Huvudnyheterna 9: De räddade Einar Heckshers hjärna

hitler-brain-poster

Titeln på veckans avsnitt alluderar förstås på en filmklassiker …

TheySavedHitlersBrain10

… som i stället borde ha hetat De sparade Hitlers vilt grimaserande huvud i en stor syltburk.

(Som vanligt kan man även högerklicka och ladda ner avsnittet HÄR.)

Varför blev Huvudnyheterna valda sist i gymnastiken? Har Stålhammar verkligen fått en bit av Einar Heckshers hjärna inopererad? Var Pontus Platins sjuttiotalsslang fräckare än Paul Paljetts? Var Arne Weise verkligen Sveriges äldsta tonåring? Sa han ”Ussare kvanting”? Vill vi verkligen se mindmeld-sex mellan mr Spock och Hubert Norlén i Tvillingdeckarna?

image

En stor, tidig läsupplevelse för David.

Ja — detta och mycket annat hinner vi beta av i veckans avsnitt av Huvudnyheterna, som i övrigt främst utmärker sig genom generösa portioner sextio- och sjuttiotalsnostalgi — vi verkar på väg att gå i barndom så smått, och ser sjuttiotalsslang, Sivar Ahlrud, Bengt Linders Danteböcker, dansbandskultur och Pontus Platin i ett förklarat skimmer. (Okej då — kanske inte Pontus Platin.)

5593Tvillingdetektiverna möter farbror Sven — sin tids äldsta tonåring.

När diskussionen  kretsar kring äldre slang och Einar Hecksher ligger det förstås också nära till hands att börja prata om  grilljannar och kvantingar. Jacob frågar mig vad som egentligen utmärkte dessa ungdomsgrupper, vilket fick mig att gå hem, göra lite efterforskningar och skriva en bloggpost om 1890-talets subkulturer.)

56cc0ca9021efee59364d4e5377444341587343

Ingen diskussion om sjuttiotalsjargong kan vara komplett utan Bengt Linders Danteböcker.

Och för den som vill fortsätta att drömma sig tillbaka till sommaren 75 — ”Då Brezjnev träffa Gerald Ford, och värmen slog rekord” för att citera Schytts — kan jag rekommendera nedanstående Spotifyspellista som jag svängt ihop, sporrad av lika delar kitschofili och nostalgi.

I listan kan man även ta del av en del riktigt tunga exempel på störtskön sjuttiotalsslang, t ex:

Vi drar gatan ner, och tar kurvan perfekt.
Vi blir fler och fler, det är maxat och fräckt!
(…)
Skateboard, ooh-ah-ah! Vilket häftigt drag!.
— Leif Bloms: Skateboard ooh-ah-ah

Eller hör på häxmästaren Paul Sahlin/Paljett från fucking Trollhättan, som skaldar:

”Vad gör man, vad gör man, svara bara mig,
när man inte träffar en enda reko tjej?
Vad gör man, vad gör man, åt en sådan grej?
Det är väl inte lätt att vara skön
när man aldrig för mödan får lön.”

Misslyckade mig

Bandet Schytts å sin sida verkar inte ha några som helst problem med att vara sköna. Hör bara på Madame Tussaud (deras försök att hoppa på Waterloo/Michelangelo/Lady Antoniette-tåget):

Hallå, hallå, hallå, hallå, hallå, madame Tussaud
jag är värdefull som en klenod.
(…)
I ditt sortiment skulle jag väl passa in,
lika väl som Cary Grant och Benjamin Franklin!

Jag vill kanske inte gå så långt att jag helt stämmer in i bandet Jigs  refräng ”Det bästa som finns är en stengammal sång” — men en del intressant dåtidsantropologiskt stoff återfinns här …

Rättelser: David hävdar att Lydia i Hjalmar Söderbergs Den allvarsamma leken heter Stjärnblom i efternamn — fast det i själva verket är den manliga huvudpersonen Arvid som heter så. Och det här med att det skulle finnas en riksdagsman som heter ”Wrigstad” kan vi inte heller hitta några belägg för — jag vet inte riktigt hur associationerna gick där.

Däremot finner jag till min stora glädje att ”Ortega” enligt Wikipedia faktiskt betyder ”Nässla” — så att Daniel Nessle och Daniel Ortega är i princip samma namn.

15 svar to “Huvudnyheterna 9: De räddade Einar Heckshers hjärna”

  1. Joakim Lindengren Says:

    Visste ni att, inspirerade av Kiss Army, Schytts kallade sin fanclub för Schytts Staffeln?

    • David Says:

      Ah! Äntligen ett sammanhang där denna sköna vits kan komma ut till folket! (Minns att du drog den även när jag övervägde att teckna proggaräventyret Den maskerade proggaren möter Schytts för något år sedan …

  2. Esaac Hestelton Says:

    Wrigstad: Jag skulle gissa att du associerar Per Wrigstad (Expressens gamla chefredaktör; omnämnd i Hasse& Tages sketch ”På banken”: ”Sä säger inte Wrigstad”) med riksdagsman/statsråd Jan-Erik Wikström.

  3. Perra Dox Says:

    Jag har ännu inte lyssnat färdigt så jag kanske, för att använda ett favorit Ankeborgs uttryck, får ‘äta upp min hatt.’ Men av all nämnd ungdomsliterartur så verkar ni ha glömt bort den eminenta serien Alfred Hitchcock och Tre Deckare löser…

    Dessutom vill jag minnas någon underlig serie om ungdomsagenter med diverse uppdrag i bland annat Tyskland med diverse tekniska hjälpmedel, någon sorts raketskor kan ha funnits med. Kort sagt en blandning av Farligt Uppdrag och old-school Bond för den yngre generationen.

