Burlesk bacchanal vid Bodejubileet

Gustaf visar stolt upp de dokument som Rolf Green (t h) donerat till Bodesällskapet

Den sextonde juli for jag och Johnny Bode-sällskapets ledande kraft Gustaf Görfelt till Falköping för att träffa Rolf Green, som ville donera sitt Bodearkiv till föreningen.

Som alltid när jag och Gustaf är tillsammans i en bil utbröt vild stenkakekaraoke efter fem minuter — i det här fallet sjöng vi med i Kai Gullmar-slagdängor tills vi höll på att tappa rösterna.

Vi var så förlorade i tonernas värld att vi lyckades köra vilse, men till sist siktade vi staden som sett schlagercharmören födas. Bode hade tydligen viss kontakt med släktingar på orten under sin brokiga och kringflackande levnad, och Rolf Green — som fascinerats av  Falbygdens svarta får — har samlat Bodeiana i åratal.

Green hade mycket att berätta om Johnnys förehavanden i och utanför Falköping och skänkte oss även en veritabel skattgömma  av brev till släktingar, noter med dedikationer och ett antal foton, varav flera som jag aldrig sett tidigare.

Ett för mig tidigare okänt Bodeporträtt

Hursomhelst — detta är bara en oerhört lång och irrelevant inledning till det som jag egentligen ville komma fram till — nämligen att hundraårsjubileet av Bodes födelse äger rum den 7 januari nästa år och att föreningen tänker högtidlighålla detta med en konsert i Göteborg. Bland annat medverkar den legendariska Lillemor Dahlqvist, som sjöng tillsammans med Bode bland annat på  Bordellmammas visor.(Dahlqvist framför ett set med Bodes Ferlintonsättningar — hon överlåter Bordellmamma åt yngre förmågor, låter hon meddela via Gustaf.) Andra artister som är klara för evenemanget är Beata Harryson, Love Antell och bröderna Trück. Själv kommer jag att agera DJ och spela vax från det musikaliska giftskåpets innersta gömslen …

Vidare information om konserten finns på Johnny Bode-sällskapets hemsida — och eftersom konsertlokalen bara rymmer tvåhundra personer är det läge att agera kvickt om man vill uppleva denna unika kulturbegivenhet …

10 svar to “Burlesk bacchanal vid Bodejubileet”

  1. Fredrik T Says:

    David – jag hoppas att Du i Dina högar med Bode-78:or har den härliga tangon ”Jag är ensam, ni är ensam”. Här är Bode i och för sig bara sångare och texten av en annan penna, men trots detta utmärks den av en ytterst ”bodeesque” stämning av mytomanisk krogcasanova. Om inte så får vi försöka ordna så att Du kan låna mitt exemplar.

    Kan man f ö hoppas på att Bodesällskapet skulle kunna vara så altruistiskt att man laddar upp det nyfunna Bode-fotografiet på Wikipedia? Där finns i nuläget bara det lilla gryninga rasterfoto ur ”Charme” som jag har laddat upp.

  2. victorlagerkvist Says:

    Vilken kaskad av uppdateringar de senaste dagarna. Underbart!

  3. Fredrik T Says:

    Dessa sällsamma synkroniciteter…

    Dagen efter att herr Brännande-växt-i-maskulinum bloggat om Bodesällskapets stora nyförvärv stegar jag ner på den loppmarknad som, under den någorlunda varma årstiden, varje lördag äger rum i allén intill kvarteret där jag bor, och vad finner jag där? Jo, en herre med ett ovanligt rikligt utbud 78-varvare, vilka jag naturligtvis börjar blöddra igenom. Har bara hunnit förbi 3-4 stycken innan jag hittar en Sonora med Johnny Bode. Och så strax en till. Och en till! Och…

    Ja, i slutändan kom jag hem med inte mindre än följande sex Bode-kakor (alla på ”röda” Sonora):

    * På Nämndö fjärd /Ett sommaräventyr

    * Till hemmet tankarna går… / Västkustens vals

    * Till min väntande lilla vän / I en röd liten stuga – vid en blå liten sjö

    * Vid Siljan är mitt hem… / Min lilla dalahäst

    * Harlekins millioner / Jalousie

    * Skänk mig ditt hjärta, Maria / Med mej skall Du segla runt världen

    Ingen av melodierna är av Bodes egen penna (såvida han inte gömmer sig bakom en pseudonym som ”Sven Svensk”!) och texterna är säkert synnerligen oskyldiga allihopa, men det hindrar inte att vissa av dem – som ”Ett sommaräventyr” och ”Harlekins millioner” – ändå ger litet pikaresk-ekivoka associationer när de kopplas ihop med Bodes namn. Och ”Min lilla dalahäst” låter i sammanhanget faktiskt riktigt kinky!

