Bin Laden-buskis

I väntan på ett mera substansiellt inlägg efter bloggens långa träda vill jag bara passa på att tipsa om att någon vänlig själ har lagt upp hela hindifilmen Tere Bin Laden på U-tube — dessutom i en engelsktextad version. (Klicka här så följer delarna automatiskt efter varandra — och skynda er på, för risken är överhängande att filmen plockas bort från sajten rätt vad det är.)

Tere Bin Laden är en Bollywood-buskis-rulle som kom redan förra året men har fått oanad aktualitet den senaste veckan —  den ägnas nämligen åt det mera ovanliga komediämnena elfte september-paranoia och legendbildningen kring Bin Laden.

Den västorienterade unge journalisten Ali Hassan (spelad av den pakistanske popsångaren Ali Zafar) arbetar på en av Karachis minst framgångsrika TV-stationer. Han vill till varje pris komma till USA och leva den amerikanska drömmen, men efter ett beklagligt missförstånd vägras han inresevisum.

Alla vägar verkar vara stängda tills Ali råkar stöta på en excentrisk hönsfarmare som är mästerterroristen Bin Ladens dubbelgångare. En måttligt övertänkt plan börjar ta form i den unge TV-journalistens överhettade hjärna …

Här ovan kan ni se ett smakprov ur början av filmen — dels själva det missförstånd som gör Ali till persona non grata hos Homeland Security, dels det hårdsvängande sångnummer som ackompanjerar förtexterna. Hindihumorn är kanske lite råare än vi är vana vid — i väst brukar vi sällan låta folk bli eltorterade och misshandlade av amerikanska poliser mitt i upprymda danssekvenser — men åtminstone jag finner något befriande i denna lättsinniga, inte helt smakfulla och definitivt inte tandlösa satir som ger mig ett nytt perspektiv på tvåtusentalets största trauma …

Tillägg: Och de läsare som oroar sig för att filmen ska vara exotisk intill det kulturellt osmältbara och/eller tre och en halv timme lång kan jag lugna med att den bara är en och en halv timme, och slinker ner som ett glas läskande lassi. Eller eventuellt lite lättare …

6 svar to “Bin Laden-buskis”

  1. ban~ken Says:

    Laden rätte komma Bin.

  2. Anna Toss Says:

    Fantastisk trailer. Bollywood rules.

  3. David Says:

    Banken: Ah — en trippelvits; rena rama ”riverrun, past Eve and Adam’s, from swerve of shore to bend of bay, brings us by a commodius vicus of recirculation back to Howth Castle and Environs.”

    Anna Toss: Jag vet inte hur din kommentar förbröt sig mot spamfiltrets stränga påbud — möjligen var det för att det råkade bli tre ord som även kunde vara engelska och bara ett omisskännligen svenskt — jag vet inte. Nu är inpasset hursomhelst i de levandes krets igen …

    • ban~ken Says:

      Just så. På tal om HCE så har jag på sistone, tack vare HBO, bekantat mig med en fantasivärld uppdiktad av en individ som tydligen kallas GRRM nu för tiden. En av borgarna i denna skröna heter vad jag förstår just Riverrun, om vilket jag tänker ”how charmingly exquisite!” men samtidigt undrar vad Louise Thulin har översatt det till.

  4. svensson Says:

    Apropå ordvitsar: anspelar titeln ”Tere Bin Laden” på trädet terebint? Mina fem poäng hindi (host, host) räcker inte för att lösa denna gåta.

  5. Zoot Says:

    Been there Laden, Done that Laden.

Kommentera

