Dagens drömvits

Den riktiga tungviktaren

I natt drömde jag att jag sa om någon inte klart definierad person: ”Ja, han är ju inte precis Solkungen — han är betydligt mer lättviktig. Därför kallar vi honom för Solfjädern”.

Jag vaknade till och hade en stund den här bedrägliga känslan som man ibland har när man svävar mellan drömmens bråddjup och vakan av att jag hade kommit på en tidlös aforism.

7 svar to “Dagens drömvits”

  1. charlotte Says:

    HAHAHAHH! Inte illa.
    Själv drömde jag att jag bar hästhuvud. Ett tag.

  2. Gunnar Gällmo Says:

    När Solfjädern talade om att ”vända på bladet” undrar jag om han hade drömt om Owe Thörnqvist:

    ”Så vänder vi på bladet och vad hittar vi väl där? Titta på knugen, titta på knugen, jag tror visst han är sugen…”

  3. Anna Toss Says:

    Åh den där känslan. Av att ha kommit på nånting riktigt snillrikt, helt avgörande. En uppfinning som … det var nånting med möss, och så skulle man tända en grön lampa …

  4. Ahrvid Engholm Says:

    Davids album ”Den maskerade proggaren” recenserades (med lovord!) i dagens ”Gokväll” på SVT1. Programmet går i repris 21.30 ikväll och 7.45 i morgon bitti. Proggaren dyker upp ca 20 min in.
    Någon på redaktionen har goda ögon för Stofil-medarbetare. Marin K:s hattrullarbok har dykt upp i ”Gokväl” också, om jag inte minns fel.

    –Ahrvid

  5. Carl H Says:

    Själv hade jag också en ordvitsardröm häromdagen. Jag kommer inte ihåg något från själva drömen, förutom denna replik:

    ”They aren’t REAL thespians, they are only acting”.

    Förstod inte hur fyndigt det var förrän jag funderat på det länge i sömndrucket vaket tillstånd.

  6. Gunnar Gällmo Says:

    Ungefär som folk som inbillar sig att de är hypokondriker.

  7. Fredrik T Says:

    Eller folk som avvisar upplysningen av de är paranoida med orden ”det säger du bara för att du hatar mig!”.

Kommentera

