Stjärnorna twittrar det lika om någon är född eller död

… för att nu parafrasera Filipstads store son.

Tydligen sammanstrålar Venus och Jupiter denna vecka på ett spektakulärt sätt — och själv har jag just skaffat ett twitterkonto, en tilldragelse av något mindre kosmisk signifikans.

Jag har i det längsta hållit mig borta från Twitter eftersom jag vet att jag är något av en Infoholic — vanligt, gammaldags Internet, en blogg och ett Facebookkonto räcker bra för att distrahera mig till oigenkännlighet. Om jag till det lägger en möjlighet att få reda på vad världens ledande andliga ljus äter till frukost varje dag så fruktar jag att min hjärna kommer att explodera på ett David Cronenberg-artat vis.

I natt när jag letade på hårddisken efter ett någotsånär presentabelt foto på mig själv fann jag det här tjusigt ljussatta studioporträttet som Lars Brunström tog när jag var gästlärare på Kyrkerud 2006 — en pojkspoling på 45 ”vårar”. Men eftersom jag inte hittade någon annan vettig bild använde jag ungdomsporträttet som profilbild på Twitter. Den som till äventyrs är intresserad av att se fler överposerade stilstudier från samma session hänvisas till det här gamla blogginlägget.

Men icke desto mindre föll jag till föga — ibland länkar folk till bloggen på Twitter och det retar mig att jag inte kan ta del av de 140 högintressanta  tecken som de har spritt genom den Världsomspännande Infosprinklern (mitt nya, ännu icke copyrightade namn på Internet).

Främsta syftet med mitt twitterkonto är att missionera för bloggen — försöka upplysa vilseförda själar om att 3768 tecken säger mer än 140, eller i alla fall räcker längre. Dessvärre har jag redan börjat lägga upp sjuttonhundratalsaforismer, följa Amitabh Bachchan, Urmila Matondkar och Joan Rivers samt de av mina vänner som sprider sina portionsförpackade visdomar via sajten.

Det här kommer aldrig att sluta väl …

Etiketter:

13 svar to “Stjärnorna twittrar det lika om någon är född eller död”

  1. schleiermacher Says:

    Det här kommer aldrig att gå, David. Du kan ju inte ens nysa på 140 tecken!

    • David Says:

      Kolla här då:

      Aaaah – aaah – Alltså, var var jag? Jag hade något slags kittlande känsla i bihålan, som fick mig att kippa efter lust, men sen då? jo, TJO!

      Exakt hundrafyrtio tecken! Mission accomplished!

  2. Ahrvid Engholm Says:

    Intressant! Jag finns själv på Twitter sedan förra våren, där jag antagit uppdraget att sprida sf/fantasy/etc-nyheter från Norden på engelska, på kontot @SFJournalen. För en tid sedan tog jag mig för att steppa upp aktiviteterna och nådde nyss över 1000 Followers (de flesta utrikiska, men jag skriver ju på utrikiska). Bli gärna en av dessa tusenbröder/systrar, gott folk!
    Har även skrivit en liten Twitterguide, med lista på svenska fantastikböjt folk. Finns på

    http://www.freelists.org/post/skriva/SveriTwitter-09,2

    –Ahrvid
    @SFJournalen

    Ps. Skall tipsa mina följare om att hr Nessle nu finns i 140 tkn-format!

  3. Ahrvid Engholm Says:

    David, jag såg att du följt @ahrvid, men det konto jag satsar krut på är @SFJournalen. Förstnämnda konto är f n inte så intressant; det är i ett skede där jag håller på att bygga upp follower-skap (småpostar intressanta snippets från nätet, retweetar en del osv) och jag har inte på allvar utannonserat det. Jag har också gjort ett tredje konto för SKRIVA-listan, som är i ungefär samma skede (det bygger viss follower-skap, och en tanke är att det skall börja användas mer när det blir dags att puffa för SKRIVAs årliga Fantastiknovelltävling senare i vår).
    Saken med @SFJournalen är att det är för rena newstweets, små nyhetsnotiser. Det är inte tänkt för mer djupsinniga personliga kommentarer – det är dock vad @ahrvid kan användas till (men jag har inte hunnit börja med det, det kommer sedan).
    Kolla in länken till min fil SveriTwitter! Artikeln där tror jag ger en hel del nyttiga tips, och så finns en lång lista på folk som gillar raketer och drakar som man kan följa. (Och följer man folk så brukar så där 20% eller så svarsfölja.) Jag har en hel del tips till som kommer i en ev ytterligare upplaga av SveriTwitter.

