ut Kapten Stofil.

  10. Civilingenjör P Johansson Says:

    Slutet är alltså nära; tidskriften sväljs av det kulturella ginnungagap som de nordiska staterna utgör. Abonnentstocken dör ut eller kan inte avvara ett öre av sina magra pensioner. Vart har alla göteborgsmecenater tagit vägen egentligen?
    Jag kan föreställa mig den allra sista bildrutan i ”Den maskerade proggaren”, där Jarl Sandberg ses flyga iväg med sitt privata reaplan över Göteborgs förortsslum som patrulleras av ett par kapitalets bandhundar som aldrig mer behöver frukta proggarens återkomst.

  11. Arrug Slahmag Says:

    Jag klippte ur Benny Faktor när den gick som gästserie i DN för länge sen.

    ‘Banans vakt är stor’ och ‘Blekansikte talar med kluven tanga’ är mästerliga vitsar!

  12. Jacob Says:

    Åh, klart man förstår. Det är svinjobbigt att kämpa med att få tiden att räcka till åt att göra något tillräckligt bra – trots att man inte tjänar en spänn.

    Stackars, men ändå väldigt väldigt tråkigt. Ni har gjort en oerhört bra tidning som har varit ett sant nöje i många många år.
    Nu blir det tommare, men stort tack för det som varit…

  13. Jessica Says:

    Jag sällar mig till kören som förstår och sörjer samtidigt. En epok går i graven – men epoker tenderar ju att göra så med jämna mellanrum. Inte sällan ersätts de av nya epoker.

    Jag och maken fann varandra över ett gemensamt serieintresse, så apropå Arrugs kommentar ovan så får jag väl konstatera att vi två verkar tillhöra den minoritet som inköpt våra flamingoalbum för fullpris. I mitt fall var det efter att först ha släpat hem den från bibblan ett antal gånger. (Tillsammans med Speedy Ortiz Död, Maus och Den Kvinnliga Mystiken)

    För övrigt anser jag fortfarande att Döda Fallet borde filmas. SVT vet inte vilken grym miniserie de går miste om.

  14. Ahrvid Engholm Says:

    Alldeles för många små kulturtidskrifter som jag sympatiserar med har på senare år lagts ned eller är på fallrepet. Bara inom sf/f-genren har Minotauren och Mitrania försvunnit, JVM tycks ha ett nådeår, och Nova SF har inte kommit på snart ett år.
    En sak som kunde förbättra läget är om det fanns någon möjlighet till distribution för kulturtidskrifter, i liten men lagom och lönsam skala. SÅ folk kan upptäcka dem, och vi inte bara får tidskrifter om datorer, foto, matlagning, mode, skvaller och kungliga bröllop.

    –Ahrvid

  15. Galaxa Says:

    Trist att en sådan profiltidning läger ner, tycker jag. ”Enda reservationen är att pengarna riskerar att sina”- Ska vi sätta in stålars någonstans så att vi decimerar risken?

  16. ban~ken 6000 Says:

    Jag brukar inte köpa serier men jag ska stödköpa det nya numret; det gäller bara att befinna sig i en lokal där det säljs — helst i Stockholms innerstad.

    Det finns en grupp vid namn ”Rädda Kapten Stofil” på Facebook ser jag. I skrivande stund har den 82 medlemmar varav en överväldigande majoritet tycks vara av manligt kön (ett konstaterande som kommer efter ett antal omladdningar och granskande av de sex slumpvisa namnen och nunorna som visas upp i vänsterkolumnen). Som ett tips till alla meta-bakåtsträvare alltså.

  17. Fredrik T Says:

    Mycket beklagligt men tyvärr förståeligt i en ond tid då den Maskerade Proggarens fiender råder.

    Har inte själv koll på huruvida min innevarande prenumeration sträcker sig ända fram till det planerade nr 40. Om så inte skulle vara fallet önskar jag förstås förlänga den fram till det bittra slutet!

    Fredrik T
    (som också köpte ”Döden steker en flamingo” i en lågprisback för några år sedan. ”Gasen i botten, Hieronymus Bosch” har jag däremot helt lyckats missa. Finns det någon restupplaga man ännu kan förvärva ur månne?)

  18. Henrik T Says:

    Jag har följt Kapten Stofil sedan Galagotiden och sörjer djupt frånfället.

    Det verkar vara många tidningar som brottas med Tidsams distributionsmonopol – borde inte alla dessa gå samman?

    Stort tack för er kulturgärning.
    //Henrik

  19. L Says:

    Kommer textavdelningen, Stupido, överleva i någon annan form?

    Jag hoppas ingen blir ledsen på mig nu, men den absolut största anledningen till att jag kastade mig över varje nummer var inte serierna, utan Stupidoavdelningen. Kulturhistoria, som den aldrig skrivits förut! Omistlig läsning!

    Jag skulle också gärna se en samling av alla texter som skrivits underStupidoflagget. Det skulle bli ett lysande samlingsverk som skulle pryda var stringhylla. Finaste underhållning och referensverk i ett!

