Tarvligheterna var bättre förr

Fjärde earlen av Sandwich — finsmakare på frasiga frallor och förolämpningar

Nu när valdebatten så sakteliga börjar gnissla igång är det inte utan att jag efterlyser lite mera sting och tabasco i de svenska statskonstnärernas sammandrabbningar.

De borde följa det höga föredömet från ideologiska kombattanter som John Wilkes (1727 – 1797) och John Montagu,  fjärde earlen av Sandwich (1718 – 1792), smörgåsens andliga fader.

När Montagu hade ofinheten att säga till sin meningsmotståndare:

”Sir, I do not know whether you will die on the gallows or of the pox!”

replikerade John Wilkes (reptilsnabbt får man förmoda):

”That, Mylord, depends on whether I embrace your principles or your mistress.”

John Wilkes — mannen som fick Lord Sandwich att bita i smörgåsen

Wikipedia, denna notoriska glädjedödare, påpekar förstås att samma anekdot berättas om andra politiker — ännu en historisk sanning har alltså visat sig vara omkullrunkelig. Men jag väljer att ignorera de festliga anekdoternas begravningsentreprenörer och fortsätter mitt resonemang som om ingenting hade hänt.

Jag är böjd att hålla med den brittiske advokaten Louis Nizer (1902 – 1994) om att ”A graceful taunt is worth a thousand insults”. Här nedan har jag ställt samman några smakprov för att inspirera Göran Hägglund, Lars Ohly och Mona Sahlin till nya stordåd i talarstolen:

”If a traveller were informed that such a man was the leader of the House of Commons, he might begin to comprehend how the Egyptians worshipped an insect.” – Benjamin Disraeli om Lord John Russell

”He is a self-made man and he worships his creator.” – John Bright om Benjamin Disraeli

”A modest little person, with much to be modest about.” – Winston Churchill om Clement Atlee

”They told me how Mr Gladstone read Homer for fun, which I thought served him right.” – Winston Churchill

” (… ) as thin as the homeopathic soup that was made by boiling the shadow of a pigeon that had been starved to death.” – Abraham Lincoln

”She has been kissed as often as a police-court Bible, and by much the same class of people.” – Robertson Davies

”He spent his whole life in plastering together the true and the false and therefrom manufacturing the plausible.” – Stanley Baldwin om Lloyd George

”He uses statistics as a drunken man uses lamp-posts — for support rather than illumination.” – Andrew Lang

Nu förväntar jag mig att resten av valrörelsen blir som en lång Oscar Wilde-pjäs, full av fascinerande paradoxer och sällsamt skimrande cynismer. Ett sista varningens ord bara — lämna inte spontaniteten alltför mycket åt slumpen. Minns vad F E Smith sa om Churchill: ”Winston has devoted the best years of his life to preparing his impromptu speeches”.

26 svar to “Tarvligheterna var bättre förr”

  1. Dvärghundspossen Says:

    Tror det är i förordet till Praktiska Förnuftet som Immanuel Kant skriver om sina kritiker att dom anklagar hans resonemang för att inte gå ihop, men dom inser inte att ”luckorna finns inte i mina resonemang, utan i deras eget ologiska tänkande”. (På ett ungefär, citerat ur minnet, då boken står på kontoret och jag sitter hemma.) Man ser inte såna förord i dagens filosofiska verk.

  2. David Says:

    Dvärghundspossen: Ah! Bra citat. Våra vänner på projekt Gutenberg kunde i alla fall stå till tjänst med en engelsk ordagrann version:

    It is no wonder then if they find inconsistencies everywhere, although the gaps which these indicate are not in the system itself, but in their own incoherent train of thought.

    För den som drömmer om att tillbringa resten av den här värmeböljan med att traggla sig igenom Kants arbete på en bildskärm finns hela texten här:

    http://www.gutenberg.org/cache/epub/5683/pg5683.html

    • David Says:

      Jag har f ö bara två Kantböcker hemma: En andeskådares drömmar, där upplysningstidens vassaste intellekt försöker massakrera Emmanuel Swedenborgs spökskådande — det enda försök att angripa andevärlden utifrån ett helt rationellt perspektiv som jag har tagit del av — och faktiskt riktigt rolig att läsa. Sedan har jag förstås Kritik der reinen Vernunft på tyska. I frakturstil. Inte för att jag tror att jag kommer att läsa den, utan för att jag planerar att låta den ligga framme på soffbordet — som av en händelse — och inbilla besökande att jag har något större hattnummer än i verkligheten …

  3. Gunnar Gällmo Says:

    Politisk motståndare till Churchill (innan brittisk valuta införde decimalsystemet):

    ”Kan du låna mig en sixpence? Jag måste ringa en av mina vänner.”

    Churchill:

    ”Här har du en shilling, så kan du ringa båda två.”

  4. David Says:

    Gunnar G: Den pärlan missade mina sagesmän. Jag är även förtjust i Disraelis svar på ett antisemitiskt påhopp:

    ”Yes, I am a Jew and when the ancestors of the right honourable gentleman were brutal savages in an unknown island, mine were priests in the temple of Solomon.”

    … som jag lyckades glömma att ta med ovan.

  5. P Says:

    Min favorit är nog Shopenhauers ord i förordet till hans första bok, som han betalat utgivningen av själv, och som sålde kanske två , tre ex. Nå, han klagar på ”katederfilosoferna” och deras trams, och avslutar den långa serien av avfärdanden med: Jag ber om ursäkt till framtida läsare, för att jag här räknar upp en mängd namn, vilka ni inte känner till.