    –Ahrvid

  4. Ahrvid Engholm Says:

    En twitternotering… När jag idag kollade twitteriet hade mitt SKRIVA-konto (som får minst krut) hoppat ut 42 (D Adams ler i sin himmel) followers. Starkt jobbat, men oväntat.
    Förklaringen är nog att jag i går kväll valde ut 1-2 twittrare som sysslar med just skrivande på nätet, och följde ett urval av deras followers, och fick tydligen bra respons i tillbakaföljande. Grundtips för att skaffa followers är just att leta upp andra som skriver om samma saker och följa deras följare. Man lär (Twitter svävar litet på målet) kunna följa uppemot 200/dygn. (Går man över det lär man riskera att få kontot suspenderat, en anti-spam-åtgärd.) Efter ca 24 timmar kan man avfölja dem som är ointresserade (en bra site är manageflitter.com; Twitters egna funktioner för det är värdelösa).
    Bra är också att då och då retweeta, svara (Reply), markera Favorites och naturligtvis skriva intressanta saker själv. Det ger troligen extrapoäng i algoritmerna för Who to fllow.
    Nu, kastar mig ut i Twitter-universat igen! 140 tkn i taget…

    –Ahrvid

    • embla Says:

      (Lite tycker jag att det låter som något slags… är det ett självändamål? :))

      • David Says:

        Vad är ett självändamål? Retweets? Twitter? Sociala media? Internet? Tjugohundratiotalet? Jag är beredd att saklöst svara ”ja!” på alla alternativen …

  5. Björn Åsman Says:

    Problemet med Twitter för mig är att jag har så svårt att ha en snabb och bestämd åsikt om aktuella ämnen (oftast har jag dessutom missat själva nyheten vilket gör det hela mer komplicerat). Jag funderar på att hädanefter bara citera texter från blå tågets sena period (alltså från skivorna Moderna Material och I tidens rififi) då de är tillbakablickande och nostalgiska. Jag älskar deras sätt att använda rim (för att ta ett exempel från den svängiga sången ”allt var liksom i rörelse”
    Från nyenkelhet och neodadaister
    till sexliberaler och dubbelmaoister
    från folkhemsmåtta till rekordårsyra
    från mellanöl till brasa och en droppe syra)

    • David Says:

      Ja — jag är inte heller så begiven på att tycka till i stundens hetta, generellt sett, men precis som du säger kan man ju faktiskt twittra vad som helst (i lämplig längd, förtjänar det att tilläggas). Själv har jag twittrat ett gäng sköna 1700-talsaforismer, en del ruttna vitsar och en och annan länk som jag tyckte förtjänade uppmärksamhet — men att uteslutande twittra gamla Gunder Hägg/Blå Tåget-texter låter förvisso som ett lovvärt projekt …

      • Björn Åsman Says:

        Är man tillräckligt enveten så kommer man till sist bara följas av folk som är lika långsamma som en själv. Twitter passar synnerligen väl för människor som reagerar blixtsnabbt och helt utan eftertanke. För människor som gärna försöker se saker ur fler sidor så passar det bättre att undvika aktuella frågor och framförallt undvika att problematisera dessa frågor för folk har en tendens att omedelbart tillskriva en åsikter som man inte alls har.

        Vi får se om jag orkar gå igenom alla deras gamla låtar Kalla kriget har 746 ord (bytt version av word så jag hittar inte hur man räknar tecken) vilket bör bli en mängd Twitter

Kommentera

