Värst vad popen var populärkulturell idag

Serge Gainsbourg och Brigitte Bardot bringar sin hyllning till Bandes dessinées — tyvärr kräver klippet att man går vidare till YouTube för att kika — men det är det värt.

Häromdagen skrev jag om hur det kan låta när populärmusiken försöker ta sitt pedagogiska ansvar — men det är förstås vanligare att schlagersnickarna riktar blickarna mot mera trashiga tecken i tiden. Populärkulturens olika grenar har en naturlig tendens att korsbefrukta varandra lite hur som helst — ofta med bisarra och betagande bastarder som följd.

Trots detta sätter jag mig lite extra rak i stolen när jag exempelvis snavar på en katalansk kulturyttring som Lita Torellos skräniga sextiotalsschlager om Jules Verne …

För mig känns det lite grann som om Lautreamonts famösa paraply och symaskin ännu en gång oförmodat råkat stöta samman på ett dissektionsbord — med en surreal skönhets-chock som följd …

Samma sak gäller väl även i någon mån den vulkaniske skönsångaren Leonard Nimoys sagolikt spoilertäta slagdänga om Bilbo Baggins (som jag förstås skrivit om tidigare här på bloggen)…

Vi rekommenderar Leonard att inte säga upp sig från sitt dagtidsjobb. Fast det är klart — every man must have a hobbit. (Den som vill läsa fler tvivelaktiga ordvitsar om Nimoys sång hänvisas, som sagt, till det här gamla inlägget.)

Ja — för att summera en smula: det händer något märkligt när populärkulturella fenomen skildras i sång på det här sättet — vilket (som ni möjligen redan har gissat) utgör incitamentet till ännu en av mina Spotifyspellistor.

Jag saknar förstås en del favoriter på streamingsajten och därmed i listan — så t ex den halvobskyra DC-superhjälten Metamorphos minnesvärt märkliga signaturmelodi:

Strong as iron, homely as sin
Metamorpho! Metamorpho!
He’ll change into copper, cobalt or tin
Metamorpho! Metamorpho!

Ja — hursomhelst. Något säger mig att den här spellistan kommer att svälla ut en del med tiden, alltftersom jag får korn på nya sånger, och de gamla favoriterna dyker upp på Spotify ….

2 svar to “Värst vad popen var populärkulturell idag”

  1. Göran Arnberg Says:

    Tänkte bara upplysa om att den alternativa musikgruppen CowboyBengts™ gör en egen tuff låt om Metamorfo på albumet ”CowboyBengts™ vender tilbage”. Den heter ”Grundämnenas herre” och finns på Spotify & iTunes.
    Se även http://www.arnberg.se/pages/varia/metamorfo1.htm
    och http://www.youtube.com/watch?v=mAVaM-iBAvY

    Vänliga hälsningar från Göran Arnberg

    • David Says:

      Ah! Det gläder mig särskilt att Metamorpho inte fullständigt har glömts bort av samtiden — denna särpräglade superstjärna från DC:s silverne era (eller i hans fall kanske — koboltålder! [cymbalslag!]) förtjänar att kommas ihåg, kultförklaras och cosplayas skoningslöst …

      Strong as iron, homely as sin Metamorpho! Metamorpho! He’ll change into copper, cobalt or tin Metamorpho! Metamorpho!

      Och Cosplayarna verkar faktiskt också ta sitt ansvar … Leve dem! Och leve Cowboybengts!

Kommentera