  6. David Says:

    P: Både Schopenhauer och Nietzsche var tämligen viga i munlädret. När jag läser bardvalsmustaschen Nietzsches tirader fylls jag inte sällan av vild beundran över formuleringskonsten samtidigt som jag repelleras kraftigt av själva sakinnehållet. Ta till exempel den här lilla pärlan från Avgudaskymning (som jag helt lättjefullt väljer att citera på engelska):

    Freedom means that the manly instincts which delight in war and victory dominate over other instincts, for example, over those of ”pleasure.” The human being who has become free – and how much more the spirit who has become free – spits on the contemptible type of well-being dreamed of by shopkeepers, Christians, cows, females, Englishmen, and other democrats.

  7. P Says:

    P.S. Jag vet att han heter Schopenhauer.

  8. David Says:

    P: Det har jag varit fullkomligt övertygad om hela tiden …

  9. Ola Hammarlund Says:

    ”He is a self-made man and he worships his creator.” – John Bright om Benjamin Disraeli

    Jag undrar om inte ovanstående citat också innehåller en religiös hänsyftning på Disraelis judiska härstamning.

  10. David Says:

    Ola H: Hmm … den nyansen missade jag — men jag tror du kan ha rätt … När jag googlar runt hittar jag ingenting som skingrar dimmorna — snarare tvärtom: jag ramlade in på en sida som påstår att Disraeli skulle ha sagt denna snärtighet om John Bright. Som sagt — det är nog inte värt att vara alltför källkritisk mot dessa statskonstens skämtbitar …

  11. Zoot Says:

    Jag gillar det eventuellt sanna replikskiftet mellan sir Winston och en kvinnlig meningsmotståndare där hon säger: Om jag vore gift med er skulle jag ge er förgiftat te, och han replikerar: om jag vore gift med er skulle jag dricka det.
    Misogynt men ”witty”.

  12. Fredrik T Says:

    Churchill lär väl också ha fått två biljetter till premiären på en av George Bernard Shaws pjäser med den elaka hälsningen ”Bring a friend – if you’ve got one” från författaren själv, och replikerat ”Can’t make the premiere. Will come to the next performance – if there’ll be one”.

    (I enlighet med herr blogginnehavarens välgörande antikällkritiska hållning i denna tråd är ovanstående citerat fullkomligt ur minnet, så både sammanhang och ordalydelse är säkerligen helt tokiga)

  13. David Says:

    Zoot och Fredrik T: Flera bidrag till den Chuchillska legendfloran– bra! Som Fredrik T amtyder är de ofta snarast att betrakta som något slags politikens Bellmanhistorier: Har du hör den om när Churchill gick på The House of Lords? Nej — för han gick så tyst …

  14. svensson Says:

    De sista Churchillcitaten var bra, Shaw-Churchill. Låter äkta och funkar bra både i tal och skrift. De andra, tidigare hade en lite krångligare stil, verkat skapta, ”has a smell of the lamp”.

    De kan mycket väl ha yttrats i parlamentet men de sas för att hamna i protokollet verkar det, nedtecknade för att kommande generationer ska upptäcka dem, läsa dem och tycka Åh så vittert. Hur de funkade i tal, i parlamentet där i förstone vete tusan.

    För övrigt David anser jag Swedenborg vara en bättre bok att ha liggande framme som skrytgrej. Kant är lite ute, det måste man känna till om man vill spela det spelet!

  15. David Says:

    Svensson: Vilken tur att jag har en fem sex Swedenborgvolymer hemma som jag konjunikturkänsligt kan plocka fram och drapera på soffbordet — läsa dem lär jag knappast göra, förutom ”Drömboken” som jag har läst tidigare, Swedenborgs version av mitt löpande inslag ”Dagens drömfragment” …

  16. Gunnar Gällmo Says:

    I källkritikens frånvaro kan jag även citera en Churchill tillskriven limerick (1908-1922 satt han i underhuset för staden Dundee i Skottland, varpå han åkte ut):

    There was a young man from Dundee
    who said: They can’t do without me.
    No house is complete
    without me and my seat.
    My initials are W. C.

  17. svensson Says:

    Re Swedenborg så visst, är man ointresserad av esoterism så är det föga i mannens stil i sig som lockar. Det medger även jag. Drömboken är förstås ett undantag, den är inte magistral utan, ska vi säga, mänsklig.

    Men får Swedenborg ligga framme så nog blir det intressantare samtal än om Köningsbergs store son gör det.

  18. Fredrik T Says:

    Vafalls?! Kant ute?!? Tillåt mig att, för att styrka denne filosofs oomkullrunkeliga position på det intellektuella firmamentet, återigen anföra ett citat vars upphov och autenticitet är mig obekanta:

    ”Det mänskliga vetandet har aldrig sträckt sig så långt som då Kant fastställde dess gränser.”

  19. svensson Says:

    Kant kanske är bra för att impa på nördar. Men för att impa på brudar…?

  20. Fredrik I Says:

    Det Churchillcitat som jag oftast tar i bruk (under sisådär två veckor varje år) lyder ungefär: ”Av alla verkningslösa mediciner mot förkylning håller jag konjak för den avgjort förnämsta.”

  21. J-h:n Says:

    Jaså är det Churchill? Typiskt, jag som trodde att jag hittat på det själv.

  22. J-h:n Says:

    Ännu en vacker apokryfisk churchillare. Kan någon bekräfta dess äkthet vore det ju finfint.

    ”Dogs look up to you. Cats look down on you. Give me a pig. He just looks you in the eye and treats you like an equal.”

  23. Jessica(Fru) Says:

    Vid ”shopkeepers, Christians, cows, females, Englishmen, and other democrats” skrattade jag högt i min ensamhet. Fast ”shopkeepers” och ”Englishmen” är väl ändå samma sak?

  24. Jessica(Fru) Says:

    Men Svensson, nörd och brud går alldeles utmärkt att kombinera.

  25. svensson Says:

    Point taken –

Kommentera

