Vi jubilera, Wikipedia och jag [citation needed]

Idag [1][2] fyller bloggen fem år [citation needed] — och genom en mirakulös [4][5][6][7][8][9] slump fyller Wikipedia 10 samma dag [immaterial and irrelevant]. (Genom en nästan lika mirakulös slump fyller Riksradions ledande Mary Pickford-imitatös Maria Quistberg år samma dag — grattis Maria! [Now — this is REALLY irrelevant]).

Jag har med andra ord hållit på exakt hälften [10] så länge som nördrikets överstepräster [Objection your honor! Calls for speculation on part of the witness!].

Visserligen [Aha! Maybe THIS will refresh your memory!] har jag inte lyckats prestera [9347] riktigt samma textvolymer som min konkurrent — men jag skyller på att Wiki har hundratusentals volontärer att tillgå [spurious claim], medan den här bloggen skrivs och kroekturlsäts av knappt en person [And I would have gotten away with it too — if it hadn’t been for you — Perry Mason!].

I ljuset av detta är det kanske även förståeligt att publiceringstakten i perioder [14] sjunker på ett aningen alarmerande sätt [citation needed] —  jag har nu en gång för alla bestämt mig för att inte ha dåligt samvete när jag inte har tid att skänka den store nördguden [derogatory and defamatory] vad honom [biased gender politics] tillkommer …

Det lär nog alltså bli såna här små stilla lakuner [suspected pun] i fortsättningen också — även om det långsiktiga målet [97] fortfarande är att överträffa Wikipedia när det gäller såväl omfång som planer på världsherravälde [contested claim].

16 svar to “Vi jubilera, Wikipedia och jag [citation needed]”

  1. Anna Toss Says:

    *gilla*

  2. Ö-Helena Says:

    Åh, nu måste jag ägna hela dagen åt att leta upp ett ställe i Wikipedia där jag kan lägga till [suspected pun] !

  3. Civilingenjör P Johansson Says:

    Huvudsaken är att redaktör’n följer principen ”färre men bättre”!

  4. Civilingenjör P Johansson Says:

    För övrigt minns jag när min bror var dubbelt så gammal som jag. Det är han inte längre; jag kryper allt närmare. Även pigan Lina konstaterade en dag att hennes uppvaktare var dubbelt så gammal som hon: ”När jag är femti, då är han hundra, hujedamej”[69]. Matematik är inte för vem som helst.

  5. Jonas Wiklund Says:

    En dag som denna kan man fira Wikipedia genom att läsa deras bästa artiklar, jag röstar på specialen http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Lamest_edit_wars
    även om det är mer seriösa artiklar som får en att ständigt återkomma [http://en.wikipedia.org/wiki/Crack_cocaine]

  6. ban~ken Says:

    http://en.wikipedia.org/wiki/David_Nessle

    Denna artikel om en svensk skrivare eller poet är en stubbe. Du kan hjälpa Wikipedia genom att expandera den.

  7. Martin R Says:

    Grattis David! Jag ligger bara en månad före dig!

  8. embla Says:

    Referensfel: -taggar finns, men ingen -tagg hittades

    :p (hur väl detta wiki-interna skämt förstås av övriga läsare är väl lite tveksamt till omfattningen…)

  9. bark Says:

    {{död länk}}

  10. Arrug Slahmag Says:

    Vad det bara jag som OCD-mässigt lät muspekaren sväva över alla klammerförsedda textbitar?

  11. David Says:

    Jonas W: Tack för länk med ytterst underhållande lektyr — när jag läser artikeln ser jag för min inre syn en marschbataljon av Comic Book Guys som sitter och muttrar dolskt framför sina bildskärmar: ”Worst — edit — ever!” och raskt försöker ändra tillbaka sina älskade kommatecken. En intressant synkronicitet med tanke på bloggens och Wikis delade födelsedag är att även två av de omstridda uppslagsorden delar födelsedag med mig: den indiska superstjärnan Freddie Mercury och den udda filmaren Werner Herzog (samma datum stoltserar för övrigt med ännu en flamboyant rockstjärna — Solkungen Ludvig den fjortonde — och ännu en udda filmare — Peter Greenaway [erroneous calendarity — Peter Greenaway is in actual fact born on the 5th of April]).

    Ban-Ken: Ah — min gamla engelska Wikiartikel, som av någon mystisk anledning uppstod flera år före sin svenska motsvarighet. Jag har inte sett den på ett bra tag och noterar att den förbryllande formuleringen om min ”crude yet elegant” teckningsstil har skattat åt förgängelsen i en redaktionell skärmytsling … (Jag skulle aldrig få för mig att mixtra med wikiartiklarna om mig själv — ens för att korrigera faktafel. Jag betraktar dem som ett slags experiment där jag har bättre förutsättningar än de flesta att avgöra om Wikiprincipen med självkorrigering enligt majoritetsbeslut faktiskt fungerar — och det verkar den till största delen göra … )

    Martin R: Tack! Och grattis själv på förekommen anledning!

    Embla, Bark, Arrug: Jo, jag anade nog att mina fejklänkar skulle vålla visst huvudbry — men alternativet att skapa en hel fejkad wikifil notapparat lockade mig inte särskilt. Sen uppskattar jag särskilt att Embla utkämpar ett smärre edit war med sig själv …

  12. Maria Quistberg Says:

    Man tackar! Man tackar! Så här lite i efterskott.

  13. David Says:

    Maria Q: Ja, och jag tackar för tacket — ännu mer i efterskott. Jag tänkte visa att jag faktiskt vet när du fyller år, och samtidigt göra ett litet experiment för att utröna hur lång tid det skulle ta innan du upptäckte min gratulation — i runda slängar tre veckor, som det visade sig …

Kommentera

