Huvudnyheterna 19: Alla vill vara Underhunden! ELLER Eddie Murphys dilemma!

Ladda ner kan man göra genom att högerklicka och spara HÄR.

Äntligen! Ett helt avsnitt vigt åt tidelag och röriga mash ups på åttiotalsfilmer!

Tidelag är tydligen inte förbjudet i Sverige om man inhämtar djurets samtycke. Vi förstår inte riktigt hur detta förväntas gå till.

Vi  bedriver självstudier i ämnet på Wikipedia och kommer fram till att:

1) Tidelagsfantasternas namn verkar genomgående innehålla ledet ”Jöns”.

2) Kyrkoherden Hindriks ko befann sig ofta i hetluften:

Den 21 januari 1609 brändes bonden Per Jönsson i Matarinki by, Övertorneå sn (bör vara identisk med husbonden på Piekko hemman), på bål, för tidelag med kyrkoherden herr Hindriks ko, vilken synd och grov missgärning han tillstod och bekände sig skyldig och brottslig vara.

Dessutom: Alla vill vara Underhunden — det vill säga betraktas som situationens wonderdog … jag menar underdog.

Det vill säga — alla utom Eddie Murphy som föredrar att vara top dog och har gått från att alltid vara i underläge i sina tidiga, framgångsrika filmer till att städse vara …

en_prins_i_new_york

… vilket har gjort det svårare för biopubliken att heja helhjärtat på honom.

Men kan man verkligen välja den krönta rollen — och ändå insistera på underdogprivilegiet? Vi försöker lösa Eddie Murphys dilemma genom att hålla pitchmöte för en ny film med den skämtsamme strupskrockaren — En Kung i Stockholm, där Murphy gestaltar Carl den XVI Gustaf.

Intrigen blir efterhand en intrikat gobeläng där vi väver in såväl Andrej Tarkovskjs Speed (Hästspårvagnens fart får inte sjunka under sex kilometer i timmen) som  kyrkoherden Hindriks olycksaliga ko och Camilla Henemark.

Avsnittet är inspelat med en radioreporter som fluga på väggen — ståupparen Anneli Abrahamsson, som dock hörs surra en smula i början och slutet.

På det hela taget gjorde dock AA ett mycket nyktert intryck.

I övrigt: Rockvideon/förtextsekvensen ur den pakistanska buskiskomedin  Tere Bin Laden som David pratar om i podden har ni här:

Så vitt jag förstår betyder ”Ullu da Pattha” (उल्लू दा पट्ठा ) ordagrant ”son av en uggla”  — en mera idiomatisk översättning verkar vara ”fårskalle”.

Det här är andra gången som debattens vågor svallar höga på Huvudnyheterna med anledning av Göta Lejons Gogo-Brigad. Men hur förhåller det sig egentligen? Är den marscherande ungdomsorkesterns stövlar verkligen så anskrämliga  som Jacob  antyder? Ja — döm själva:

I avsnittet talas det också om att Sven Otto Littorin inte längre har någon Facebooksida — något som får oss att drömma oss tillbaka till 2007 när arbetslinjens forne matador inte bara fanns på det sociala nätverket, utan även hade glömt att stänga sin sida för utomstående:

https://davidnessle.wordpress.com/2007/10/04/kittla-sven-otto-littorin/

Och för er som inte kan sluta grunna på Jacobs tänkvärda teori att seriös SF-skit kräver ett tema i bastant marschtakt så har jag sammanställt en liten Spotifyspellista för vidare utvärdering av bevismaterialet.

Ja — som ni märker har jag förstås manipulerat resultatet en aning genom att nästan utelslutande  använda versioner inspelade av marschorkestrar …

9 svar to “Huvudnyheterna 19: Alla vill vara Underhunden! ELLER Eddie Murphys dilemma!”

  1. Martin Rundkvist Says:

    Apropå Speed: i ett avsnitt av Father Ted finns ett magnifikt amoröst och ondskefullt gammalt mjölkbud med vita knävelborrar. Han försåtsminerar sin irländska milk float, en golfbilsliknande anordning som gör högst 25 km/h, och tvingar Fader Duncan att köra runt, runt i en rondell i en halv dag.

