Jag är ute och rör på mig — igen!

Som även mindre minnesgoda läsare kanske erinrar sig så höll jag föredrag på Konsthallen här i Göteborg i söndags. Så här såg det ut — uppslutningen var förvånansvärt god: drygt tjugo personer ville höra mig prata om superhjältar och indisk populärkultur.

Det verkar dessutom som om reklamen här på bloggen gav viss utdelning, för bland de klassiska kulturkonsumenterna tyckte jag mig skönja typiska bloggläsare — my people, som jag gärna kallar er. Uppskattningsvis utgjorde ni ungefär hälften av publiken.

Och denna känsla var tydligen inte enbart en släng av höstmegalomanin, för bloggläsaren Kris Åsard (som jag mig veterligen aldrig pratat närmare med men är bekant med på Facebook) lade upp ovanstående stilstudie från sin mobiltelefon.

But I digress … som vanligt. Vad jag skulle säga är att jag för andra gången på en vecka lämnar min trygga håla och beger mig ut i offentligheten.

Jag signerar nämligen böcker på bokmässan nu på söndag, först mitt proggaralbum i Galagomontern mellan tolv och ett, och sedan vandrar jag direkt över till Optimalmontern för att fortsätta med Kapten Stofils nya årsbok. (Jag signerar förstås även förra årets utgåva om så önskas — ja, om sanningen ska fram signerar jag gärna använda engångsservetter som det står ”Sibylla” på …)

Ni återfinner mig i nedanstående montrar:

Mellan tolv och ett på söndag sitter jag och Mats Jonsson och stirrar håglöst framför oss i Galagos monter — A01:40

Sedan fortsätter jag att stirra håglöst i Optimalmontern — A01:31 — ytterligare en timme, mellan ett och två, i sällskap med Ajan

14 svar to “Jag är ute och rör på mig — igen!”

  1. Bantil Deken Says:

    De Optimala känner inte till detta och på deras lista är det någon vid namn Ajan som signerar då. Men jag chansar väl och kommer bort med min redan inhandlade årsbok. Det vore ju kul om jag kunde tvinga dig att rita ett köttberg eller något i den.

    • David Says:

      Jag pratade med Det Optimalas Furste Ingemar Bengtsson för några timmar sedan, och han slängde helt välvilligt in mig som sidekick till Ajan — min framförhållning är som synes inte helt Optimal. Och ett köttberg ska jag väl kunna åstadkomma. I Gustave Doré-stil. Eller möjligen Poul Ströyer-stil — bäst att inte lova för mycket …

      • David Says:

        Förresten — det kanske är lika bra att understryka: det är absolut ingenting som hindrar mig från att signera Optimalprodukter när jag sitter i Galagomontern, och vice versa. Annat än en signeringskö som slingrar sig hela vägen bort till A-hallen, men det verkar inte så sannolikt …

  2. John-Henri Holmberg Says:

    Ackja. På söndag tror jag mig ha övergivit bokmässan för det här året. Så lycka till ändå, och på återseende nästa eller när det nu blir. Fast med lite tur verkar det kunna bli en bok att signera 2013, så då får jag också sitta och stirra håglöst igen, en av de verkligt häftiga bokmässeerfarenheterna.

  3. Bantil Deken Says:

    Tack än en gång för Howard the Phillips Duck! En annan sak jag skulle vilja önska är att föredrag i likhet med det ovan nämnda hålls synkront med mässeriet till tillrestas fromma.

    • David Says:

      Tack själv för en stimulerande samtalsstund — även om det blev lite kort, som alltför ofta på den larmande mässan. Nästa gång ska jag söka synka föredrag med andra festiviteter för de tillrestas fromma … (hur skriver jag egentligen? Jag tror att jag fortfarande har feber av den traditionsenliga bokmässeinfluensan …)

  4. embla Says:

    Det kanske är en alltför självklar fråga i sammanhanget, men vad heter förlaget som gett ut serietidningar baserat på hinduistiska historier? Jag tänkte för längesedan att jag skulle köpa någon tidning från dem, men sedan dess har jag glömt bort namnet… och föreläsningen ovan hade jag tyvärr inte möjlighet att gå på.

    (Kanhända är det hyperenkelt att googla upp, jag har inte kommit mig för).

    • David Says:

      Jag har inte fördjupat mig närmare i var man kan skicka efter fysiska serietidningar med illustrerade Ramayanaklassiker, men den som har en läsplatta eller inte har något emot att läsa serier på datorskärmen kan med lätthet ladda ner inscanningar av gamla gulnade serietidningar — i övrigt oåtkomliga åtminstone i vår världsdel — från indiska fansajter som denna:

      http://anupam-agrawal.blogspot.se/search/label/English

      Man behöver en serieläsarapp för att kunna läsa cbr, cbz, zip och rar-filer — Cloudreader funkar utmärkt på Ipaden.

      Och som ni ser har jag redan valt taggen ”english” för de av oss vars hindi är en smula rostig …

      • embla Says:

        Det var ju ingen dum sida (det lite avstickande inlägget om den lilla Sjöjungfrun fångade mitt intresse) :)

        Förlaget jag tänkte på hette med stor sannolikhet (det stämmer med min minnesbild av logon bland annat) Amar Chitra Katra. Deras internet-sida tycks för tillfället vara nere, men en sida där man kunde vinna skolstipendier (?) är uppe (första pris tilldelades en Tarun Sanjeev, http://scholarships.amarchitrakatha.com).

        Nej, men… sedan jag kollade senast är förstås sidan uppe igen. De har bland annat kategorierna Epics and mythology, Indian classics, och en med hjältar ur indisk historia, som Subhas Chandra Bose, eller Padmini (”A lesser woman would not have been able to face Ala-ud-din, but Padmini was no ordinary woman. She was a living example of virtuous womanhood. http://www.amarchitrakatha.com/).

      • embla Says:

        Frakten från förlaget, som ehurur annars håller sig med hemula priser, blir förstås en liten smula kostsam (drygt 90 kr per beställning).

  5. Sjörövar Jenny Says:

    När du tröttnat på att skriva ditt eget namn på servetterna efter Vegan Black Metal Chef-lunchen finns alltid Herr Serrano att tillgå. Änjoj: http://sabotabby.livejournal.com/1053475.html

  6. Miriam Says:

    What you posted was very logical. But, consider this, suppose you wrote a catchier post title?

    I mean, I don’t wish to tell you how to run your website, but what if you added a headline that grabbed folk’s attention? I mean Jag är ute och rör på mig –
    igen! | David Nessle is a little plain. You ought to glance at Yahoo’s home page and watch how they create
    post headlines to grab viewers interested. You might add a related
    video or a related pic or two to get readers interested about everything’ve written. In my opinion, it might make
    your website a little livelier.

Kommentera

