Huvudnyheterna 3 — Skjut inte på budbäraren av ragtime

1214_ernst_haeckel_photo_1

I podcasten nämns biologen Ernst Haeckel (1834 – 1919) och hans smått psykedeliska planscher — här ovan ett exempel

I tredje avsnittet av min och Jacob Stålhammars podcast virrar våra diskussioner över ganska vidsträckta vidder — vi undrar varför vetenskapsmän föredrar estetiskt tilltalande teorier,  inser det problematiska med Platonskt idévärldssex och gör fruktlösa försök att formulera en moralfilosofi för hårlösa chimpanser.

Dessutom fladdrar såväl Ockhams rakkniv som Anselm av Canterburys gudsbevis förbi i denna ovanligt filosofiskt stämda episod — som för övrigt utgör sista delen i den brett upplagda Karenin/Majonnäs-trilogin (det vill säga de tre podcasts som vi spelade in den tjugonde april).

Jag är själv rätt nöjd med det här avsnittet — jag tycker att det flyter på bättre än det förra — och att vi rentav kanske säger ett och annat som är av — dare I say it? — mera allmänt  intresse, särskilt i den avslutande moralfilosofiska/moralpsykologiska avdelningen.

Lika nöjd är jag kanske inte med hur bra jag lyckas komma ihåg Shakespeares ”This England”-tal. För det första förekommer talet i fråga inte alls i Henry VII som jag i förstone vill göra gällande — det härrör istället från den halvobskyra pjäsen om Richard den II.

För det andra lyder talet  inte riktigt som jag återger det — ”This bling, this blång, this England” — utan är något elegantare formulerat:

This royal throne of kings, this scepter’d isle,
This earth of majesty, this seat of Mars,
This other Eden, demi-paradise,
This fortress built by Nature for herself
Against infection and the hand of war,
This happy breed of men, this little world,
This precious stone set in the silver sea,
Which serves it in the office of a wall
Or as a moat defensive to a house
Against the envy of less happier lands,
This blessed plot, this earth, this realm, this England.

Fursten bland översättare, Carl August Hagberg, har naturligtvis gjort rättvisa även åt denna berömda passus (kanske det enda riktigt hitlistebetonade numret i Richard II):

Den stolta kungastol, den krönta ö,
Det majestätets land, krigsgudens thron,
Det andra eden, halfva paradiset,
Den borg naturen byggde åt sig sjelf
Mot allsköns smitta och mot krigets arm,
Den sälla menskoätt, den lilla verld,
Den ädelsten i silfverhafvet fattad
Som tjenar till en ringmur och beskydd,
Till fästningsgraf omkring den stolta borgen,
Till värn mot mindre sälla länders afund;
Den goda jord, det rike: detta England

Lyssna kan ni göra här (på Huvudnyheterna del tre, alltså, inte på Richard II):

Eller också går det som vanligt bra att högerklicka och ladda hem HÄR.

Med sorg i hjärtat måste jag tyvärr meddela att jag inte lyckats få någon rätsida på Itunes ännu — de anser sig ha problem med att ladda ner filer från podcasten när jag försöker registrera den och sedan fastnar jag, trots att RSS-validator har validerat min feed så att det står härliga till — och jag dessutom har kört den genom något som kallas för ”Feedburner” för att göra den ännu mer iTunesanpassad.

Men jag kan mycket väl ha gjort något obegåvat. Jag är trots allt 52 år gammal, och började min karriär genom att försöka sprida mina alster via HEKTOGRAF! Jag börjar uppnå en viss mättnad på nya teknologier som jag behöver tillgodogöra mig. (För alla som är födda efter 1965 kan jag avslöja att hektografi är en gelatinbaserad tryckteknik, där man i princip försöker stämpla pappren med en aladåb — så löste vi det här med massdistribution av  våra idéer under sextiotalet) …

Men jag verkar ha kommit bort från ämnet igen. Alltså: om någon av bloggens begåvade läsare har ett tips om vad jag kan göra för att få iTunes att acceptera antingen den här bloggens feed eller min — som jag hoppades — förädlade feedburnerfeed:

http://feeds.feedburner.com/Huvudnyheterna

… så är jag idel öron. Och tummar.

9 svar to “Huvudnyheterna 3 — Skjut inte på budbäraren av ragtime”

  1. Tusse Says:

    Förvisso känner jag till kopieringsmetoden hektografi, har förresten 2 st hektografer i originalkartong hemma. Bökigt är det. Hade du ingen möjlighet använda en mer sofistikerad metod, såsom t.ex. spritduplicering?

  2. Tusse Says:

    Karbonpapper.

    • David Says:

      Onekligen creddigt att ha kvar sina hektografer. Och för att besvara din fråga: jag har gjort fanzines med karbonpapper, på spritstencil, genomslagsstencil, elstencil — jag tror mig ha en ganska komplett bukett i bagaget av dessa tryckeritekniker som numera känns så fullständigt museala … och bland dessa antikverade, akterseglade trycktekniker tycker jag nog att hektografen intar en särskilt upphöjd position …

      • Tusse Says:

        Jag håller med men vill betona att mina sentida försök med hektografi uteslutande byggde på nyfikenhet; den dåtida spritstencileringen var ”på riktigt” och utan minsta ironi eller kultstämpel. Det var det som fanns att tillgå, helt enkelt.

  3. Björn Says:

    Det är roligt att ni börjar uttala algebra på ”arabiskt” vis, då ordet faktiskt kommer från arabiskans al-jabr. Vad sen aj-jabr betyder vet jag inte, men det ingick iallafall i titeln på Al-Kwarazmis stora bok om just algebra, och fick alltså senare ge namn åt hela grenen.

  4. Tusse Says:

    Och apropå platoniskt idévärldssex kommer jag att tänka på den halvt förgätne novellisten Nepomuk (!) och hans förtjusande berättelse om Cecilia, ”en skymt ur andeverlden”. I slutscenen, när såväl C som hennes älskade har funnit den gemensamma vilan, skuttar en hoper glada barn genom den vackra slottsträdgården, där lusthuset emellertid står tillbommat. Inte ens en fläktande gardin eller en öm suck någonstans i texten antyder någonting om att dessa barn kan ha tillkommit på annat sätt än genom platonisk tankeöverföring.

Kommentera