    /L

    • Claes Says:

      Hear, hear! På senare år/nummer har jag haft samma förhållningssätt till tidningen som L. En stupidoavdelning som samlingsverk eller varför inte här på Internätet skulle vara en gudagåva. Jag förstår dock att det senare kan vara svårt att hålla i gång. Men diverse hugade bokkolportörer borde vara intresserade av Stupido som bokverk. Man får hoppas.

  20. Oskar Says:

    Kan vi våga hoppas på ett flitigare uppdaterande av bloggen när arbetsbördan lättar till något humanare dimensioner? Det skulle i så fall nästan kompensera för förlusten.

  21. David Says:

    Arrug och Kalle Lind: Er kunskap om … öh … klassikerna både gläder och förvånar mig! Tack!

    Jessica: Fullprisköpare av mitt debutalbum växer — som sagt — verkligen inte på träd, och det fascinerar mig att även du tillhör denna celesta skara.

    Nu när tidningen lägger ner kommer jag — apropå Döda Fallet — få tid och energi att lägga sista handen vid Ödesstenen som utspelar sig året innan Döda Fallet (och där Majken och Birger träffas första gången) — samt förhoppningsvis även skriva ihop en halvt planerad fortsättning som utspelar sig året efter DF (det vill säga 1929) — än så länge har den arbetsnamnet Svart tisdag.

    Fredrik T: Om jag inte misstar mig går Gasen i botten Hieronymus Bosch fortfarande att skicka efter från diverse näthökare.

    Henrik T: Tack själv — och varsågod!

    L och Claes: Martin bedriver ju redan stupidoliknande verksamhet i bokform — tillsammans med Mattias Boström och Fredrik af Trampe har han just gett ut boken Nu får det banne mig vara nog! med reflektioner kring de bisarraste radionämndsanmälningarna från sextio och sjuttiotal. Boken har egen facebooksida. Martin hade ursprungligen planerat att behandla ämnet i en Stupidoartikel men kallade i stället in sina vapendragare och tillsammans gjorde de ett magnifikt boklängdsreportage av den … Han har för övrigt även försökt att få ett urval av sina bästa stupidoartiklar förlagda — ännu så länge utan framgång, dessvärre …

    Oskar: Jag misstänker att bloggen kommer fortsätta vara lite spasmodisk och ketchupflaskelik — först kommer ingenting, sen kommer ingenting och sen badar hela tallriken i … blogginlägg (jag gick visst bort mig i metaforen …) Jag har bestämt mig för att aldrig ha skuldkänslor för att jag i perioder försummar mitt skötebarn — tanken är att bloggandet ska vara en helt och hållet luststyrd verksamhet, och det innebär en viss nyckfullhet i publiceringsfrekvensen. Men iochmed att jag inte längre har något annat forum för att delge ett sparsmakat urval av mänskligheten reflektioner och rön så är det fullt möjligt att jag börjar skriva mer här …

    Och till alla andra som sagt snälla och deltagande saker här: Stort tack!

    • L Says:

      David: Jo, det är bra att de fortsätter skriva, och artikeln om insändare till TV låter ju minst sagt intressant. Tycker bara att de samlade Stupido-texterna är en såpass högkvalitativ och genomarbetad samling kulturhistoriska artiklar att det vore synd och skam om de inte samlades ihop i ett inbunden samlingsvolym av något slag för ökad tillgänglighet och spridning. Jag skulle köpa denna direkten om den fanns. Fast det kanske är problem med rättigheter eller nåt? Jag tror absolut en lagom stor upplaga skulle sälja som smör.

  22. David Says:

    Galaxa och Ban-ken (lyckades jag missa bland alla gratulanterna): Än så länge är det ingen ko på isen vad gäller ekonomin — men frivilliga inbetalningar på vårt postgirokonto mottages förstås tacksamt . Och den som i likhet med Ban-Ken vill stödköpa tidningen utan att lämna Stockholms innerstad kan med fördel bege sig till SF-bokhandeln i Gamla Stan eller till Alvglans (för de purister som inte ens vill lämna söders höjer).

  23. ban~ken 6000 Says:

    Tack för tips om serielangare, här ska köpas. Alvglans borde jag ha tänkt på själv förstås. För övrigt så menade jag inte att dissa seriemediet, jag har bara fått så svårt att ta till mig de bildberättande delarna av tecknade serier medan jag fortfarande är hyfsat duktig på att tillgodogöra mig texten. Det är tur att svenska seriestrippar i dagstidningarna är så dialogintensiva och oftast så bildmässigt händelsefattiga i sina skildringar av konversationer på barer/kaféer/thaihak. Men de får gärna blåsa upp dem lite, bokstäverna är ju förbålt små.

  24. Jacob Says:

    funderar på konspiration… jazza upp på Draknästet och säga till Drakarna att köp för tusan en miljon ex av den här tidningen så kanske dom ändrar sig… suveränt nummer nuförleden btw.

Kommentera

