DEN FEMHUNDRADE BLOGGPOSTEN — pukor, trumpeter och ett par glada tillkännagivanden

Snart har jag haft den här bloggen i sju år — sedan 15 januari 2006 — och under denna tid har jag alltså meddelat mig med er femhundra gånger.

Av detta skulle man kunna få intrycket att jag presterar ungefär en och en halv bloggpost i veckan, men som mina trogna läsare vet stämmer det inte särskilt bra numera.

Under bloggens första år skrev jag ibland dagligen, men numera kan jag ibland vara frånvarande i månader. Hursomhelst — 500 poster har det i alla fall blivit, allt som allt. Dessutom smått otroliga 8097 kommentarer, det överväldigande flertalet författade av läsare av kött och blod och inte av spamrobotar med grumliga avsikter.

Ja — även om jag inte skriver fullt lika högfrekvent numera så gillar jag att ha en blogg, ett slags blandning av klotterplank och egensinnig kulturtidskrift där jag kan vifta med harskramlan över sånt som för tillfället fyller mig med entusiasm.

Och nu när jag ändå befinner mig i klang och jubelstämning vill jag passa på att bulta på stora trumman för några andra glada tilldragelser.

Det här omslagsförslaget är en s. k. ”mock up” (säges med samma tonfall som Terry Jones i Monty Python använder när han säger ”mock frog”) — men förmodligen skiljer det sig inte alltför dramatiskt från hur den färdiga boken kommer att se ut …

Mitt nya seriealbum kommer i början av nästa år — Den maskerade proggarens oändliga jamsession förväntas föreligga rykande färsk någon gång i februari, enligt mina förläggare på Galago/Ordfront. Albumet blir en mastodontvolym på cirka 170 sidor, och kommer att innehålla i stort sett allt icke tidigare återutgivet material från Kapten Stofil-tidningen och Kapten Stofils båda årsböcker — dessutom kommer jag för skams skull att tillhandahålla lite nytt stoff för att tvinga komplettisterna att införskaffa publikationen (det klassiska ”one previously unreleased track”-tricket).

Jag poserar ”otvunget” framför Brezjnevs frontalkrockade Rolls Royce på Rigas bilmuseum — notera särskilt den uppstoppade partikoryfén bakom ratten. Bilmuseet, som förutom Brezjnevs Rolls även kan stoltsera med Stalins Zillimousin och Maksim Gorkijs lyxiga Lincoln — förutom fantasiljoner av andra fascinerande öststatsfordon — är självklart en anhalt även på den nya proggarresan …

Och inte nog med detta! (Flämtade han med PR-fradga i mungipan.) Dessutom kommer jag att leda en ny resa till Lettland 13 till 17 mars 2013.

Resan kommer delvis att innehålla favoriter i repris från mina första Strövtåg bland kommunismens ruiner, men är dessutom uppjazzad med bland annat en övernattning på lettiska regeringens exklusiva sanatorium i Ligatne och ett cocktailparty med stark Stangelove-stämning i samma lettiska regerings gamla atombombsbunker, där tiden frusit fast i det kalla krigets frostigaste sekund …

(Resan kommer att finnas i två prisklasser — koryfé och proletär, eller vad vi nu ska kalla dem. Den förstnämnda är den lite lyxigare varianten och  betingar ett pris av 5950 kronor, medan den andra är något mera fältmässig och kostar 4650. Mer information om evenemanget kommer senare — watch this space).

Och i väntan på detta kan ni ju få en försmak av vad som väntar genom att titta på de här gamla bloggposterna:

Strövtåg bland kommunismens ruiner med den maskerade proggaren
På motormuseet i Riga
Mitt livländska leverne
Sagan om gumman, katten, hunden och TV-tornet
I Stalinskrapans mörkaste prång
Den fantasifulle ingenjören och hans vanartige son

19 svar to “DEN FEMHUNDRADE BLOGGPOSTEN — pukor, trumpeter och ett par glada tillkännagivanden”

  1. bark Says:

    Mottag mina lyckligaste gratulationer, den här bloggen är lite av ett andningshål för oss som är intresserade av knäsvaga kulturyttringar!

    Den maskerade proggaren ja. Jag har letat som en skållad dräng i min samling Kapten Stofil, men har ännu inte lyckats hitta den förtjusande parodin på förbjudet-för-obehöriga-skyltar som jag har för mig ska finnas i någon av serierna.

    Finns den här serierutan? Ungefär i vilken episod och ungefär när i Kapten Stofil-utgivningen?

    • David Says:

      Såvitt jag förstår måste du syfta på skylten ”EHURUMEDELST FÖRTY VARA MÅLSMANS LAGA ANSVAR”. Den förekommer i det första äventyret där Den maskerade proggaren möter Klichépolisen — tryckt i nummer tio av Kapten Stofil, återtryckt i Den maskerade proggarens stora röda. Skylten återfinns på sid 135 i albumet — och skälet till att jag tittade efter är att jag ibland blir osäker på vilka serier som är med i vilka album. (Så sent som i förrgår upptäckte jag t ex att ”Den maskerade proggaren möter Stekaren”, som jag var övertygad om fanns med i Proggarens stora röda inte alls var återtryckt i albumform.)