    • David Says:

      Du slapp konsumera din fyrtiotalsjournalisthatt vändstekt i smör — vi säger inget om Alfred Hitchcock och tre deckare — även om jag med stort nöje läste de tidiga böckerna, och sedan blev en smula snopen när de slutade vara skrivna av Robert Arthur (som hade gilitgt förfall — han hade nämligen vandrat hädan) och serien togs över av fräscha oförmågor. (Jag räknade ut att Robert Arthur var den bra Tre deckare-författaren genom att kolla copyrightsidan — samma teknik som jag använde för att konstatera att Ivar Ahlstedt var min favorithalva av Sivar Ahlrud).

      All information man rimligtvis kan önska sig om tre deckare återfinns för övrigt på den här härligt retrobetonade fansajten, full av comic sans och grovt tillyxad HTML-kod:

      http://www.threeinvestigatorsbooks.com/index.html

  4. Perra Dox Says:

    Hittade serien: Ronnie Clark – Agent X som förvirrande nog i orginal verkar ha hetat något annat. http://www.series.net/cool/about.html

    http://www.bokborsen.se/Jack-Lancer/Ronnie-Clark-Agent-X-Operation-Skallerormen/1851121

    Jag verkar ha haft rätt om raketskorna. Gasmaskslipsen hade jag dock glömt. Inser dock ju mer jag läser på denna sida att dessa böcker bör nog jagas rätt på.

    • David Says:

      Okej — Ronnie Clark har jag inte någon som helst koll på. Jag misstänker att böckerna såg lite för mycket ut som Wennerbergs kioskdeckare för att tilltala min unga smak — jag föredrog nog böcker med omslag av häxmästaren Bertil Hegland, vars bildvärld alltid osade starkt av svenskt, småprovinsiellt femtiotal …

  5. Urban Says:

    Jag hör er podd med stor fröjd men det finns ett bekymmer gentemot bloggläsande. När jag hör den gör jag ofta något annat – som att köra bil eller vyssja barn. Därför blir det ganska svårt att reda ut vad det var man ville kommentera efteråt och i värsta fall vilket avsnitt det hörde till.

    Pivo är hursomhelst tjeckiska för öl, så det är väl svensk alkoholresenärsslang. Det fick jag åtminstone sagt.

    Skulle ni behöva byta namn någon gång kunde det med fördel bli till ”Jacob Stålhammar äter” eftersom detta nästan alltid är inledningen på samtalet och avstampet. Det vore kanske säljande rentav ”två män i samtal om maten och livet” låter ju som något i vilken tv-tablå som helst.

    Och rubriken fick mig givetvis i första hand att tänka på Carl-Einar H… Är hans hjärna ännu intakt?

    Tack för en bra podd

    U.J.

    • David Says:

      Du är välkommen att kommentera var du vill — vi är glada för all respons, alldeles oavsett var den råkar hamna. Och poddcasten ”Jacob Stålhammar äter” ser jag framför mig som ett grandiost soloprojekt med kraftfulla ljudeffekter … Eller också sitter jag i bakgrunden och försöker göra min stämma hörd.

      Roligt att du uppskattar våra oändliga tirader — som frånochmed nästa avsnitt dessutom kommer att återges med bättre ljudkvalitet, efter de smärre klagomål som har levererats här på bloggen …

      Pivo verkar som du säger vara slang som lite mer rutinerade ölkonsumenter använder — en googling på ”drack en pivo” ger träffar som denna:

      ”diverse affären som varit en samlingsplats för att dryfta all världens problem och utbyta skvallret i byn medan man drack en Pivo”

      Eller nedanstående, där pivon används för att understryka öl-etnicitiet (tydligen kallar även polackerna pilsnern för pivo … ):

      ”Det var första gången jag drack en Pivo – den polska ölen”

  6. kris08 Says:

    Tycks som om verkligheten äntligen hunnit ikapp….:

    Huvudtransplantationer snart möjligt enligt forskare

    Vi har läst det i rysare och sett det på film. Men snart kan Frankensteins monster bli verklighet. Tack vare tekniska framsteg menar forskare att huvudtransplantationer på människor nu är möjligt.

    http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/huvudtransplantationer-snart-mojligt-enligt-forskare/

    • David Says:

      Plötsligt har man alltså möjligheten att få hela Einar Heckshers huvud … vilket känns lite mycket. Jag är fullt nöjd med en liten lob, personligen.

  7. Martin Rundkvist Says:

    Jag läste min pappas gamla Sivar Ahlrud-böcker som barn omkring 1980! Hubert var rätt jobbig.

    • David Says:

      … Medan både jag och Jacob S identifierade oss stenhårt med honom. Det är kanske ett nytt personlighetstest: Vilken tvillingdeckar-typ är du. Möjligen var du själv Klas. Eller Göran. Eller rentav deras pappa ingenjören.

  8. Daniel Standar Says:

    Brezjnev och Ford träffades emellertid inte sommaren 1975, utan i november 1974, så Torgny Söderberg far i detta fall med osanning. November 1974 må värmen ha slagit rekord, det har jag ingen aning om, men det var fanimej inte mitt i sooooommaaaaarn.

Kommentera

