Dessa obegripligt testosteronstinna fyrverkeriförpackningar

Vi befinner oss på en fyrverkerifabrik någonstans i Guangdongprovinsen i Kina. Runt ett sammanträdesbord sitter ett antal allvarliga, kostymklädda herrar — men just nu hänger kavajerna över stolsryggarna och skjortärmarna är uppkavlade. De är redo att hugga i. Chefen tar till orda:

”Vi måste se upp med indierna. Coronations nya smällare Nazi Bomb stjäl marknadsandelar från oss. Det här med att ha en huggtandsförsedd, nationalsocialistisk Chewbacca som löper amok med ett maskingevär på förpackningen verkar vara ett succérecept. Vi kanske borde prova något liknande.”

”Okej”, säger en nyanställd förmåga. ”Behöver vi oroa oss för copyrightproblem?”

Herrarna kring bordet skrattar hjärtligt.

”Skämt åsido”, säger en av dem. ”Vad sägs om att vidareutveckla det här med monster som kommandosoldater? Jag tänker mig en barbringad, kraniehövdad zombie som har kommit med i gröna baskrarna. Kan det vara något?”

”Ja! Vi döper den till Night Raider!” infaller en kollega.

Chefen stryker sig tankfullt över sin hårlösa haka. ”Nja. Jag vet inte … jag tycker det låter lite tamt. Men om vi vräker på med högar av kranier på marken, några exploderande skyskrapor i fonden och kallar produkten för Death Stalker Time Bomb så kan det möjligen funka.

”Personligen tycker jag att hela den här grejen med zombie-elitsoldater som löper amok i ett postapokalyptiskt landskap känns lite trött”, infaller en av mötesdeltagarna. ”Jag vill prova något helt nytt. Vad säger ni om en rosenrasande, vilt grimaserande King Kong med vingar?”

En av hans kolleger suckar. ”Kwong Hing Tai i Macao har redan gjort den. Men vi kanske kan spinna vidare lite på King Kong-konceptet. Vad tror ni om att han istället  flyger över himlen sittande grensle på Empire State Building som på något vis har förvandlats till en raket?”

Chefen stryker sig tankfullt över hakan igen. ”Hmmm. Det kan gå. Om vi har Frihetsgudinnan i förgrunden och kallar produkten för Lady Manhattan

Annonser

11 svar to “Dessa obegripligt testosteronstinna fyrverkeriförpackningar”

  1. Orla Vigsø Says:

    Helt underbart – och helt knasigt! För mycket av något har reklamkillarna (och ja, det ÄR killar) helt klart konsumerat. Tror inte det är grön te…

  2. Martin R Says:

    Nazi-Chewbaccas skrämda uppsyn är obetalbar! Och så gillar jag Nightraiders pistolfattning: han håller automatpistolen i vänster hand och vinkelrätt mot underarmen utåt vänster, så att han inte har en chans i helvete att se vartåt han skjuter!

    • David Says:

      Ja, Night Raider verkar avfyra sitt vapen en smula nonchalant — medan Chewbacca är lika förskräckt som sina motståndare över att han har råkat komma åt avtryckaren …

      Sen är jag lite förtjust i den där gröna, transparenta undertröjan av något ektoplasmaliknande material som Death Stalker har på sig. Man anar att någon tyckte att han var lite väl lättklädd och nödtorftigt försökte skyla hans kraftfulla bringa …

  3. kris08 Says:

    Har Socialstyrelsen infiltrerat Tung´s?
    På Camel-asken står det ju:

    ”Do not hold in hand after lighting”

    • David Says:

      Om man läser det finstilta på Death Stalker Time Bomb och de andra så inser man att de är ännu mer ängsliga i Guangdongprovinsen — tänd stubinen och spring för livet, förvara inte i fickan, se till att ha målsman närvarande, osv. De måste väl skriva så för att kunna känna att de har ryggen fri — ungefär som när det står ”OBS! Glöm inte att avlägsna kartongen innan ni försöker äta pizzan” och andra fascinerande varningstexter som bl a amerikanska företag är så förtjusta i — fast i det här fallet är förstås varningarna mera välmotiverade …

  4. Ahrvid Engholm Says:

    Kulturkrockar. I Kina och Österland har man litet vaga begrepp om vad som slår i Västerland. Zombies. Manhattan. Camel. Litet sådant. Det är för dem mest ord för dem, med okänd kontext – de inser inte att det blir löjligt.
    Samma kulturkrock förekommer i Västerland som vill göra grejor åt Österland. Var det inte någon cola-dryck som lanserades under ett kinesiskt namn som tydligen betydde ”Denna dryck kommer att återuppliva era förfäder”…
    Men vi kan inte helt utesluta att tillverkade av smällare kallt kalkylerar med att riktigt löjliga namn och bilder skapar kultvärde och extra attraktionskraft!
    Jag minns unga års Kinapuffar. Jösses vad kul det var att leka med dem! Tror inte på något gott av hårdare regleringar kring fyrverkeri. Det lockar bara kidsen att prova smällarrecept från Internet med mycket oberäkneligare resultat.

    –Ahrvid

    • Fredrik Tersmeden Says:

      Kanske handlar det mer om ålder än om geografisk hemhörighet? Jag misstänker att de flesta 8-åriga västerländska ynglingar skulle finna förpackningarna ovan minst lika lockande och ”häftiga” som tillverkarna tänkt sig…

  5. Jon Ridderstråle Says:

    Ser inte ”lady manhattan” etiketten väldigt mycket ut som omslaget till ett samlingsalbum med Kapten Stofil?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: