Huvudnyheterna 14: Emanuel Swedenborgs änglatelefon

HUVUDNYHETERNA — NU SOM TELEFONPODD!

(Ljudet blir aningen lidande av att det här avsnittet är inspelat i stasi-stil — vi ber om överseende med detta.)

Swedenborg

Emanuel Swedenborg fick som bekant sällan höra särskilt överraskande saker av sina vänner änglarna. Vi är nästan lika förutsägbara.

(Eller högerklicka och spara hej vilt HÄR)

Jacob är förkyld och har börjat höra röster — men det är inte Swedenborgs änglar utan David som ringer upp från ett smittsäkert avstånd. Vi kommer fram till att Herakleitos inte två gånger kan stiga ner i Ikeas bollhav — och fortfarande vara välkommen på barnavdelningen. David berättar om hur det var att se åttiotalets intimumgängesmättade industrirockvideos i magsjukt tillstånd. I övrigt blir det mängder med jazzrockhumor (oerhört invecklad uppbyggnad och inte mycket till poäng) och frijazzhumor (inget beat, ingen sångbar melodi — mest bara ett stort brötande).

David iför sig Linuxskägget och ondgör sig över Facebooks skuggprofiler — d v s de depåer av smygskördad kunskap som sajten döljer för användarna — t ex telefonnummer och mailadresser som man inte delat med sig av till Facebook, men som de snokat reda på ändå. Dessutom finns det tydligen skuggprofiler på folk som valt att inte vara med på Facebook — information som de lägger rabarber på när folk låter FB gå igenom sin telefonbok på mobilen eller sina mailkontakter.

Bakom kulisserna på Facebook finns alltså en skattkammare av data som vi inte vet om att vi har delat med sajten — och ett skuggnätverk där även icke facebookanslutna deltar, vare sig de vill eller inte.

Facebook tycker inte att detta är något problem — har någon delat med sig av informationen, frivilligt eller ofrivilligt, så tillhör den sedan Mark Zuckerberg för all framtid.

Här är några länkar för vidare självstudier bland aspirerande Ubuntu-polisonger:

Facebook’s Creepy Data-Grabbing Ways Make It The Borg Of The Digital World

Firm: Facebook’s shadow profiles are ‘frightening’ dossiers on everyone

Det senaste är tydligen att virusföretaget Norton har upptäckt att Facebooks android-app snor alla ens telefonkontakter utan att ens fråga om lov — och utan att man ens behöver vara inloggad:

Norton: Android app skips consent, gives Facebook servers user phone numbers

Dessutom — för att nu sent om sider återvända till Huvudnyheterna — i stället för nakna brudar berättar gamla vitsar — påklädda äldre män berättar halvfärdiga vitsar. Är du från Vänern eller är du från vettet? Sjuttiotalsljus = järnstaket i snö. Åttiotalsljus = saxofon i motljus. Linuxskäggen har styrfart på paranoian. Googlebilen som spöke i folktron. David berättar om Tippu Sultan och repriserar det här gamla blogginlägget.

Ja — och så berättar Jacob om det ofta använda Wilhemvrålet — en outslitlig klassiker bland Hollywoods ljudtekniker av någon anledning. Hör det själva på den här sajten, helt ägnad åt det halvkvävda lilla skriet.

George Lucas och Stephen Spielberg älskar båda Wilhelmvrålet — se klippkavalkaden ovan.

Rättelser: Ölhallskuppen ägde inte rum 1926, som David hävdar, utan 1923.

13 svar to “Huvudnyheterna 14: Emanuel Swedenborgs änglatelefon”

  1. Urban Says:

    Härligt att det kommer mera.Tyvärr är det något tokigt med den hej vilda länken. Den vill ge mig ett html-dokument istället och det tycker min mp3-spelare inte om.

    U.J.

    • David Says:

      Slarv av mig, är jag rädd — jag lade upp ett helt gäng Huvudnyheter innan jag s a s gick på semester — och den sista blev det lite fel på. Nu har jag i alla fall fixat länken så att den ska funka …

  2. Arrug Slahmag Says:

    Malgorzata Kubiak har inte lämnat många spår efter sig på internet. Ingen wikipediasida, och den enda relevanta träffen på en känd sökmotor är ett kort videoklipp från ett holländskt museums websida. Där strippar hon på en suddig VHS till något som antingen är industrimusik eller bandtrassel.

    Var hon en numera bortglömd person i 80-talets ‘vill verka farlig’-kultur? Vart tog hon vägen?

    • David Says:

      Ja — jag kan meddela att jag i alla fall är Facebook-kompis med henne — men i övrigt verkar hon som sagt inte göra så mycket industrinoice av sig …

  3. Huvudnyheterna har lunchstängt … några veckor. | David Nessle Says:

    […] The pun is mightier than the word « Huvudnyheterna 14: Emanuel Swedenborgs änglatelefon […]

  4. Urban Says:

    Tack så mycket för att du fixat 14 men jag får nog vara otacksam och be dig ta en titt på 13 också för den får jag inte heller att funka, om än på ett annorlunda sätt.

    U.J.

    • David Says:

      Okej — på vilket sätt tredskas filen? Jag har kollat på koden och ser inget som är uppenbart udda … Att döma av min statistiksida har HN13 laddats ner 76 gånger via bloggen — totalt har filen laddats ner 229 gånger från archive.org — så det kan ju möjligen vara din webbläsare eller något liknande som bråkar … men beskriv som sagt lite närmare så ska jag försöka styra upp situationen …

  5. Urban Says:

    Jag får ned en fil som verkar vara i rätt format men mycket kort och som sedan inte går att spela. Och jag har inte haft några problem med era andra.
    Men jag får väl lägga pannan i djupa veck lite till.

    U.J.

    • David Says:

      Något liknande har hänt mig ett par gånger — då har det lösts genom att jag rensat hela cacheminnet för appen/webbläsaren och sedan laddat ner filen på nytt. Ibland verkar det som om ofullständiga nedladdningar blir liggande i cacheminnet och förvirrar nedladdningsfunktionen …

  6. Urban igen Says:

    Tack för uppslag men än är jag inte framme. Jag försökte på jobbet idag – helt annan dator och annan webbläsare. nr 12 och nr 14 gick fint – nr 13 kunde inte laddas ned.
    Nu har vi visserligen lite andra säkerhetsinställningar på jobbet än jag har hemma men jag börjar få en känsla av att jag givit mig på en utmaning.

    U.J.

  7. Urban igen Says:

    Stort tack Embla. Nu verkar det äntligen fungera och min tillvaro är njutbar i någon timme till.

    U.J.

Kommentera

