Konst och kultur!

Jo jag vet — jag har negligerat den här bloggen på det mest upprörande sätt de senaste månaderna — ja, större delen av året egentligen. Under september och oktober har jag i alla fall haft alibit att jag har suttit i en allt mer kylslagen kolonistuga och översatt Bret Easton Ellis, fjärran från internätets lockande larm och nojs.

Och inte är det här särskilt mycket till inlägg heller om sanningen ska fram — det är snarast att betrakta som ett smärre, spasmodiskt livstecken. För i  väntan på att jag  ska formulera något aningen mera fiberrikt tänkte jag nämligen bara presentera tre konst- och kulturupplevelser som möjligen kan liva upp läsekretsen en smula  i höstmörkret.

Vi börjar förhållandevis stillsamt genom att tillbringa 28 minnesvärda sekunder i den unikt långskodda Music Hall-stjärnan Little Tichs sällskap:

Sedan skruvar vi upp det hela en smula med en version av Wilson och Keppels legendariska egyptiska sanddans (här i en version utan Betty):

(Den som — i likhet med mig — förbluffas och gläds i lika delar vid åsynen av de magra, men märkligt graciösa britterna kan med fördel läsa Martins vittra artikel om Wilson, Keppel och Betty från Kapten Stofil nummer tjugo genom att klicka HÄR.)

Jag avrundar kulturkavalkaden med de tre irländska systrarna Kate-Ellen, Jean och Onriette Murtah som nästan kan ta upp kampen med Betty Hutton om titeln Fyrtiotalets Mest Maniska Storbandssångsensation  (i alla fall om det här sorgligt korta klippet är något att gå efter):

(Jag hittade snutten för en stund sedan på PCL Linkdump och insåg förstås genast att jag var tvungen att stjäla den …)

Tillägg: Fan också — Wilson och Keppel-klippet lät sig villigt inbäddas, men när man klickar på det ombeds man ändå att gå till U-tube för att titta på det. Men det är värt besväret, törs jag försäkra. Och som plåster på såren får ni här ännu en superb snutt med skodonens superman Little Tich:

12 svar to “Konst och kultur!”

  1. Morgan Eklöf Says:

    Little Tich förefaller mig vara en unikt tidig parodi på Michael Jackson.

    • David Says:

      Ja, som bekant är inget nytt under stolen … En annan Michael (Palin) uppträdde f ö i Little Tich-skor och mundering i Monthy Python som en hyllning till mästaren …

  2. ban~ken Says:

    Förbenat fina fotbeklädnader, där ligger Leningrad Cowboys i lä.

  3. svensson Says:

    Skosnubben: som artist måste man ha något unikt, något som sticker ut haha

  4. bark Says:

    Varje gång jag ser någon variant av sanddansen ökar mitt hopp om mänskligheten en aning. Konstigt nog.

    Och Little Tich har ju ett betydligt högre underhållningsvärde än vilken Kanal 5-dokusåpa som helst.

  5. Bengt O. Says:

    PCL Linkdump var ju en guldgruva och nu har man just förlorat en timme igen…

    Senaste postningen i eftermiddags är den här: http://youtu.be/kwNdlXupRWk

    Ganska underbart. Alberto verkar inte veta vad han sjunger om. Och flickorna, ehuru söta, är rätt malplacerade i sammanhanget.

  6. Carl H Says:

    Murtahtöserna inspirerade mig att tipsa om denna pärla från 1957 – Leona Anderson har råttor på sitt rum: http://youtu.be/beQc-WDMnow

    Wilson, Keppel och Betty-artikeln i en gammal Kapten Stofil var ju dessutom riktigt bra! Vem som nu låg bakom den gjorde ett toppjobb.

  7. schleiermacher Says:

    Jaha! Och så var man fast framför Wilson, Keppel & Betty igen i några timmar. Svindlande!

  8. David Says:

    Bark och Schleiermacher: Ja — det är svårt att sätta fingret på vad det är, men Wilson Keppel och Betty är liksom en fyrbåk i mörkret — något som kan muntra upp en även under de svartaste stunder.

    Bengt O: PCL Linkdump har en förfärande förmåga att stjäla tid som borde använts till något inkomstinbringande — å andra sidan har sajten skänkt mig många sköna kulturupplevelser, för att nu inte tala om tips till bloggen …

    Carl H: Tack för länk till tung låt — irritainment på hög nivå. Artikeln var av min vän Martin Kristenson som har skrivit merparten av allt minnesvärt i Kapten Stofils textblock. Hans artiklar ligger kringströdda lite här och där på nätet, men rätt många av dem kan man hitta på Tidskrift.nu. Den som verkligen vill förlora dyrbar arbetstid rekommenderas att klicka på nedanstående länk som leder till en skattgömma av Kristensonartiklar:

    http://tidskrift.nu/?q=Martin+Kristenson&action=sok

  9. P Says:

    Vill bara påpeka att kylslagen egentligen betyder ljummen — ett kylslaget glas vatten är ett som stått framme, och där kylan ”slagits ur”.

  10. Anna Norman Says:

    Hade aldrig hört talas om det! Jag googlade och det verkar som att ordet kylslagen kan betyda antingen det ena eller det andra.

    http://lingvistbloggen.ling.su.se/?p=760

  11. David Says:

    P och Anna: Bra att ni reder ut begreppen på egen hand medan jag är upptagen med annat!

Kommentera