      I övrigt glädjande att du uppskattade denna lilla bakgrundsdetalj — ett försök att återskapa hur jag tyckte att såna där skyltar såg ut när jag var liten och inte alls begrep vad som stod på dem (förutom att ”missbruk beivras” rimligen borde betyda att de ivrigt ville att man skulle missbruka).

      • Urban Says:

        Finns det någon som numera kan lyfta upp ett elverktyg (oavsett typ och fabrikat) utan att utbrista (något i stil med):
        ”Nu mig ingen gast förskräcker, ty jag har en Black&Decker”?

        Jag har åtminstone svårt att låta bli.

        U.J.

      • David Says:

        Det gläder mig! Serien där denna replik (eller något i stil med den) förekommer är med i den nya samlingsvolym som jag just lägger sista handen vid, kan jag passa på att meddela.

        Själv citerar jag ofta Socker-Conny — efter alla dessa år kan varken jag eller Jocke Lindengren låta bli att säga ”Jag sprayar den ballare” när vi gör skrafferingar och liknande på våra seriesidor …

  2. Bengt O. (@eklipspringer) Says:

    Grattis. Hätila ragulpur osv osv. Jag har följt dig från första stund med stort nöje. Den bästa bloggen för stofiler och sådana som vill bli det.

    Minns du ”Couch and Consultation”? Hörde idag ”It could be something psycological” som bakgrundstemna i en reklamfilm för en ny bil. Habeant sua fata…osv.

    Rimmet ”uppercut” / ”justitiedepartementet” är jag dig evigt tacksam för.

    Och mycket annat.

    Lycka till med nästa 500.

    • David Says:

      Tack!

      Själv är jag — bland annat — tacksam för din rapport om att Woody Allen kallas ”Der Stadtneurotiker”, och använde den nyligen i ett blogginlägg ..

      Märkligt för övrigt att det verkar vara så omöjligt att hitta något som är så marginellt att inte mainstreammedia och mammons matadorer lyckas snappa upp det för att förse sig själva med s k ”nördcred” … Men i o f s — Katie Lees bisarra Psykoanalyspop förtjänar förvisso en större lyssnarkrets …

  3. vistet Says:

    Grattis , både till dej och alla läsare. Tänkt f.ö. på dej/din blogg för ett par dar sen i Yangon , när jag gick förbi nätspinnaren själv som som mekanisk trumpojke. Ser jag den igen så skall jag filma & skicka länk.

  4. Ahrvid Engholm Says:

    Hr Maskproggare, kan du inte vid nästa rigaresa avsätta litet tid för att träffa kompisar i Stockholm, antingen före eller efter? Förr i tiden när Sunkit fanns dök du upp i stan iaf 1-2 ggr årligen som DJ.
    Kan tyvärr inte avsätta i runda slängar 5 laxar för rigautflykt. Dessutom sägs östersjölaxen vara utrotningshotad (och den bör inte utsätas för runda slängar i alla fall!). Dessutom har jag varit i Lettland och sett sovjetförfallet redan- skulle kunna dra många stories! (Men förfallet har förfallit och det finns allt mindre spår kvar.)

    –Ahrvid

  5. Gustaf G Says:

    Stort grattis till alla inblandade, inte minst mig själv, då jag alltid erhållit ett stort nöje av att läsa på denna blogg. Hoppas nästa 500 inlägg blir minst lika underhållande och upplysande!

    PS: En kulturgärning av Galago. Hoppas du blir skamlöst rik i och med detta.

    • David Says:

      Tack för dessa vänliga ord! Och tack själv för mycket underhållande input under åren — både på och utanför bloggen.

      Skamligt rik lär jag knappast bli på mina serier — men skamlöst rik ska jag möjligen kunna klara av …

  6. Nya strövtåg med Den maskerade proggaren bland kommunismens ruiner « David Nessle Says:

    […] The pun is mightier than the word « DEN FEMHUNDRADE BLOGGPOSTEN — pukor, trumpeter och ett par glada tillkännagivanden […]

  7. Gustaf G Says:

    För övrigt: Det är väl ingen som missat att idag (25/11) är sista dagen att förbeställa Johnny Bode-sällskapets vita handskar om man vill ha dem innan jul. Årets julklapp är inte några löjliga hörlurar, det är ett par vita paradhandskar!

    Läs mer om detta och annat intressant på http://www.johnnybode.com

  8. Gustaf G Says:

    Just det, en grej till David. Du borde uppdatera länkarna i din blogroll. Nästan ingen av dem funkar längre, de leder i bästa fall till digitala ruiner där dammet ligger tjockt sedan 2008 eller liknande.

    • David Says:

      Okej — jag har varit lite borta från bloggen — och världsalltet som helhet — de senaste veckorna, men jag ska genast ta fram macheten och röja i undervegetationen … När jag tänker efter har jag nog inte gjort så mycket med länklistan sen 2006, så det är inte konstigt om webbplatserna den länkar till har utslocknat eller flyttat på sig …

    • David Says:

      Så där — nu har jag, en smula motvilligt, rensat bort de bloggar som inte har uppdaterats på senare år, och tillika uppdaterat en del länkar till bloggar som har flyttat på sig …

  9. Linus Says:

    Vad kul med boken, David!
    Gillar din teckningsstil. Kanske köper boken sen!

Kommentera

