Den gråskaliga och småskaliga kärleken

”Vi Ekdahlar är inte komna till världen för att genomskåda den, tro aldrig det. Det är lika bra att ge tusan i de stora sammanhangen. Vi ska leva i det lilla, i den lilla världen. Den ska vi hålla oss till och den ska vi odla, och göra det bästa utav.”

— Gustav Adolf Ekdahl (Jarl Kulle) i Ingmar Bergmans Fanny och Alexander

För  ett år sedan skrev jag om de hjältar och hjältinnor som besjunger livets vardagstristess — de grå stunderna, de stulna resväskorna, sotet på fönsterblecket.

Men det lilla livet är ju inte bara fruktansvärt långtråkigt och dötrist — det kan ju som bekant även vara alldeles, alldeles underbart.

Tom Nordbloms kvintett framför klassikern En liten gulnad lapp

Och en popgrupp som verkar ha vigt sitt liv åt att hylla det vackra i det vardagsgrå och småskaliga är Tom Nordbloms kvintett —  orkesterns entusiasm för det diminutiva verkar snarast ha gått en smula överstyr. De har sjungit in låtar som:

En liten gulnad lapp
En liten gyllene ring
I en liten barkbåt
En liten sliten nallebjörn

Framför allt triumferar Tom Nordbloms som skildrare av de små, solkiga och halvt bortglömda romanserna. I gruppens magnum opus En liten gulnad lapp från 1966 minns huvudpersonen en av allt att döma kortvarig kärleksaffär med en viss Lisbet Karlberg, Tallvägen 3, Skoghall:

En liten gulnad lapp låg i min portmonnä
och vad var det för ord jag där fick se?
Jo, där stod det: Lisbet Karlberg, Tallvägen tre,
ifrån Skoghall, nog minns jag vem du e’.

Du bar en ullig kofta, och den satte sina spår
och min kavaj den blev smyckad av små hår.
När vi tog ett ömt farväl på Karlstadtågets perrong
fick jag ditt namn och din adress och en kyss so long.

(…)

Men det var så länge sen så jag minns ej mycket mer.
Och vem vet vad som hänt och vad som sker.
Men jag har ett kort av dig i en liten ram av papp
och ditt namn på en liten gulnad lapp.

(Notera hur motviljan mot att sätta guldkant på tillvaron går så långt att Tom särskilt specificerar att han har den älskades bild i ”en liten ram av papp”. )

Bara Vi (Molly) — kongenialt nog bildsatt med små gulnade lappar där olika Tom Nordblom-konserter utannonseras i lokalpressen. Det oöverträffade talpartiet börjar 02:17.

Kärleksaffären i En liten gulnad lapp framstår dock som direkt himlastormande jämförd med Tom Nordbloms upplevelser i den ännu mer naket banala Bara vi (Molly):

Inte långt från Västkustklippans språng
på en liten gata vid en damfrisersalong
väntar du som alltid på lördan klockan två
kanhända kan jag komma in en minut och hälsa på.

(…)

Vi träffades i juni sextiotre.
Den sommaren bär ett skimmer som jag aldrig mer får se.
Minns du promenaden till Strömstad efter bensin,
och när du ljög för mamma om att besöka din kusin.

(…)

Pratparti: Var gång jag har vägarna förbi
frestas jag att stanna. Det är svårt att låta bli.
Jag vill så gärna se dig, och prata lite grann.
Att för alltid skiljas tror jag inte att vi kan.

Strax innan klockan två på lördagarna kan man kanske gissa att kundtillströmningen på damfriseringen är som lägst — och det är alltså då som sångens hjälte passar på att kika in för att ”prata en liten stund”. Vad frisörskan, hans forna förälskelse, tycker om saken sägs inte rakt ut, men jag har en känsla av att hon inte ser juni sextiotre i riktigt samma förklarade skimmer.

Pratpartiet i Bara vi vill jag för övrigt nominera till det mest hjärtskärande naiva i den svenska populärmusikens historia — Arne Quick som får syn på sin tjej ihop med en ”kille i en bil av senaste modell  / och kromen blänkte i dess nos / och jag tänkte ‘hur enkel är inte min lilla ros’ ” framstår som en kallhamrad och machiavellisk renässansfurste vid jämförelse (okej — nu tog jag i för mycket igen  — men ni förstår vad jag menar …)

Tom Nordblom sjunger sina texter utan minsta antydan till den ironiska blinkning  man finner hos Sven-Ingvars när de framför den besläktade sången Ett litet rött paket (som känns ännu mindre genuin i kompositören Owe Thörnqvists insjungning — man har liksom lite svårt att tro att den självutnämnde häradsbetäckaren Owe någonsin har blivit försmådd av sin älskade).

