KAPITEL FYRAHUNDRAÅTTIOTRE — vari Kejsar Bok-kassar flyttar till fastlandet

Här ovan ser vi hur Kejsar Bok-kassar poserar med ett smärre urval av de fyrtioen kassar han i samband med sin flytt donerade till Emmaus Björkå — märkligt nog verkade det vara precis lika många böcker kvar i hans sunkiga lilla etta när han hade fraktat iväg dem.

Och för att det skulle vara lite mera sport genomförde vi alla bokfrakter och Ikeabesök i samband med flytten med en Volkswagen Karmann Ghia från 1967 — se i förgrunden ovan — ett fordon som främst utmärker sig genom att bagageutrymmet är stort som en Alladinask. Min tålmodige privatchaufför Jacob Stålhammar utfärde avancerad origami på  Ikeas hopvikta flyttkartonger  i det mikroskopiska baksätet (av allt att döma avpassat för Knatte, Fnatte och Tjatte)  och sa sedan: ”Jag tror att vi får plats med tio stycken — du kan köpa två till”.

Några till bokkassar väntar på att skänkas till välgörande ändamål.

Men efter åtskilliga vändor till Ikea och Claes Olsson hade jag jag lyckats få ihop till sextio kartonger, som till största delen tryfferades med böcker.

När Hisingslägenheten väl var tömd kunde jag inte för mitt liv begripa var jag hade förvarat dessa volymer (i dubbel bemärkelse).

Hädanefter ska jag ha alla mina böcker på en Eboksläsare.

Instruktionsboken till min Cybook Bookeen är full av tips om hur man ska göra för att spara på ström när man ”t ex är på resa i obyggden”. För att inte tala om den djupsinniga påminnelsen: ”Glöm inte minnet”. I övrigt påminner mig denna eländiga eläsare mest om min svärfars bistra visdomsord: ”Köp aldrig en fransk elektronikprodukt”. Men snygg var den. Efter att den permanent utslocknade (trots att jag inte var på resa i obyggden) har jag istället köpt en Sony Reader som fungerar hela tiden, och inte bara udda torsdagar.

Hursomhelst — nu är jag i alla fall — tillsammans med all min utvalsade och trycksvärtebestänkta pappersmassa — förflyttad till fastlandet och förväntas inom kort ha betat av den festival av deadlines som jag skickligt lyckats koordinera med flyttbestyren.

Vem vet — sedan jag kanske rentav kan uppdatera bloggen …

20 svar to “KAPITEL FYRAHUNDRAÅTTIOTRE — vari Kejsar Bok-kassar flyttar till fastlandet”

  1. vistet Says:

    Hur många bok-kassar per SD kort – kan vi få en omräkningsfaktor , eller rentav skapa en ny enhet ?

    • David Says:

      Jaa — jag är ju notoriskt svag i matte, men en epub-fil är väl ofta mellan 500 kb och 1 mb stor så låt oss säga att snittet är 750 kb. Det blir … öh … många böcker på ett sd-kort på 2 gigabyte (vilket är den storlek jag har). Och en bokkasse rymmer väl mellan 30 och 50 böcker skulle jag tippa — 40 böcker i snitt, kan vi väl säga. Så resultatet är … åtskilliga kassar. Mitt resultat är alltså … åtskilliga bokkassar per sd-kort. (Någon som är lite mindre dyskalkylisk — och trött i huvudet — får gärna finkalibrera de här resultaten.)

    • embla Says:

      Jag får det till att enheten 1 bokkasse (ännu inte införd i SI-systemet, ansökan inskickad) motsvarar ca 29,3 MB data.

      (40 böcker per bokkasse * 750 kilobyte per bok = 30 000 KB. 30 000 kilobyte / 1024 kilobyte per megabyte = ca 29,3 MB.)

      Man kan för övrigt förstås tänka sig massor med roliga sådana här omvandlingsövningar. I ett program häromdagen tror jag Hans Rosling pratade om hur många DVD-skivor (?) av text man tryckt fram till 1700-talet, bland annat..

      Och för övrigt borde LP-skivor i teorin gå att användas för att lagra data på. :)

      • David Says:

        Ask och Embla … jag menar A. och Embla: Tack! Det var precis nåt sånt här jag hoppades på att ni skulle komma upp med. Nu vill jag bara veta hur många av mina böcker som ryms på en LP-skiva — eller möjligen en laser-disk …

  2. schleiermacher Says:

    Men hur går det med Rashaan Roland Kirks Bright Moments? Jag tycker inte ovanstående beskrivning gör reda för allt lösöre.

