Dagens drömfragment

Erik Andersson kör veterantraktor på författarporträttet till sin utmärkta roman Den larmande hopens dal

Jag sitter i publiken på någon slags presskonferens. Snett bakom mig sitter översättaren och författaren Erik Andersson. Framme på podiet sitter Erik Anderssons bror Sven. Han har en digital diktafon i handen. Av någon anledning ger jag ifrån mig ett svagt gnyende läte en lång stund. Sven spelar in det med diktafonen (presskonferensen — eller vad det nu är — gör tydligen helt finkänsligt paus medan jag gnyr). När jag upphör stänger Sven av diktafonen. ”Det blev exakt 4.33” säger han och räcker över diktafonen till Erik och mig. På den digitala displayen ser jag siffrorna 04.33 — precis som titeln — och längden —  på John Cages klassiska musikstycke 4.33. ”Jag är faktiskt född den femte september också”, säger jag. ”Precis som John Cage”. (Det är faktiskt sant även utanför drömmen.) Ingen hör på. Presskonferensen — eller vad det är — verkar ha börjat igen.

(En del av bakgrunden till drömmen är förmodligen att jag spelade i samma band som Erik och Sven kring 1980. Erik spelade gitarr, Sven spelade bas, och själv sjöng jag.)

4 svar to “Dagens drömfragment”

  1. Jätten Finn Says:

    Vilket band var det?

  2. David Says:

    Jätten Finn: Bandet genomgick en rad metamorfoser — en gång hette vi ”Ödeshög” och gjorde en katastrofal insats som förband till Lolita Pop iförda illasittande Devo-artade overaller som jag hade ”sytt” själv (misslyckandet var mestadels mitt fel — jag skulle vid det tillfället både spela gitarr, sjunga och skåda publiken i vitögat, vilket var minst en sak för mycket).

    En annan gång lystrade vi till det osökta namnet ”Mässingshumoristernas skymningstennis” och uppträdde i Göteborgs lokalradio. Ljudteknikern Bo Winberg — Spotnicks starke man — betraktade oss genom kontrollrumsfönstret med naket förakt.

    Tilläggas bör att bara jag och Erik var med i alla dessa konstellationer — när Sven var med vill jag minnas att vi mestadels hade det aptitretande namnet ”Dödslavemang” …

  3. svensson Says:

    Jag har hört den där lokalradiospelningen. Är det inte den med ”… jag kämpar i en evighet / med att slå in en fotboll i ett paket”, en bild från den frustrerade sportaffärsknoddens liv.

    En annan låt var visst ”Natten då vi sprängde Beijer Invest”.

  4. David L. Says:

    Fotot fick mig osökt att tänka på Pirinens klassiska gamla bild ur Den sjunde björnen:
    ”Olle Baertling spökar över åkern”

Kommentera

