Bode i Falköping och Göteborg

Johnny Bode och Hasse Ekman var goda vänner under en period — innan Johnny stal Gösta Ekman den äldres persiska matta. Hasse ger oss en mycket underhållande nidbild av sin forne kamrat i filmen Flicka och hyacinter, där Karl Arne Holmsten spelar en suspekt, slipprig och skabrös plattcharmör vid namn ”Willy Borge”.

Idag är det exakt hundra år sedan schlagercharmören, svärmorsdrömmen, sexsångspionjären och skandalartisten Johnny Bode föddes i Falköping.

För att fira den glada tilldragelsen reste en delegation från Johnny Bode-sällskapet under dagen till Falbygdens mörka hjärta och satte — i samarbete med kommunala krafter på orten — upp en minnesplakett över denne fallne antihjälte på hans födelsehus.

Själv var jag dessvärre förhindrad att delta, men jag tänker ta skadan igen i morgon när den stora jubileumskonserten går av stapeln på Oceanen vid Stigbergstorget. Jag är inkallad som stenkake-DJ och har samlat på mig högar av heta vax — en del Bode, men även härligt tvetydiga Hilmer Borgerling-låtar, sprudlande Sickan-sånger och trallvänliga Tutta-trudelutter — mycket annat att förtiga.

Ur Hasse Ekmans Flicka och Hyacinter från 1950.  Birgit Tengroth och Ulf Palme lyssnar på en stenkaka med Johnny Bodes alias ”Willy Borge” och pratar om plattcharmören. Palme är inte nådig: ”Jag känner den där typen. Vi var skolkamrater i Norra Latin, han var ett äckel redan på den tiden”. Mot slutet av klippet får vi se ett kort, suggestivt smakprov på Karl-Arne Holmsten som den hale Willy/Johnny …

Morgondagens konsert — som jag för övrigt gjorde reklam för redan i somras — verkar bli något i hästväg.

Den legendariska Lillemor Dahlqvist, Bodes mångåriga väninna och den inte längre så anonyma sångerskan på verk som Bordellmammas visor uppträder med en bukett Bodekompositioner. I övrigt bjuds vi på en bred blandning av Bodelåtar — från mera oskyldiga trettiotalsnummer till de skabrösa sjuttiotalsångerna — framförda av Bröderna Trück, Love Antell och Beata Harryson — samt som ett senkommet tillskott dessutom Sveriges ledande chapeau-claque-estradör Mattias Enn.

Mirakulöst nog finns det faktiskt fortfarande ett antal biljetter kvar — förköpskassan är stängd, men kultur- och skandalintresserade kan med fördel ta sig till Oceanen vid Stigbergstorget i morgon klockan 19.00 och pröva sin lycka i dörren. För att bli insläppt i helgedomen måste man bli medlem i Bodesällskapet (pris 100 kronor) samt lösa biljett (för facila 50 kronor) — omätliga kulturskatter, suspekta sånger och vansinniga nazistiska apdvärgar väntar er på andra sidan porten …

Mer information hittar ni på Johnny Bode-sällskapets hemsida.

Skylten på Bodes födelsehus — Storgatan 11 i Falköping, Kilanderska huset — är formgiven av Lisa Lundgren, och jag anar att det är Gustaf Görfelts förtjänst att Johnny Bode numera officiellt bär hederstiteln ”skandalartist” …

5 svar to “Bode i Falköping och Göteborg”

  1. Fredrik Tersmeden Says:

    Vi ses vid Filippi – jag menar på Oceanen. Med vita handskar på!

  2. David Says:

    Fredrik: Jag hoppas på att kunna spela något Hilmer Borgerling-vax som du inte har hört — men det kanske är dömt att misslyckas …

  3. P Says:

    Min fars kusin är gift med Karl Arne Holmstens son, musikern Björn Arne Holmsten (Contact med flera konstellationer. Det du!

  4. Martin R Says:

    Jag trodde jag var den ende vansinnige nazistiske apdvärgen som läste den här bloggen!

Kommentera

