Dalai Lama gillar Tintin

Min post från 2009 om Tintin på Kap Verde har plötsligt fått nytt liv — 42 visningar hittills idag. Orsaken är rätt uppenbar: efter debaclet med Kulturhusets förbud mot Tintintitlar i ungdomsbiblioteket — raskt följt av en helomvändning med vidhängande vit terrier —  har många googlat på Tintin (17 sökningar), Tintin i Afrika (4 sökningar) och liknande begrepp.

Jag blev också aningen upprörd när jag fick reda på att Kulturhuset skulle avlägsna Tintinalbum ur hyllorna, fast jag utgick ifrån att det bara rörde sig om Tintin i Kongo, vilket hade varit illa nog — när det sedan stod klart för mig att alla titlarna skulle undanhållas unga och lättpåverkade läsare blev jag smått perplex.

För visst var den unge Hergé rätt aningslös i hur han avbildade andra kulturer i de fyra första äventyren, men sedan gjorde han bot och bättring och skildrade andra kulturer och länder med stor precision och inlevelse i de tjugo album som följde.

Här ovan kan ni till exempel se hur upprymd Dalai Lama blir när han tänker på Tintin i Tibet (DL dyker upp vid 02:12 och talar engelska — innan dess har vi fått se tibetanska skolbarn tala sig varma för den belgiske lintotten). Dalai Lama uppskattar inte bara bilden av Tibet, dess folk och sedvänjor — han skrockar också hjärtligt åt Kapten Haddocks eskapader.

Dessutom verkar den tibetanska buddhismens ledande ljus  lite bättre inläst på ämnet än den auktoritet som ville avlägsna Tintin från sitt bibliotek med hänvisning till att det förekom ”araber på flygande mattor” i albumen

(Tack till Gunnar Gällmo, som först tipsade mig om Dalai Lamas entusiasm över Tintin, och Björn Wahlberg som via en Facebookpostning ledde mig till klippet ovan.)

23 svar to “Dalai Lama gillar Tintin”

  1. vistet Says:

    Härligt klipp från TCV:s skola i Dharamsala. Kulturhuset , varv ett , låter som ett nidingsdåd , med klädsam reträtt. Etnografiska Museet förstod att uppskatta Tintin från början : dom gjorde en hel utställning om ”Tintins Museum” , där man fick se dom verkliga förebilderna till mycket i albumen.

    Tintins omformning efter dom första schablonartade albumen var mycket Changs förtjänst – den verkliga Zhang Chongren var den som gav Herge en uppsträckning och förklarade vikten av detaljer ” skall du rita Kina idag så får du inte rita kineser med hårpiskor – för vi har avskaffat slaveriet ! ” Zhang var oxå den som stod för kinesiskan i Blå Lotus. Dom återförenades efter att ha varit åtskilda av kulturrevolution mm just innan Herges död – Jaques Lang stod på plattan och väntade med ett franskt medborgarskap , för Changs insatser för den franskspråkiga kulturen.

    Tintin i Tibet publicerades just efter Dalai Lama´s flykt till Indien. På kinesiska så gavs den ut långt senare under titeln ”Tintin i Kinas Tibet” – tills förlaget hotade att dra in rätten till alla albumen. Det kinesiska förlaget backade faktiskt.

    Charmig historia även här : Tintin , Tutu & Aung San Su Kyi i samma story :

    http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/5040198.stm

    • David Says:

      Ah, utmärkt — jag funderade på att skriva om Hergés vänskap med Chang/Zhang, men valde bort det — och nu bidrar du med en betydligt mer initierad drapa i ämnet än jag hade kunnat prestera. Tack så mycket!

      • vistet Says:

        ”Tintin in China´s Tibet” rymmer en extra kolonalistisk knorr , som tappas bort i översättningen. Uttrycket för Tibet på kinesiska är Xizang : ”Västra skattkammaren”
        Formellt är så är inkluderar namnet ”autonoma regionen” (TAR på engelska) , men det används sparsamt utåt. Det blir återigen det lätt falsettartade China´s Tibet.
        Tibetanernas eget namn är Pö ( första två bokstäverna i andra raden på omslaget)

  2. Bantil Deken Says:

    Vilket ståhej. Men det där med araber på flygande mattor får ju åtminstone mig att tänka på en snubbe som heter Omar. Snarare än Tintin alltså. Och vänta nu, hans polare Ture, håller inte han till blott ett stenkast från Kulturhuset, på Nedre Drottninggatan?

    Varför inte gräva, eller snarare gallra, där man står i stället för att ge sig på belgarna? Hade de rensat ut författarna som hittat på herr Omar och Kurrekurreduttön så hade det blivit ytterst intressant att iaktta reaktionerna.

  3. vistet Says:

    Heluppslag i DN idag : chefen kör ut bokvagnen från giftskåpet.
    Själv tycker jag att man missat en av dom viktigare poängerna med att barn läser Tintin : läs dom just för att dom första böckerna är just så usla i jämförelse , och ge chansen att reagera på det . Människor och författare utvecklas , byter åsikter… Tintin ger ett bra tillfälle att börja smaka på såna tankar.

    • David Says:

      Bisarrt — i en snarlik DN-artikel med samma faktainnehåll som jag tror lades ut på nätet igår illustrerades beslutet med att Anders Lundgren på Serieteket (en gammal Kapten Stofil-medarbetare) körde ut samma album. Hur många gånger kan de ställa tillbaka samma TIntinalbum? Det verkar som om Kulturhusets chef kände ett behov av att visa sitt engagemang, samtidigt som han fick chansen till ytterligare spinndoktorering (som vi översättare säger).