    Nå, som om det inte vore nog med dessa fyndorgier i schellack så sålde samme lopp-man även kassettband och där hittade jag en obskr liten privatutgåva i serien ”Svenska stenkakor” betitlad ”Johnny Bode 1932-35”.

    Dagen har med andra ord börjat bra!

  4. Gustaf G Says:

    Fredrik T: Alla bilderna finns tillgängliga i högupplöst version på vår flickr-sida. Har tänkt lägga upp ett par på Wikipedia en längre tid (förslagsvis en från Wien-epoken och en när han är gammal och tjock), men har inte fått tummen ur. Om du kunde göra det vore det superbt!

    För övrigt kan jag upplysa om att Bode faktiskt skrivit musiken på flera av stenkakorna du hittade. Det är bland annat han som kallar sig Sven Svensk! Han hade tjogvis med pseudonymer, den ena fånigare än den andra. Vi ska snart lägga upp en lista med de som är kända på vår hemsida, men nya upptäcks fortfarande med jämna mellanrum. Jag kan bara gratulera till fynden av skivorna!

    Apropå det: Den mest passande kompositionen av gamle Ljugar-Johnny är i mitt tycke ”Samhällets lilla fiende Nr 1”, även om han tyvärr aldrig sjöng in den själv. Planer finns på att trycka t-shirts med Bodes porträtt och den texten.

    • Fredrik Tersmeden Says:

      Tack för gratulationen!

      Efter att jag skrivit inlägget ovan plockade jag fram Norléns Bodebiografi igen och såg där att just bl a ”Sven Svensk” var en Bode-pseudonym.

      En undran: har någon sammanställt en ordentlig Bode-diskografi? Norlén har ju ett embryo i sn bok, men det består bara av en kronologisk lista på titlar helt utan uppgifter om inspelningsdatum, matrisnummer, utgåvor, ackompanjemang etc. Som 78-samlare och kalenderbitare är det annars ett projekt jag skulle kunna tänka mig att försöka giva mig på.

  5. Gustaf G Says:

    Det finns en ganska omfattande diskografi med de uppgifterna, som en samlare (vars namn jag inte minns på rak arm, men som jag varit i kontakt med) sammanställt. Den är inte helt komplett men som sagt omfattande. Tidigare fanns den på nätet, men försvann när Geocities släcktes ner härom året. Jag har den dock i datorn hemma, kan skicka över den. Sedan ska diskografin förstås upp på nätet igen när JBS nya hemsida blir klar, vilket lär ske inom de närmaste veckorna.

    Du ska väl för övrigt köpa biljett till jubileet, hoppas jag? Du verkar ju vara en kännare.

  6. Gustaf G Says:

    Fredrik T: Du får mycket gärna ta dig an arbetet med en komplett diskografi. Jag hör av mig inom kort med material!

  7. Fredrik Tersmeden Says:

    Gustaf!

    Ser fram mot att se denna diskografi och hoppas att sedan kunna bidraga till att komplettera den. Vill Du skicka mig den redan innan den kommer upp på nätet så är min e-postadress fredrik [punkt] tersmeden [snabel-a] rektor [punkt] lu [punkt] se.

    Beträffande konserten arbetar jag för fullt på att försöka samla en skara likasinnade för gemensam uppresa från Lund/Malmö till detta evenemang.

  8. Gustaf G Says:

    Samlarens namn är Lars Johansson, äras den som äras bör! Diskografin är nu skickad. Mycket nöje och lycka till!

  9. Bode i Falköping och Göteborg « David Nessle Says:

    […] konsert — som jag för övrigt gjorde reklam för redan i somras – verkar bli något i […]

Kommentera

