Proggiga dansband …

… kan i förstone låta som något av en oxymoron — progg är progg, kommers är kommers och aldrig mötas de två. Kunde man tro.

Men efter att i princip ha mantalsskrivit mig på den fantastiska sajten Lottens dansbandskort och botaniserat bland tusentals vykort föreställande sjuttiotalets sexigaste spelmän har jag kunnat konstatera att verkligheten — som så ofta — är både komplexare och konstigare än väntat.

Titta bara ovan på det sköna gänget i Teamwork:  bandnamnet, toppluvorna, ansiktsbehåringen, den småsunkiga vårvinterskogen — allt andas storskogsprogg, men tydligen klassificerar kännarna ändå konstellationen som ett dansband.

Ett ännu mer flagrant exempel är dansbandet som nyenkelt och sakligt kallar sig för Dansbandet — ett slags Konsums blåvita dansorkester med ett kongenialt öststatsdassigt och svartvitt vykort. Ett alternativ i urtvättade jeans för den kostnadsmedvetne festarrangören.

Ett något utfestat intryck gör combon Sjön Suger, som även de satsar på svartvitt och en lagom hippievildvuxen framtoning — bandnamnet ansluter till samma sköna sjuttiotalstradition som Älgarna brinner, Grus i lådan och Gud i dojan — jag menar förmodligen Älgarnas trädgård, Fläsket Brinner, Grus i dojan och  Gud i brallan … (Grus i dojan torde för övrigt också uppehålla sig i ingenmanslandet mellan kommers och progg, slår det mig just …)

När jag sitter här vid datorn och försöker räkna ståndare och pistiller på olika dansband inser jag hur vanskligt det är med klassifikation. I vilket fack ska jag till exempel stoppa ner Kent-Börjes med sitt magnifika dansbandsnamn och sina underliga etnoskjortor (i en senare inkarnation verkar de ha sadlat om till smakfull svart galon) … Det är inte helt lätt att avgöra. Vid såna tillfällen är man tacksam för de grupper som renodlat dansbandets idé nästan till det yttersta …

10 svar to “Proggiga dansband …”

  1. Spito Says:

    Fast det har ju börjat dyka upp neoproggiga dansband på riktigt under de senaste åren med band som Allianz, Lazze Ohlyz och Klas-Ingelaz som försöker få in queer- och klasskamp i folket park.

    http://www.dn.se/kultur-noje/musik/upp-till-kamp-med-en-foxtrot-1.913758

  2. ban~ken 6000 Says:

    Jag skulle gärna se en utveckling motsvarande hårdrockens resa mot death metal vad gäller dansbandsmusiken, med gutturalare sång och mer distat överlag. Fast vad sådana orkestrar skulle kunna tänkas kalla sig vete fan…. Larz Keplerz? Splatterers?

  3. Robert Huselius Says:

    Det i bästa proggbandnamnet torde väl vara ”Anna koka 5 ägg jag är värd i huset”, som gav ut en egenpressad lp 1975. Slår t.o.m. Elda med Höns.

    En enda radiosketch med Kjell Alinge och Janne Forssell gav ju upphov till två bandnamn: Helikoptern Kräks och KSMB (även om de i sketchen sa Stig-Sunes med Berit, inte Kurt-).

    Förstår om ban~ken förträngt fenomenet Black Ingvars; det skulle jag också gärna göra.

  4. ban~ken 6000 Says:

    Robert: Det hade jag faktiskt totalt glömt bort men jag tänker mig nu dessa crooners som ett mellanled i utvecklingen mot det jag skisserade. BI körde väl bara covers dessutom. Det gäller att göra nya låtar som för dansbandsmusiken framåt, eller neråt.

  5. bark Says:

    Man får inte glömma bort att många av dansbanden i första halvan av sjuttiotalet var omdanade popband, ofta med en lätt psykedelisk eller folkpop-ådra.

    Paradexemplet är väl Ola & the Janglers som blev Ola Frukt och Flingor (ännu ett fantastiskt bandnamn) innan delar av dem åttiotaliserades till Secret Service.

    Det sena sjuttiotalets dansband var ibland en väldigt märklig mix. Ta Sten & Stanley’s Framsida, det nyligen samplade albumet från 1977, som är en mix av schlager, amerikansk-tysk disco, charterpop och AOR-rock.

  6. Martin R Says:

    Folkpopbanden Fleet Foxes och Midlake ser idag ut precis som Teamwork gjorde!

    En bra grej med dansbandsvykorten är att man uppenbarligen ofta bara tagit en enda exponering vid fototillfället. Alltid är det nån som blinkar eller ser allmänt förståndshandikappad ut.

  7. Björn Å Says:

    Det bästa svenska bandnamnet jag hört är ”Klart grabben skall ha en husvagn” som jag tror både en proggrupp och ett punkband har använt (punkvarianten hade en fantastisk låt med titel ”Håll käften pensionär”
    Det gjordes en del drifter med dansband från den ”riktiga” musikvärlden (läs extremtråkig extremvänster), det jag framföallt kommer i håg är Röda Kapellet och deras skiva Party Music/Partimusik (fyndigt namn). Vill man höra hur det lät så kan jag varmt rekommendera http://www.youtube.com/watch?v=Bl_IbK3j38w

    /b

  8. adrian Says:

    apropå baskervilleklippet- här är ytterligare en cover som utklassar orginalet

  9. August L S Says:

    Bäst tycker jag proggruppernas namn blir när de kombineras med skivtitlarna. Som Motvinds skiva Känn dig blåst, eller framför allt Soffgruppens första platta The greatest sitts.

    På temat proggiga dansband finns ju även Stefan Borschs cover av Björn Afzelius’ Till min kära. Enligt Affe själv hade Borsch tänkt göra låten men inte fått för sin konservative producent som inte gillade innehållet. Då hade Bert Karlsson själv gått in och kört över producenten eftersom han tyckte låten hade så stor kommersiell potential.

    Själv tycker jag det intressantaste är att det visar så tydligt hur nära Afzelius musik ligger dansbandsmusiken. Förändringarna är inte så stora egentligen, en lite annan ton, en något annan arrangering.

  10. L Says:

    ”Bengt Kenters med Cahthrine” är kända som dansbandssveriges svar på The Incredible String band.

Kommentera