    • David Says:

      Ja — Father Ted kommer rätt nära Tarkovskijs Speed här — även om tonen i filmen verkar mera som Carry On Speeding! Eller Benny Hill goes Chuck Norris — i alla fall att döma av smakprovet nedan som jag just uppspårade på YouTube:

  2. Fredrik Tersmeden Says:

    En – inser jag – synnerligen marginell fråga i sammanhanget, men är det fler än jag som har lagt märke till och irriterats över att Eddie Murphy på prins-affischen ovan har en enkel, stärkt ”riktig” frackmanschett stickande ut ur ena kavajärmen, men en uppenbart mjuk och dubbelvikt dito ur den andra (något som var än mer visuellt påtagligt då dessa affischer, i jätteformat samt min ungdom, beprydde stationerna i Stockholms tunnelbana).

    • David Says:

      Det är tveksamt om en fråga överhuvudtaget kan vara marginell på den här bloggen — och som alltid gläder jag mig åt mina skarpögda och skarpsinta läsare som städse ser saker som slunkit sajtskaparen själv ur sinnet … okej … undgått mig, menar jag. Ibland tar alitterationerna över lite grann.

      Den kostymiska kulturskymningen kan kanske i någon mån förklaras med att det rör sig om en amerikansk affisch, målad av någon som utan att darra på manschetten (mjuk eller hård) lägger isbitar i rödvinet … men vad vet jag?

  3. Arrug Slahmag Says:

    Det var en del missupfattningar om den popkulturellt berömda kakbiten Twinkies i podden. Livsmedelsjätten Hostess gick i konkurs, och Twinkies försvann från butikshyllorna förra hösten. De har nyligen kommit tillbaka.

    Twinkies har aldrig haft mentolsmak. Krämen har bara en svag ton av syntetiskt vanillin i standardutförandet. Det finns faktiskt en helt jämförbar svensk produkt, och det är de plastförpackade ‘rulltårtorna’ med osannolik lång hållbarhetstid som finns i varje livsmedelsbutik. Samma luftiga och smakfria sockerkaka och oljiga gräddfria krämfyllning med vaniljsmak.

    Shortening är inte stärkelse, utan härdat vegetabiliskt fett. Från början en produkt som lanserades för att konkurrera ut ister från marknaden. Det används till bakning, stekning och fritering. Crisco är det mest kända shortening-varumärket.

    Det finns ett par berömda filmscener med Twinkies, och då tänker jag främst på Weird Al’s varmkorv i twinkiesbröd i UHF och scenen i Ghostbusters där den paranormala aktiviteten i New York liknas vid en 11-meters twinkie.


    Sen finns det ju också det märkliga Spindelmannenäventyret där Faster May blir Galactus sändebud och skickar honom till en planet som är en enda stor twinkie. Det kom ut i Sverige i Atlantics presentalbumserie nån gång under tidigt 80-tal.

    • David Says:

      Ah! Ännu en alert läsare — och lyssnare! Jag önskar att jag kunde säga att jag levererar såna här grodor bara för att kontrollera om klassen är vaken — men dessvärre rör det sig i det här fallet om fullständigt genuin inkompetens.

      Jag fick i hundens hetta för mig att ”shortening” betydde stärkelse — trots att jag egentligen någonstans vet att det heter ”starch”. (Det är något bisarrt med det här ordet ”någonstans” som folk älskar att slingra sig med ”Någonstans känner jag …” — ja, var är det jag känner detta? I underkanten av vänster pannlob, nära ögat …

      Ja — nu kom jag förstås bort från ämnet en smula. Åter till ordningen:

      När det gäller twinkies vill jag till mitt försvar anföra att jag faktiskt tyckte att fyllningen smakade en smula tandkrämigt. Men som du säger är riktigt syntetisk rulltårtefyllning kanske en fruktbarare analogi — med den distinktionen att jag aldrig stött på ett svenskt bakverk som smakat så ondskefullt industriellt — ej ens en av dessa rulltårtor som kan ligga i rumstemperatur i decennier utan att bli dåliga …

      Sedan måste jag och Stålis ha slumrat en smula på vår post eftersom vi missade att dra till med din storartade Ghostbustersreferens i sötsakssammanhanget. Det är faktiskt på gränsen till tjänstefel.

      Spindelmannenäventyret låter onekligen psykedeliskt — och är helt obekant för mig. Något säger mig att det möjligen utspelar sig efter ca 1972 när jag — i egenskap av sextiotalistpurist — anser att mycket av stärkelsen går ur nätkravlarens kalsonger …

Kommentera

