En perfekt julklapp!

Nu är det officiellt — Den maskerade proggarens stora röda är ”en perfekt julklapp”, enligt C G Karlsson i SVT:s Go’kväll.

För att vara mer exakt — och sanningsenlig — så sa han i programmet den 12 november: ”jag tror speciellt om man är femtiotalist så är det en perfekt julklapp”. Vidare hävdade han att boken är ”enormt fyndig och välskriven”.

Det gläder mig särskilt att femtiotalister utpekas som en lämplig målgrupp — i egenskap av sextiotalist trodde jag till en början att serien främst var en angelägenhet för mina jämnåriga. Med tiden har jag upptäckt att ett antal av seriens mest entusiastiska läsare är sjuttiotalister — och nu lanserar alltså C G Karlsson ett tredje decenniums barnkullar som särskilt lämpade lektörer och lektöser.

Även Svenska Dagbladet verkar vara välvilligt stämda till verket, att döma av gårdagens recension, även om den mest består av handlingsreferat (läs HÄR)  liksom den kristna ungdomstidningen Ikon:

Lite förkunskaper både om proggvänstern och superhjältegenren kan vara på sin plats men är inget måste. Bland kvinnokamp, julfirande, musikbråk, Bagdad, Televinken och kärnkraftsomröstning dyker både påhittade och verkliga personer upp och underhållningsvärdet är stort. Mer maskerad progg åt folket. (resten av recensionen HÄR)

Ovanstående recensioner fick mig naturligtvis att hjula fram och tillbaka i lägenheten, men igår fick läste jag dessutom Bibliotekstjänsts anmälan av boken, och fick anledning att slå ett par tre extra baklängessaltomortaler. Så här lyder recensenten Rolli Fölschs slutkläm:

Resultatet har blivit både en hejdlös parodi på och en hyllning av 68-vänsterns ideal. Många välkända figurer från den tiden som Staffan Westerberg och Anita & Televinken fladdrar förbi i serierutorna. Lägg därtill Nessles mustiga och detaljrika svartvita teckningar och man har ett seriealbum som roar nästan genomgående.

Sambindningslistans stränga dom har stort genomslag på en boks försäljning och spridning — mitt första seriealbum Döden steker en flamingo fick en mycket positiv anmälan och såldes i drivor till folkbiblioteken, medan uppföljaren Gasen i botten Hieronymus Bosch ådrog sig ett njuggare omdöme och inte alls köptes in lika energiskt.

Jag kan alltså konstatera att kritiken hittills har varit mig sällsynt nådig  — även Sydsvenska Dagbladet Snällposten publicerade en övervägande snäll post (läs HÄR) — och även de omdömen jag sett på bloggarna har varit mig yndiga.

Jag är med andra ord nästan otillständigt nöjd ( ”…så här långt” envisas slaven på triumfvagnen att viska i mitt öra).

11 svar to “En perfekt julklapp!”

  1. Spiring Says:

    Rolli Fölsch, skrev inte han ett ”poplexikon” en gång i tiden?

  2. David Says:

    Spiring: Rocking Rolli verkar inte ha skrivit ett utan flera fackverk om pop och rock och ett förflutet som programledare på piratradiostationen Radio Syd — dessutom innehar han tydligen äretiteln ”Årets lektör 2007” — allt enligt hans eget CV:

    http://www.folsch.se/rolli/index.htm

    … som tecknar bilden av en brokig karriär. Så vitt kan jag bedöma måste han vara generationskamrat med Den maskerade proggaren — vilket gör hans välvilliga anmälan ännu mer välkommen …

  3. Åke Forsmark Says:

    Jag har själv inte sett den än men kan rekommendera den varmt in blanco.

  4. David Says:

    Åke: Jag tackar för förtroendet!

  5. Kalle Lind Says:

    Fölsch är en hyvens kille (eller för att citera Robert Brobergs ”Raka vägen till dig”: ”en hyvelns kille”). Han har recenserat någon av mina böcker för BTJ också och verkar kunna identifiera skämt där de är tänkta och tänkvärdheter där de är skämtade.

  6. Anders Burman Says:

    Även vi 80-talister uppskattar proggaren. Gratulerar till de fina recensionerna!

  7. Fredrik T Says:

    Själv har jag redan unnat mig en förtida julkapp. Tack vare herr bloggboksförarens länk till Ad Libris är min seriealbumskollektion nu äntligen kompletterad med ”Gasen i botten Hieronymus Bosch”. Har med sant nöje förnyat bekantskapen med Sigge & Pilsner, pungdjävulen O’Flanagan samt gjort mig nya vänner bland Likström (genial!!!), Mozart och Haydn med flera. En rolig och oväntad insikt därtill att det fanns en protoversion av den Maskerade Proggaren redan före tidningsversionen! Tack David!

  8. Fredrik T Says:

    PS Glömde i ovanstående inlägg uttrycka min starka förhoppning att i någon framtid få se ett helt äventyr med de svenska superhjältarna Mr G och Nacka!

  9. David Says:

    Kalle L: Rolli verkar däremot inte riktigt ha begripit sig på Martins bok Partyt är ett faktum som han gav en tämligen oförstående BTJ-anmälan — men jag vidhåller att det är en mycket sympatisk man som vid ett flertal tillfällen har givit mig ben när husse och matte gått på Oscarsteatern. Fick inte följa med jag. Fick stanna hemma jag (okej — den här referensen har börjat spåra ur nu …)

    Anders B:
    Ni är varmt välkomna! Och tack!

    Fredrik T: Det gläder mig att du uppskattar detta något spretiga album — och särskilt att du gillar Likström, som är en av mina egna favoritserier i boken (Samuel Beckett möter Kronblom). Proggaren första uppdykande skedde faktiskt innan den tvåsidiga serien i albumet — jag gjorde en (som jag vill minnas opublicerad) skämtteckning där själva skämtet var helt enkelt att det fanns en superhjälte som hette Den maskerade proggaren — så vem vet, jag kanske börjar teckna episka Dark Knight-äventyr med Mr G och Nacka rätt vad det är …

  10. bolsjevik Says:

    Arbetarmakt har också recenserat. Positivt.

    http://www.arbetarmakt.com/2011/02/den-maskerade-proggarens-stora-roda/

  11. David Says:

    Bolsjevik: Din kommentar ovan lyckades bli nummer 7000 jämnt här på bloggen! Jag tackar för tips och välvillig anmälan — samt förundras en smula över att mitt album har lyckats få vänliga recensionser i såväl SVD och den kristna ungdomstidningen Ikon som Arbetarmakt. Proggarens appeal måste vara betydligt bredare än jag hade föreställt mig …

Kommentera

