Svenskans vackraste ord …

… får anses utkorat. Det vinnande bidraget är ”jubileumsmonarped”. Se nedanstående informationsfilm för vidare upplysningar.

Mitt omdöme kan iochförsig ha blivit en smula omtöcknat av det poem som beledsagar de förföriska bilderna på jubileumsmonarpeden i fråga:

Titta så vacker!
Se såna lacker!
En jubileumsmonarped.
Det är en sådan vi vill åka med!
Vacker, stark och tekniskt fulländad,
det är jubileumsmonarpeden!

Och vilket ord kom på andraplatsen? Behöver ni fråga? Det blev förstås ”monarscoot” …

Barbro Svensson visar sig inte bara vara en fanatisk tillskyndare av Gevalia — hon har även ett gott öga till Monarscooten och slår fast att  ”Monarscoot är det bästa som Monark har gjort”. När sedan Tjuren Ferdinand-speakern Hans Lindgren berättar att den nya monarscooten har en ”kraftigt ökad backtagningsförmåga” får saken anses avgjord. Svenskans vackraste ord är alltså som följer:

1. Jubileumsmonarped
2. Monarscoot
3. Frimodig
4. Tungel
5. Fladdermuslokal

24 svar to “Svenskans vackraste ord …”

  1. Miss Gillette Says:

    Jag ärvde en Monarped av min morbror. Den var dubbelt så gammal som jag när jag uppnådde moppeålder och saknade helt backtagningsförmåga: det hände att jag blev omcyklad i uppförslut. Slika nesor fick mig att återgå till motorlös velociped efter knappt en sommar. Och Monarpeden gick på auktion.

  2. David Says:

    Miss Gillette: Hmm — härav kan vi sluta att du är ca 15 år yngre än mig, eftersom jag misstänker att jag är ungefär jämngammal med monarpeden, att döma av reklamfilmerna. Möjligen är jag ett par år yngre än jubileumsmonarpeden när jag tänker efter — Lill-Babs ser väldigt ung ut i filmen.

    Jag avundas dig ditt pubertala fordon — trots dess försumbara backtagningsförmåga — för min Gud så vacker hon är … För bara några år sedan tittade jag lystet på en rostanlupen Monarped som såldes av någon cykelhökare, men hur det nu var kom jag mig aldrig för med att köpa den …

    Och apropå backtagningsförmågan — vad Hans Lindgren säger i är ju att den är ”kraftigt ökad” — reklamens klassiska ”nu 25 procent bättre”-argument. ”En kraftig ökning från vad?” är den fråga konsumenten bör ställa sig. tjugofem procent av noll är noll, som bekant …

  3. Miss Gillette Says:

    I detta ditt svar kan man hitta ett exempel på att du klarar vissa typer av beräkningar finfint men andra inte alls. Du är nästan ett decennium från rätt … garage, kan man kanske säga, eftersom bollplan inte känns riktigt passande i sammanhanget.

    Ja, jag begrep inte då vad jag senare kom att inse; hade jag gjort det skulle jag inte ha gjort mig av med moppen. Fy i fåtöljen så dumt! Fast den motorförstärkta tvåhjuling jag har numera äger också veteranstatus. Den tänker jag inte göra mig av med.

  4. David Says:

    Miss Gilette: Okej — jag ska inte kokettera med min brist på matematisk begåvning som vissa humanister gör — men det är ett sorgligt faktum att jag kan göra de mest imponerande tankefel så snart matematiken sticker upp sitt fula tryne. Jag kan inte räkna — men ordet ”dyskalkyli” kan jag. Det är ju alltid en tröst …

  5. Jonas Wiklund Says:

    Tungel var jag tvungen att slå upp. Ett vackert ljudande ord med lite begränsat användningsområde, det blir nog inte ofta jag känner mig nödgad att bruka ord som jultungel.

  6. Anna Toss Says:

    Omnämnandet av Monark får mig alltid att utropa världens genom tiderna bästa slogan:

    ”Så skön! Så snabb! Så stark! Monark!”

    Förlåt om det inte har med saken att göra. Jag kan bara inte låta bli.

  7. J-h:n Says:

    Monarken och amasonen kunde bli ett vackert par. Så här hette det om Volvo Amazon när det begav sig:

    ”Den har ras – den har grace – den har charm och elegans!”

  8. Miss Gillette Says:

    anna: Nej! Bäst slogan är ju My Toyota is fantastic! Den saknar snärt, stringens, rim, rytm — ja allt utom ett antal bokstäver i en viss ordning — men ändå har den hängt med sen hedenhös. Försöker man bli klok på hur det kan komma sig ter sig ju de existentiella spörsmålen som en sällskapsfrågesport i jämförelse.

    j-h:n: Och elegans ska uttalas med viss fransk intonation, förmodar jag?

