Huvudnyheterna 18: Lasse Åberg möter Kapten Ahab

23909

Okej — Ishmael, Queequeg och Ahab hade en något mera äventyrlig seglats än David, Ola och Lasse Åberg …

Eller högerklicka som om själve kapten Bligh farit i er och spara HÄR.

Inslaget ”Mitt sommarlov” fortsätter, nu med augustis begivenheter: David har — som vi nämnde i förra inlägget — varit på Gotska Sandön. Här berättar han lite mer om resan.

IMG_7183

Lasse Åberg tittar närmare på sjörövaren/vrakplundraren Peter Gottbergs fängelse på Gotska Sandön.

Ett av Lasses första möten med offentligheten skedde i det nästan parodiskt sextiotalssvängiga svartvita svenska humorprogrammet Partaj, vilket vi diskuterar i podden. Jag hittar inget Utubeklipp, utan illustrerar med Laugh In, den färgglada förlagan från Förenta Staterna (som har väsentligt högre Austin Powers-faktor än den svenska varianten):

Även Jacob upplevde styv kuling under augusti  — inne i sitt huvud. Han har läst Moby Dick och fått en veritabel … Ahabupplevelse! [cymbalslag]

Vi diskuterar den klassiska artonhundratalsromanen rätt ingående. Särskilt Jacob. Bland annat talar vi om hur  Ishmael sover skavfötters med en viss maorisk muskelman, det vill säga … Queequegteori! [cymbalslag]

Queequeg

Ja — det blir alltså ett poddavsnitt som är maritimt, intimt och … marigt

Okej — den ordleken höll inte hela vägen … [inget cymbalslag].

moby_dick_1956

Moby Dick — nästan lika bra som Hajen …

(Ja — som ni märker är det här avsnittet en dag försenat. Jag brukar ju lägga ut Huvudnyheterna på torsdagar — men igår var jag upptagen med annat och försummade detta åliggande. Vi ber om ursäkt för förseningen. )

Något senare tillägg: Min vän Martin lyckades — till skillnad från mig — hitta ett klipp från Partaj på U-Tube. Här har ni det:

Ardy och Lasse syns ordentligt i bild första gången vid 03:05 — i synnerhet skönjer vi Lasses  sextiotalsyviga polisonger …

Som den oförtröttliga underhållningsarkivarie han är har Martin dessutom lyckats räkna ut vilken Monty Python-sketch som Lasse och Inger Åberg var statister i (detta  diskuteras nämigen i podcasten). Sketchen  återfinns här:

http://www.montypython.net/scripts/premise.php

3 svar to “Huvudnyheterna 18: Lasse Åberg möter Kapten Ahab”

  1. felixlindberg Says:

    Härligt med nya avsnitt av huvudnyheterna efter sommaruppehållet. De tidigare avsnitten har jag lätt kunna hitta på iTunes men sen en månad ringer jag med Android. Är det någon vänlig själ som kan berätta hur jag enklast lyssnar på min favoritpodcast med denna telefon?

    • David Says:

      Själv har jag android och appen Podkicker, som visserligen har ett litet enerverande reklamfönster numera, men ändå funkar smidigare än andra varianter som jag har provat.

      Förut hittade Podkicker oss om man sökte på ”Huvudnyheterna” — så icke längre, av för mig obekant anledning. Däremot kan du lägga till adressen till feeden direkt i appen:

      http://feeds.feedburner.com/Huvudnyheterna

      … så abbonnerar du rakt ner i androidtelefonen på vårt pladder.

      (Konstigt nog uppges de båda senaste avsnitten heta ”davidnessle” i stället för huvudnyheterna i listan — förmodligen för att jag lagt till dem med min vanliga wordpressidentitet och inte — som tidigare — som ”huvudnyheterna”. Jag får uppenbarligen återgå till att byta identitet när jag skriver på Huvudnyheternas blogg. Något störande — men det funkar utmärkt att ladda ner programmet i alla fall …)

      • felixlindberg Says:

        Perfekt! Tack David använder också podkicker och behövde adressen till feeden. Underbart med ett dubbelavsnitt att ta igen nu.

Kommentera

