Den skandinaviska discons triumfer

Flamingo 11

Vilken skandinavisk discolåt har den mest övermogna, tidstypiska stämningen? Det är svårt att få full visshet — trots att jag redan tidigare varit och  sniffat på  frågeställningen …

Är det kanske Sten och Stanley med Le Freak (feat. Ebbe Nilsson)? där vi bland annat får veta följande:

Har ni hört!
skvallret ifrån stan?
varje plejs har tävlingar för barn!

Något senare hetsar Sten Nilsson på dansgolvets skälvande köttmassa som vore han besatt av själva Susanne Lanefelt:

Sten Nilsson: Kom ihåg
när bumpen först kom hit
Freaka nu med samma flit!

Kören: Ååh, Freak out! Le freak, c’est chic! Freak out!

FRAMSIDA

Sten och Stanley har även tolkat andra discoklassiker: ”Han kom till stan i fjol! Där är han — Daddy Cool! Han hatar bad och sol! Där är han — Daddy Cool!”

Ordet ”plejs” verkar  för övrigt vara centralt i sjuttiotalets discovokabulär. Som Exhibit B vill jag framhålla  Flamingokvintettens version av Funkytown som inleds så här:

Vill du hänga med till ett plejs det svänger om?
Bara dra iväg till Funkytown och träffa dom.

Dom som snackar om de’
snackar om de’
snackar om de’
snackar om de-e!

Dom som snackar om
snackar om
snackar om
draa-get!

Den svenska  mästaren i störtskön sjuttiotalsslang måste ändå vara Hans Edler — han har fermt försvenskat You’re the One That I Want från Grease till Det är dig jag vill ha —  här stöter vi på säväl ”plejs” och ”smajl” som det utslagsvgivande verbet ”fejsa” …

Edler: Såg en dam med rätta stajlen
lite cool, lite kul.
Gick på plejsen, smajla smajlen.

Namnlös körtjej: Doooom schyssta smajlen!

Något senare i sången får vi höra:

Edler: Du ställer väl upp, om det blir en kris?

Körtjejen: Om det blir en kris, kan du  fejsa den med mig!

Edler: E de sant? E de sant?

septimus_01Ja — som ni märker har vi fullt av nästan kusligt starka svenska kandidater. Det norska bandet Septimus har kanske fått till en svårslaget catchy talkör i sin hitlåt I marinen (In the Navy):

Hæng me gutt!
Hæng me gutt!
Marinen trænger en ny rekrutt!

… men det är tveksamt om det räcker ens till medaljplats med det här startfältet.

Men Suomi har ett synnerligen vasst äss i rockärmen  — discosensationen Ami Aspelund som framför  Mister Lazy på klingande Finlandssvenska:

Dansa med mig mister Lazy!
Damma av dig! Du är bara lat och crazy!
(…)
Du är udda och så brokig!
Se på mig här! Jag är också lite tokig!

Jag är nästan beredd att ge Ami guldmedaljen direkt  utan vidare parlamenterande — men läsekretsen kan förstås själv bilda sig en uppfattning om konkurrenterna — till exempel med hjälp av nedanstående spellista …

Senare tillägg: Sporrad av läsekretsens kommentarer har jag nu lagt till såväl Daddy Cool med Sten och Stanley som Djingis Khan med Vikingarna i min spellista.

Dessutom vill jag passa på att ge Vikingarna ett hedersomnämnade för det superbt förvirrande omslaget till LP:n där den sistnämnda sången  ingår.

Skivan släpptes först med titeln ”Djingis Khan”, men senare pressningar försågs — av någon anledning — i stället med titeln ”Hallelujah”.

Ingen ansvarig kände dock något behov av att byta ut bilden på skivomslaget …

hallelujah

26 svar to “Den skandinaviska discons triumfer”

  1. Spiring Says:

    ”Djingis Khan” med Vikingarna är också en höjdare, om man nu ska räkna den till disco eller schlager… eller disco-schlager, kanske:

    Djing- Djing- Djingis Khan
    Dom hojtar, han hojtar
    Dom hojtar, alla hojtar
    Djing- Djing- Djingis Khan
    Han rider, dom strider
    Han rider hela tiden
    Här har ni mongolen, ho-ho-ho-ho
    Ta nu fram fiolen, ha-ha-ha-ha

    • David Says:

      Jävlar! Den missade jag — en svåröverträffad slagdänga som genast måste beredas plats på min spellista (även om jag iofs tror att den finns med på en annan spotifylista som heter Coverversionerna som Gud glömde … )

  2. bark Says:

    Oh, ”Framsida” är ett favoritalbum. Att göra progressiv (inte progg-) dansband med den självklarheten klagade ingen annan. Lyssna bara på ”Musiken är min vän”, den bästa låt Sten & Stanley spelade in. Till skillnad mot de andra dansbanden försökte de i alla fall göra lite allvarligare menad disco.

    • David Says:

      Jag är vädligt förtjust i omslaget — Sten Nilsson i något som med tidens terminologi kanske kallades för en ”Jack Nicholson-mössa”. Sten är försjunken i djupa grubblerier kring ett vardagsrum i arton nyanser av brunt där hans kompband sitter och softar i soffan iförda skjortor med så stora slag att de borde gå att segelflyga med …

      • bark Says:

        Dessutom var det en av de kassettband som alltid var med i bilen under husvagnssemestrarna i början av åttiotalet. Det kan ha inverkat på mitt intryck av albumet.

