Kulturkrock orsakar trafikstockning

Som den uppmärksamma läsekretsen möjligen har noterat har det varit väldigt tunnsått med inlägg den senaste månaden. Orsaken är att dr Guldfiskhjärna (vilket är mitt namn som Bondskurk) är överhopad av jobb och inte kan tänka på två saker samtidigt.

Men för att kulturskymningen inte ska bli alltför djup här på bloggen väljer jag att — i stället för att förbanna mörkret — tända ett tomtebloss:

Ja – här ovan förklarar Govinda upprepade gånger för Samantha Fox att ”I am sorry, sorry madam — I am late, because of TRAFFIC JAM!”

Något säger mig att trafikstockningen i fråga möjligen har orsakats  av en rätt monumental kulturkrock …

Med ojämna mellanrum har jag sökt på U-tube efter den här pärlan, som var en av mina första stora hindifilmsupplevelser i slutet av nittiotalet, och nu har det alltså äntligen dykt upp.

Kvaliteten på U tube-klippet är faktiskt avgjort bättre än den pakistanska pirat-VHS som jag avnjöt när det begav sig — dessutom slipper man här reklam för lokala hudblekningsprodukter som skymmer  nedre delen av skärmen …

(Hållpunkter för den som har bråttom: Samantha kommer in i handlingen 2.10. Hon får på sig sari och börjar sjunga Touch Me på Hindi ca 5.40. Govinda är helt fantastisk 1.56 — 7.58.)

9 svar to “Kulturkrock orsakar trafikstockning”

  1. Morgan Eklöf Says:

    Fullkomligt fantastiskt! Den gode Govinda förefaller ha överdoserat på Michael Jackson, men det blir det knappast sämre av.

  2. David Says:

    Morgan: Jag har läst att Michael Jackson är den främsta inspirationskällan till Govindas koreografier. Men varifrån han får impulser till sitt klädskapande — han formger tydligen stora delar av sin garderob själv — är svårare att säga …

  3. ban~ken Says:

    In Swedish, Traffic Jam means trafiksylt.

  4. Robert Huselius Says:

    Lite underbar Lollywood-musik: http://radiomagma.wordpress.com/2010/04/15/pakistan-var-battre-forr/

    Verkar vara som Bollywood, fast billigare, råare och absurdare.

  5. bark Says:

    Någon borde gett honom telefonnumret till Quincey Jones.

  6. David Says:

    Ban-Ken: Låt oss säga att vägen helt enkelt är illa syltad.

    Robert Huselius: Det lilla jag har sett av Pakistans filmindustri tyder förvisso på att den — som du säger — är råare och billigare än Bollywood. Däremot betvivlar jag starkt att de kan vara absurdare — i så fall måste det bli målfoto …

    Bark: ¿Qué? Menar du att du vill se Govinda göra Austin Powers-dansen? I så fall kan jag bara helhjärtat hålla med …

  7. bark Says:

    Dansen är oantastlig, givetvis.

    Vad jag menade var att musiken skulle kunna få lite mer sandpappring.

    Fast din idé är inte dum, det är den inte…

  8. David Says:

    Bark: Bappi Lahiri — som kompositören heter — är notorisk för sina skamlösa stölder. Lyssna t ex på den här märkligt välbekanta låten:

    Denne popens Frankenstein bygger ofta sina monsterhits genom att sy ihop bitar av tidigare slagdängor med ganska grov kirurgtråd …

  9. David Says:

    Därmed inte sagt — nu börjar jag prata för mig själv igen — att Bappi är ensam om sitt … öh … eklektiska förhållningssätt. I nedanstående klipp är basgången till Thriller ute på äventyr i Vilda östern bland cowboys och indier — och om inte det skulle räcka gör John Barrys Bondtema en cameo ungefär vid 04.20:

    Och i nedanstående klipp studsar min favorit Karishma Kapoor runt och sjunger ”Baby, baby, baby” i godan ro när plötsligt hela refrängen från Sabrinas Boys, Boys, Boys kapar låten (ca 03.10) …

    Och iochmed att Sabrina och Samantha Fox var rivaler om pubertetspojkarnas brunst på åttiotalet, och Karishma och Govinda under en period var Indiens Fred och Ginger så anser jag mig ha knutit ihop säcken — på något långsökt vis … (Govinda dyker faktiskt upp som en ovanligt hårdför polis i slutet av Karishmaklippet, upptäckte jag just …)

Kommentera