Men Tom Nordbloms tilltal känns helt äkta — och speglar en erfarenhet som många av oss delar. Livets vackraste minne kan mycket väl vara en lång solstekt vandring mot en fjärran bensinmack i Strömstad.

Tom Nordbloms På en enslig väg, som inleds med den svårförglömliga strofen:

”Ja, här sitter jag allen
med min bil i ett dike.
Jag skulle träffa Irene,
hon är min Eurydike”

12 svar to “Den gråskaliga och småskaliga kärleken”

  1. Jacob Says:

    precis perfekt läsning när våren kom till göteborg

  2. Lena O Says:

    Tack för att du delgav oss detta! Jag hade aldrig hört eller hört talas om. Nu blev jag lite glad.

    • David Says:

      Jag blev själv på gott humör när jag råkade snubbla över ett U-tubeklipp med Tom Nordbloms under någon nattlig irrfärd på Internet för kanske ett år sedan — innan dess hade jag aldrig hört talas om gruppen heller …

  3. J-h:n Says:

    Det sista citatet påminner osökt om en göteborgsvits som Magnus Hedlund återger i någon av sina böcker. Osborn (eller vem det nu var) läser om en rock-kung som kört i diket, varpå Kal svarar:
    – Ja se dessa sångare. Redan Orfeus var ju en utomordentligt dålig bilförare.
    – Orfeus?!
    – Vesst! Han var ju NERE i EVERY DIKE!

    • David Says:

      Oh — jag blir genast sporrad att ge mig in i denna Kålle-o-salt stimulerande genre — Göteborgsvitsar om grekisk mytologi (gärna med inblandade engelska ord).

      Kålle: Hur lång tid kan det ta å byta böxer?
      Osborn: Det kan la ta en — PANT-EON!

      Kålle: Vem ä de masturberande chimpansernas kärleksgud?
      Osborn: De måste änna vara AP-OLLON!

      (Okej — inte riktigt samma kaliber som Hedlunds vits, men kvällen är trots allt ung …)

      • David Says:

        Jag fortsätter helt ogenerat på den inslagna vägen:

        Kål och Osborn hade gått på stora teatern för att se en av Euripides mest hyllade tragedier — och till saken hör även att Kål var inne i sin värsta Beatnikperiod.

        När en av pjäsens hjältinnor står på scenen och skanderar på renaste hexameter utropar Kål hänfört:

        ”Gone, baby! Gone!”

        Osborn genmäler då reptilsnabbt:

        ”Naj, hon står ju där mitt på scenen — hon är la snarast ANTI-GONE!”

  4. schleiermacher Says:

    Den roligaste Kal & Osborn-historia jag kan är nog den som handlar om en dalmatinerhynda.

    • David Says:

      Ja — jag associerade också till ”Härsket och skämt om kvinnliga nedrustningsförhandlare” när jag gick loss här ovan. Det har gått en mansålder — i fall en mansålder är 32 år lång — sen jag kläckte de skämten, och jag har uppenbarligen inte mognat det minsta.

      För att nu inte undanhålla något från de av bloggens läsare som till äventyrs inte har läst våra SF-fanzines från ca 1980 ska jag försöka mig på att rekonstruera historien om Kal, Osborn och dalmatinerhyndan (varning utfärdas — den är ganska skabrös):

      Kålle hade utvecklat en fruktansvärd ovana — varje kväll hade han könsumgänge med sin praktfulla dalmatinerhynda. Osborn oroade sig för vännens själstillstånd och för att få honom på andra tankar ordnade han en träff åt Kål med en kvinnlig nedrustningsförhandlare som hette Maj-Britt i förnamn.

      Dagen därpå stöter de båda vännerna ihop på Järntorget.

      ”Nå”, säger Osborn. ”Hur geck de?”

      ”Jo”, svarade Kål, ”det gick i prakt-tiken, men inte i Theorin”.

      • Fredrik Tersmeden Says:

        ”Vad sade Kal när internetuppkopplingen höll på att gå ner för den berömde attiske bildhuggaren?”

        ”Jo, nu blir Praxiteles strax IT-less”.

      • David Says:

        Lysande — komplett med det engelska ordet och allt! Skrattade högt när jag hittade denna pärla i spamfiltrets fjärde krets och befriade den från dess fjättrar …

  5. Tusse Says:

    Du bar en ullig kofta … Underbart!

Kommentera

