Prinsessan talar i radio

Future Queen of Britain-Princess Elizabeth giving special radio speech during Battle of Britain (Princess Margaret next to her)

Häromveckan ringde de från radioprogrammet Nya vågen i P1 och undrade om jag ville ge en julklapp till någon offentlig person — ni vet, en abstrakt present av typen ”jag vill ge en gnutta omdöme till min politiska meningsmotståndare XXX”.

Jag skänkte en norrlandskorrespondent till Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski, på det att han ska ha någon som helst aning om vad som pågår norr om Dalvälven.

Programmet med min julklapp sändes idag klockan två, och finns att ladda ner eller lyssna på HÄR. Min insats ubryter vid 33.45 ungefär och pågår i ett par minuter. Meddelas endast på detta sätt.

(Ja — som ni märker presenteras jag som ”David Nessle som står bakom serien Kapten Stofil” — vilket ju inte stämmer. En gång i tiden stod jag tillsammans med Martin och Jocke bakom tidningen Kapten Stofil, men det är ju något annat. Det är faktiskt inte första gången jag får oförtjänt credd för detta. Jag börjar bli en smula orolig att folk ska tro att jag är något slags bondfångare som far land och rike runt och hävdar att jag tecknar Kapten Stofil.)

6 svar to “Prinsessan talar i radio”

  1. Bantil Deken Says:

    Åhå, fått in en fot hos Radiotjänst. Vi vet ju var det kan sluta. Blir det På minuten härnäst?

  2. Martin Says:

    På tal om kringkastning – vad hände med podden?

    • David Says:

      Jag och Jacob hade inga problem med att producera en timme podd-pladder i veckan och lägga upp det på nätet så länge vi inte drabbades av deadlines, familjeangelägenheter osv. — men senaste månaderna har vi i högre grad hemsökts av en fysisk verklighet som pockat på vår uppmärksamhet — just nu är jag t ex mitt uppe i en flytt.

      Men vi återkommer säkert senare när saker och ting har lugnat ner sig en smula — däremot kommer vår verksamhet sannolikt att präglas av mindre regelbundenhet och mer sändningstidsspontanism framöver …

  3. Ahrvid Engholm Says:

    Varför denna vurm för Norrland? Du kunde ju ha givit mänskligheten gratis fusionsenergi eller önskat fred i hela världen! Finns någon särskild utlösande anledning till att du vill uppmärksamma hjortronskörden, myggplågan eller att marken spricker i Kiruna så att hela stan måste flytta?

    –Ahrvid

    • David Says:

      Jag borde förstås ha önskat mig ”fred i hela världen” i det korta intervjusegmentet mellan talangtävlingen (där jag steppar ihop med min dresserade uggla) och baddräktsmomentet. Nu ska jag gå och gnida in mina tänder med vaselin …

      Ja — jag är lite förtjust i Norrland och anser att det är en landsända som ofta får utstå styvmoderlig behandling av oss i söder — även om det sällan går så långt som när Wolodarski slinter med tungan och hävdar att allt land norr om Dalälven hör till ”utlandsbevakningen” …

Kommentera