  9. David Says:

    Miss Gilette och Anna Toss: Talar vi om osnärtig bilreklam vill jag nog dra en lans för Skodas slogan ”Bilaffär för nuftiga”. Smaka på orden: ”för nuftiga”. Det är som en vits. Nästan. Fast … ändå inte alls. Jag skulle gärna ha närvarat vid reklambyråmötet där denna slogan spånades fram. Framför allt skulle jag vilja se listan på de kasserade alternativen. Den borde vara fascinerande läsning. (Jag förstår inte hur de kunde missa ”Skön att Skoda”, om de nu ville sälja bilar främst till Kal och Osborn.) Jag vet inte hur långlivad eller spridd kampanjen var, men jag såg skyltar med den i säkert ett år och jag måste säga att det förmodligen är den minst lyckade reklamslogan jag stött på — möjligen med undantag för Toys R Us lilla ”rim”: ”Våra priser är så låga / det är nästan som en gåva”. (inte heller en särskild långlivad kampanj, men en källa till stor och illvillig förnöjelse för mig och mina närstående).

    • Good old Shep Says:

      Ett bilreklamarmöte jag skulle viljat vara närvarande vid var när de kläckte ”Opel – skönheten kommer inifrån” och förmodligen brast fullständigt av cyniskt skratt bubblande ur deras hud likt rost ur en nittiotalvectras plåt.

  10. Miss Gillette Says:

    david: Tja, det är ju en assonans i alla fall. Fast inte en assonans som på minsta vis förbättrar slagordet.

  11. Robert Huselius Says:

    Då mannen på gatan tillfrågas om svenskans vackraste ord, brukar banala tramsord som ”sommaräng” kapa förstaplatsen. Dina ord, däremot, har pondus och brio!

    Svenskans fulaste ord är ”ägiljett” och ”sulky”. Fulaste ortnamnet kan möjligen vara Sveg.

    P.S. Får väl passa på att påminna om mejl igen.

  12. J-h:n Says:

    Hästens murklor – jättegoda!

  13. Mats Henricson Says:

    Vad är det för fel på ordet ”eklisiastikminister”? Snyfft!

  14. jlindengren Says:

    Den bästa bilreklamslogan som jag hört talas om försvann lika fort som bilen ifråga fick byta namn. Den gick nånting i den här stilen:
    ”Honda Fitta – Liten utanpå, stor inuti”

  15. David Says:

    Robert: Tack! Och jag ska svara på ditt mail!

    Jocke L: Enligt vad jag kan googla mig till förekom inte sloganen i Sverige men — möjligen — i Japan. Men det är ju vackert så. Bilbloggen skriver:

    I Japan lanserades Honda Fitta med slogans som…
    Honda Fitta, liten utanpå men stor när du väl kommit in, eller Honda Fitta ett dagligt nöje.

    När japanerna insåg namnets något oförutsedda associationer för svenskar döpte de i Sverige om den till ”Honda Jazz” — kongenialt, kan det tyckas, eftersom ordet jazz är släkt med ”jism” och alltså kan sägas betyda ”sperma”:

    ”Jasm is thought to derive from or be a variant of slang jism or gism, which the Historical Dictionary of American Slang dates to 1842 and defines as ”spirit; energy; spunk.” Jism also means semen or sperm.”

    … i alla fall om vi — som vi brukar — ska sätta vår lit till Wikipedia.

    • hojo Says:

      såsom boende i kanada kan jag meddela att honda jazz i nordamerika heter honda fit (med ett ”t”).
      en av de bästa bilmärkessloganerna är vad våra vänner i Rüsselsheim använde under en mängd år: ”Look at Opel now”

  16. Miss Gillette Says:

    Spisa sperma, sålunda. Nä hörni, nu tycker jag det börjar bli oanständigt här. (Och därför naturligtvis så mycket skojigare.)

  17. Robert Huselius Says:

    Enligt vad jag läst någonstans, föranleddes stavningsreformen ”jazz” just av att det ursprungliga ”jass” var en alltför välkänd sexuell slangterm. Vilket ju förresten även ”rock ‘n’ roll” ursprungligen var.

  18. sa Says:

    Nästan varje dag passerar jag den ökända sloganen ”When in Europe, don’t miss Skurup” Det finns ett otal skäl till att den borde strypts i sin moders vagga. Poetiskt löjlig, intellektuellt underlig. Saknar moralisk resning.

Kommentera

