Johan Nepomuk Hummels fantastiska öden och mellannamn

johann-hummel-1778-1837-granger

”Joråsåatt … jag var skolkamrat med Beethoven, nära vän med Schubert och Goethe, och inneboende hos Mozart i två år.”

Tänk er att ni — fullt sanningenligt — kunde säga ovanstående mening. Det kunde min nya bekant Nepomuk (och, ja, jag kommer att använda detta namn så ofta jag får chansen — Nepomuk! Nepomuk! Trettio pinnar Nepomuk!).

Nepomuk kunde dessutom tillägga: ”Visst ja — jag glömde nämna att jag även fick lektioner av Haydn och … öh … Salieri. Själv gav jag lektioner till Felix Mendelssohn. Och visst fan — jag och Haydn jobbade ihop hos Furst Esterházy i flera år också.”

Johan Nepomuk Hummel levde mellan 1778 och 1837, och som framgår av det ovanstående lyckades han komma nära osannolikt många  av  musikhistoriens giganter (med Goethe som grädde på groethen).

Mötet med den några år äldre Beethoven  var — kanske inte helt oväntat — en svår knäck för den unge komponistens självförtroende, men han tycks ha återhämtat sig relativt snabbt.

Den av alla giganterna i umgängeskretsen som kastade den längsta skuggan över Nepomuks liv och gärning var i stället Wolfgang Amadeus — liksom Hummel var han också pianovirtuos och hade börjat sin bana som turnerande underbarn.

Vignette

Hummel som Mozarts mini-me — målning från Mozarthaus i Wien

Nepomuk bodde hos Mozart mellan nio och elva års ålder och fick sin formbara själ badad i  mästarens tonspråk från bittida till sent — faktiskt så till den grad att ekot av Amadeus hörs i allt han någonsin komponerade.

Inte sällan är det  nästan kusligt att höra en Hummelkomposition — det är som att lysna till en Mozart som överlevt sjuttonhundratalet och Napoleonkrigen och fått sin wienklassicism smaksatt med en generös klatt romantik.

Här nedan kan ni t ex höra Hummels andra pianokonsert i A-moll från 1816, som ett exempel på hans mera mogna stil. Och efter den följer en fagottkonsert som är så Mozartoid att den torde kunna lura de flesta mindre tränade öron:

Nepomuks samtida tenderade dock att tycka att han var hopplöst mossig och passé — det dröjde hundra år efter hans död innan någon dammade av partituren och återupptäckte hans behagfulla, lätt muterade Mozartmusik.

Själv älskar jag wienklassicism i allmänhet och Mozart och Haydn i synnerhet, så jag slickar så klart begärligt i mig all denna  Hummelhonung.

12 svar to “Johan Nepomuk Hummels fantastiska öden och mellannamn”

  1. parmerud Says:

    J.N.Hs musik var måhända ansedd som mossig redan på hans egen tid men hans pianospel var desto eldigare! Så till den milda grad att hans egen mamma var tvungen att skriva under intyg på att hon inte ingått kontrakt med Djävulen för att försäkra sig om sin sons musikaliska framgångar i utbyte mot odödliga själar och annan djävulsk hårdvaluta. Allt enligt Sixten Nordström!

    Tack för övrigt för en superb blogg! Jag har varit en trogen följare allt sedan ”Här äro hajar” och har läst alla inlägg fram och baklänges utan att någonsin visa tecken på min närvaro. Oroväckande skräckfilmsmässigt betéende när jag tänker efter…
    Nåväl, här är jag. Återigen, stort tack!