      • bark Says:

        Jo, omslaget. Jag begrep aldrig hur den där bilden skulle illustrera ordet ”framsida”.

      • David Says:

        Skäggstubben gör honom ännu mer Sten-hård … Själv har jag ägt skivan sedan åttiotalet (femkronorsbacksfynd) — Daddy Cool var en av de första svenska bisarrocoversarna jag stötte på. Man kan alltså med fog hävda att Sten och Stanleys Framsida haft rätt stort inflytande på mig med ….

      • David Says:

        På Spotify har de f ö censurerat skivomslaget — i stället för Gökboetmössan och det bruna vardagsrummet representeras albumet av en photoshoppad bild på en sextioplussig Sten i självlysande vit skjorta och svagt beige kavaj. Avgå Sten och Stanley!

  3. bark Says:

    En kvinna
    en man
    en av dem
    försvann

  4. Ola Hellsten Says:

    Svante Thuresson gjorde också en inspelning med samma text på ”Det är dig jag vill ha”.

    Björn Skifs’ ”Ni som kan ro” kanske är för mycket mainstreamkanon för den här spellistan?

    • David Says:

      Tack för tips! Svante T torde utan problem kunna säga ”plejs” upp till tre gånger i samma mening, känns det som …

      Ska kolla upp dessa bidrag — om Skifs lyckas komma upp i samma kultfaktor som bidragen på listan är han välkommen — men konkurrensen är rätt mördande, upptäckte jag när jag lyssnade igenom den nu — jag upptäckte nya pärlor som borde räcka till finalplats, t ex:

      Jag kallas Lady Bump! Lady Bump!
      Det är sant!
      Jag kallas Lady Bump! Lady Bump!
      Det är inte alls genant!

      … mycket annat att förtiga …

  5. Spiring Says:

    Alltså, Sten & Stanleys version av ”Daddy Cool”… ”I baren på sin stol”… ”Det sägs han bär pistol”… ”han hatar dagens sol”… ”han ler åt varje kjol”… ”han kom till stan i fjol”… ”varför är alla så rädda? Dom slutar skratta, dom SKRÄMS av Daddy Cool”… jag DÖR…

  6. Anders Gabrielsson Says:

    I ”I Want To Love You Tender” med Armi Ja Danny är texten kanske inte så anmärkningsvärd eftersom den är på (visserligen knagglig men ändå) engelska, men dansen… jag blir glad varje gång: http://www.youtube.com/watch?v=kA5GkLM5C7M

    Min obefintliga finska kan inte bedöma humorvärdet i den här finska versionen av YMCA men de visuella intrycken är oförglömliga: http://www.youtube.com/watch?v=yUdb8Hy1uF4

  7. Anders Gabrielsson Says:

    M A Numminen har för övrigt gjort ”Yes Sir, I Can Boogie” på såväl svenska (”Yes sir, jag kan boogie”) som finska (”Yes sir, Olen Boogie”).

    • Spiring Says:

      Fast Mannens versioner kan misstänkas vara medvetet dåliga, och jag vet inte huruvida man är med i matchen då.

      Å andra sidan så måste väl även ett par av de ovan nämnda ha varit medvetna om uselheten, om inte annat närt nån liten gnagande misstanke…?

      • Anders Gabrielsson Says:

        Jo, han är väl lite för smart för att sångstilen inte ska vara affekterad. Icke desto mindre är dessa tolkningar underhållande, men det är sant att de nog inte platsar i den her genren riktigt.

    • David Says:

      Jag är beredd att hålla med — M A är lite för medveten om vad han håller på med för att riktigt kvala in i det här sammanhanget. Vi vill ha artister som sjunger …

      Disco Lady, du trollar med din dans!

      … och menar varje ord. Disco Lady är rena rama Truxa med platåpjucken. Hur det nu går till.

      Däremot vill jag gärna få fört till handlingarna att jag såg Numminen live på en krog i Västerås ca 1977, och efter konserten satt och drack öl och konverserade en lång stund med M A och hans svårmodiga dragspelare Pedro Hietanen (känd från sextiotalsgruppen Wigwam).

  8. Martin Rundkvist Says:

    Stort tack för underbart inlägg och insiktsfulla kommentarer! Jag måste skaffa nya visitkort med titeln ”Oskuldens hyena”.

    • David Says:

      På mitt visitkort ska det stå:

      Jag kallas Lady Bump! Lady Bump!
      Det är inte alls genant!

      I övrigt tar jag mig friheten att tacka å mina egna och kommentatorernas vägnar …

  9. A.R.Yngve Says:

    Istället för ”Hallelujah” borde Vikingarnas album ha hetat ”Kramageddon!” Eller…
    – Nu Ska Vi Ut Och Härja På Dansgolvet
    – Kramgoa Bärsärkar
    – Opp Å Hoppa Tor, Slå På Trumman Bror, Det Är Disco På Valhall Inatt

  10. Magnus Bark Says:

    Oh herrejesame, jag fick just för första gången höra Drifters version av philly-discoburgaren T.S.O.P.

    Hittas på det här mixtapet, som för övrigt är rent ångestframkallande bra. Hur har jag kunnat missa så här mycket fantastisk svensk musik?

Kommentera