      Här nedan en liten utställnings-utställning:

      Anders Lundgren ställer tillbaka de omdebatterade böckerna:

      http://www.dn.se/dnbok/dnbok-hem/kulturhuset-i-stockholm-backar-om-tintin

      Kulturhuschefen Eric Sjöström ställer tillbaka samma böcker:

      http://www.dn.se/dnbok/dnbok-hem/nu-far-barnen-lasa-tintin-igen

      Detta måste ju innebära att de har tagit bort böckerna en gång till bara för att kunna ställa tillbaka dem. Det går runt i huvudet. En sak är säker: upp till tretton-bibliotekets läsare lär ju inte kunna lägga vantarna på dem om de måste tas bort och ställas tillbaka gång på gång på det här sättet …

  4. Tusse Says:

    Ture Sventon håller till på Tomtebogatan, bara ett stenkast från min nuvarande arbetsplats där det finns folk från diverse Tintin- länder, bland annat Tibet. Varför inte förse Ture Sventonböckerna med en brasklapp: Vi måste tänka på att böckerna skrevs på den tiden araber var gåtfulla, engelsmän var typiska, och att det verkligen fanns en yrkesgrupp som kallades stadsbud.

    • David Says:

      Varningstext: Pitoler och temlor är inte bra för hältan.

    • Bantil Deken Says:

      Ska vi enas om att han håller till på båda gatorna? Får förresten Agaton Sax stå i hyllorna idag? Jag minns inte böckerna så bra. Däremot minns jag en väldigt rasistiskt framställd japan i Stieg Trenter-deckaren Färjkarlen.

      • vistet Says:

        Det jag minns spontant från Agaton Sax är gruppen skumma konspirerande utlänningar som avlyssnas av ( den bortkomne ) Mr Lispington , och hur Sax kämpar med det dolska språket i fonetisk transkription. ( Nej ! Inte brylliska ! )
        Det visar sig vara svenska turister på jakt efter köttbullar.

      • Tusse Says:

        Fick anledning läsa om Ture Sventon i Venedig i dag och konstaterade att han i denna bok (en av de sista i serien?) håller till på nedre Drottninggatan.
        Däremot finner jag ingen anledning att anse beskrivningen av den gåtfulle Herr Omar vara ”rasistisk” på något sätt. Då (1969) som nu (2012) finner jag honom enbart sympatisk. Alla tiders kille! En genomtrevlig prick!

  5. vistet Says:

    Eller som privatdektiven Kant uttryckte det (ungefär ) , när han rengjorde skjutjärnet : våld löser ingenting , och dessutom så får man hörselskador..

    ”Min far dog av ett kulhål,
    han var en detektiv.
    Skottstrider och slagsmål,
    av sånt bestod mitt liv.
    Men sprängdeg, krut och whisky,
    det struntar jag nu i.
    Jag lägger folk på soffan min,
    det är psykiatri.”

  6. Ahrvid Engholm Says:

    Ang videoklippet: ca 1:35 in panoreras en bild på en anslagstavla. Där finns ett meddelande uppsatt som säger ”Science is bad”.
    Vaba? Är det någon form av religiös buddhistskola som lär ut vidskepelse och försöker tuta i ungarna att vetenskap är satans påfund?
    Vad gäller Tintin i Kongo. Det verkar som om den unge världsreporten trots allt är ganska populär där! Se:

    http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-19663751

    –Ahrvid

  7. vistet Says:

    Tibetanska traditionen är , som bäst ,upplysning och undervisning genom debatt mellan motsatser. Gå tillbaka ett par sekunder : ” Science is good”

  8. Ahrvid Engholm Says:

    Viset:
    Ja, nu ser jag också ett ”Science is good”. Det var litet svårare att se för det flashade förbi snabbare.
    But that explains it.

    –Ahrvid

  9. embla Says:

    David, minns jag fel, eller hade du inte ett inlägg här för några år sedan av en afrikansk Tintin-kopia, i serieformat, vill säga? Eller vad är det för afrikansk serie jag minns att du skrivit om?

    • David Says:

      Nej det rycker ingen Quasimodo i minnets klocksträngar — det närmaste jag har kommit är nog texten om Tintinstatyetterna på Kap Verde som jag länkade till i bidraget ovan …

      • embla Says:

        Märkligt. Har jag inbillat mig det helt? Ingen afrikansk serie alls, eller annan väldigt enkel pirat-version av en serie alls? Det kanske inte var Tintin, och möjligen inte afrikanskt. Eller så har jag läst det annorstädes, eller drömt.

        Kap Verde-statyetterna tänkte jag inte på, jag ser framför mig svartvita teckningar.

  10. vistet Says:

    Sen går det ju att få nytt innehåll genom att bara byta ut texten..

  11. อาการปวดหลัง Says:

    When the Brown Bomber cannot be moved from the snow, Dad sends Kenny and By to dig it out.

    Momma and Dad sign up for a charge account for groceries with Mr.
    Now all you have to do is pull towards your chest with your hands.

  12. vistet Says:

    Rapport från en ( flera , faktiskt ) kinesisk bokhandel i Kunming : Tintin i Tibet säljs med titeln som Casterman kräver ” i Xizang ” , inte Kinas ..
    Lite mera förvånande : inte bara Jiang Rongs Wolf Totem säljs på både kinesiska & engelska . Rongs bok har gått ut i miljonupplagor i Kina , och fanns oxå på järnvägskiosken i Kunming . Även Palden Gyatsos Fire Under the Snow , en tibetansk munks år i kinesiskt fängelse fanns på bokhandeln – med stor reklamaffisch.

Kommentera