    • David Says:

      Jag tror läsarna kan vara tacksamma över att jag inte har redovisat allt lösöre — och jag skickade faktiskt även iväg sex kassar LP-skivor till loppmarknaden. Men för att lugna dig kan jag ju tala om att Orlando Furiosos — jag menar Den Rahsaande Rolands — dubbel-LP sedan många år har övertagits av min far, som visade sig vara en större Roland Kirk-fan än jag själv.

  3. Spiring Says:

    Jag gillar den plastigt röda looken på den permanent utslocknade. Eller inte.

    Påminns för övrigt återigen om mina planer på att sätta ihop bandet ”Bokassas orkester”.

  4. nicolas krizan Says:

    »Aladdin« om jag får be, min bäste herre ;-)

  5. c Says:

    En sån där Sony Reader verkar ju vara en toppengrej. Några av omdömena:

    Aldrig mer oförstädda ord
    Går varthän livet vill ta dig
    (http://www.sony.se/product/rd-reader-ebook/tab/overview)

    • David Says:

      De kan gärna börja med att förklara vad ”oförstädda” är — är det något slags Finnegans Wake-ord, oförstådd och oförställd i skön legering? Eller något ännu mer avancerat? Och jag går gärna varthän livet vill ta mig — så länge som jag inte hamnar i ”obyggden” förstås …

  6. kris08 Says:

    ”Glöm inte minnet”.
    Kom ihåg det!

  7. Ahrvid Engholm Says:

    Sony Reader? Såvitt jag förstår är det samma modell somockså heter Sony PRS-T1. Och då är det samma som jag också införskaffat. Den är lätt, har inbyggd WiFi och browser och touchscreen (man kan zooma med fingrarna). En av de bästa på marknaden.
    Dock har jag inte använt den lika mycket som jag väntat mig, främst för att jag har så mycket oläst i pappersform, så den har liksom inte behövts. Dock var Sonyn till stor nytta tidigare i vår för att testa ut saker, då jag redigerade Novellmästarnas första E-antologi (http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081454). Lär få mer nytta av Sonyn framöver.
    Och vart har hr Nessle flyttat då? (Fastlandet är stort!)

    –Ahrvid

    • David Says:

      Just Sony PRS-T1 är det jag har — och jag nyttjar den flitigt, både till nyare böcker och till allt det godis som går att hämta på projekt Gutenberg, som t ex Theophile Gautiers sjövildaste sexiga spökhistorier, där han ständigt råkar i extas vid anblicken av en eller annan suggestiv medeltidsgobeläng: http://www.gutenberg.org/ebooks/author/5450

  8. Ahrvid Engholm Says:

    I väntan på geopositionering om var på det enorma fastlandet hr Nessle slagit ned om inte skinheads så dock bopålar, en notering:
    Jag har just läst klart min femte Arne Dahl-deckare (pseud för Jan Arnald) och det slår mig att hans osannolika intriger påminner en smula om någon…
    Harry Stephen Keeler.
    Nu skall vi inte missuppfatta: Keeler lät helt osannolika händelser krocka i handlingen, utan förvarning. Hos Arne Dahl är handlingen ofta osannolik, och mindre sannolika saker krockar – men sällan HELT utan förvarning. Det är bara det att hos Dahl känns förvarningen mild och osannolikheten stark.Man får en Keeler Light-känsla. Har Jan Arnald läst Keeler? Sitter han med ett keelerskt webwork-diagram och planerar sina plots? (Och parentetiskt: var Harry Stephen medveten om att ”webwork” kanske förutsåg WWW?)
    Dock vill jag säga att jag finner Arne Dahl utmärkt och väldigt spänstig som stilist. Han hittar alltid underfundiga formuleringar som skiljer sig från plattprosa. Men hans intriger blir man sällan klok på. Den komparativa forskningen Dahl-Keeler bör stärkas.
    Endera dagen kör han väl tricket att introducera den sannolike gärningsmannen i sista meningen på sista sidan.

    –Ahrvid

  9. August LS Says:

    Finns verkligen året Ehrenmark att läsa på läsplatta?

Kommentera