    /Parmerud

    • David Says:

      Tack för att du överger din ubåtsstatus för att dela med dig av fascinerande Hummeltrivia — det känns som ett passande tillfälle. Och jag har förstått att bloggen har en hel del läsare som har tagit ner periskopet och ligger och guppar en bit under vattenytan — och att de kan vara i precis vad som helst, från folkpartistiska riksdagsledamöter till medlemmar av Svenska Akademin. Jag ser det som en triumf varje gång jag lyckas locka upp en av er med en särskilt välplacerad sjunkbomb … och där tror jag att jag officiellt gick vilse i metaforen igen …

  2. Urban Says:

    Enligt Scb finns det 6 st Nepomuk i Sverige, varav ingen dock har det som förnamn.
    De tre som kan hittas på birthday.se är mellan 17 och 32 år. Namnet kan alltså sägas vara ganska ungt och trendigt.

    U.J.

  3. Bengt O. (@eklipspringer) Says:

    Om du använder namnet Nepomuk här i Wien, eller i Tjeckien, kommer ingen att reagera speciellt. Nestroy hette t.ex. Johann Nepomuk och en av Hitlers farföräldrar hette också Johann Nepomuk i förnamn vilket ibland tagits som indikation på att diktatorn hade tjeckiskt blod i sig – inte så bra då. Emellertid var den helige Nepomuk en tjeckisk biskop på 1300-talet som kom från byn Pomuk, nära Pilsen. Enligt legenden var han drottningens biktfader och när han vägrade tala om för kungen vad hon hade biktat blev han kastad i Moldau och drunknade. När man grävde upp honom på 1700-talet visade det sig att hans tunga var helt oskadad.

    Nepomuk, eller ”Pumuckl” som han ibland skämtsamt kallas är därför ett s.k. brohelgon dvs. hans bild återfinns på många broar t.ex. här i Wien (och i Prag naturligtvis). Man ser ofta hans staty med en stjärnkrans och ett krucfix, oftast prydd med blommor från de trogna. Ser man en sådan staty i en gatukorsning vet man att vägen i forna tider korsat en flod eller bäck just där.

    Det var bara det jag ville säga.

    Bengt O.
    http://flarnfri.blogspot.se

  4. A Says:

    ”Ach, du lieber Augustin” är tyska för ”Hail to the bus driver”? Alltid lär man sig nåt.

  5. vistet Says:

    Fick jobba en stund för att övertyga mig själv att det här inte var ett komplicerat skämt ( ironisk blinkning mot melodifestivalen ?? ) : hummel här i Mellansverige betyder typ klantskalle. Och nepomuk är alltså på riktigt , bara mött det som webpseudonym innan.

  6. parmerud Says:

    ”O, du helige Nepomuk” är för övrigt titeln på en ganska dålig marsch för messingssextett!

  7. David Says:

    Urban, Bengt O, Parmerud: Aldrig hade jag anat när jag vaknade i fredags att jag skulle få lära mig så mycket om namnet Nepomuk innan dagen var till ända … tack allesammans!

  8. Tor Sandqvist Says:

    Om jag inte misstar mig komponerade Nepomuk fler mandolinkonserter än Haydn, Beethoven och Goethe tillsammans: https://www.youtube.com/watch?v=X-F_uVmp04o

  9. kris08 Says:

    Man kan undra om hans förhållandevis begränsade ryktbarhet kan bero på att han behöll sitt namn, till skillnad från Johannes Chrysostomus Theophilus?

  10. Tusse Says:

    Tack Bengt O för att du lyckades klargöra ursprunget till smeknamnet Pumuckl, som jag har hört i Bayern. Brohelgonet kände jag till, varför jag inte höjer på ögonbrynen om någon heter Johann Nepomuk. Eller Carl Maria von Weber t.ex. som också var tonsättare. Maria är såvitt jag känner till det enda kvinnonamn som kan bäras av en man, dock inte som tilltalsnamn. Och en kvinna kan mycket väl heta Franciska av Assisi, vilket är ännu märkligare.

  11. Hummelhonung | No size fits all Says:

    […] På David Nessles blogg läser jag om Johan Nepomuk Hummels fantastiska öden och mellannamn: […]

Kommentera

