Jag kokar Ramelbuljong …

Povel och Alice. Troligen FFFF 1945. Foto Röster i Radio. Oskarsstigens arkiv.

Med viss stolthet kan jag meddela att Svensk Filmdatabas har begåvats med en ny text om Povel Ramel — skriven av den som mödosamt hackar ned dessa rader.

Jag är förstås djupt hedrad över uppdraget och hoppas jag inte har blottställt mig för alltför förödande kritik från Povels fanatiska tillskyndare (Här kommer hären i smoking och frack! Tjosan! Nu går vi till attack!)

Det var inte helt lätt att försöka sammanfatta detta fantastiskt frispretande friherrliga liv på utrymmet. Jag blev tvungen att koka — håll i hatten — så till att säga — plats för skratt — Ramelbuljong.

8 svar to “Jag kokar Ramelbuljong …”

  1. Bengt O. (@eklipspringer) Says:

    Har inget att invända. Fin text. Men vad betyder ”fältmässiga” bandupptagningar?

    Rififiparodin i ”Ratataa” (gräddsprut i gökuret) är ju helt sublim men kan väl knappast förstås av ev.nytillkomna seare.

    Det fanns ju någon sorts popgrupp med ett liknande namn. Något samband?

    • David Says:

      Inspelningarna från revyerna är oftast gjorda med en stackars mikrofon som står i ett hörn — därav det fältmässiga.

      Popbandet Ratataa tror jag är döpta efter hunden i Lucky Luke, som i sin tur är en parodi på Rin tin tin. Men på franska heter hunden i fråga Ran-Tan-Plan, så den svenska översättaren alluderar möjligen dunkelt till Povels film i alla fall — en knivig fråga …

  2. Ahrvid Engholm Says:

    Denna kulturella insats måste förstås också noteras på SKRIVA-listan:

    http://www.freelists.org/post/skriva/Nessle-om-Ramel

    Povel Ramel var ju en alldeles exceptionell ordbrukare.

    –Ahrvid

  3. Ahrvid Engholm Says:

    Hm, apropå kärleken-till-männsliheten-ommansäjer (Povels proggiga sida), känner hr Nessle till att han särskilt utpekas i engelska Wikipedia ang uppslagsordet ”progg”?

    http://en.wikipedia.org/wiki/Progg

    ”The Swedish comics artist David Nessle created the character Den Maskerade Proggaren (”The Masked Progger”) as a pastiche on both the progg movement and Silver Age superhero comics.[1]”

    Och det ges t o m referens till Jarl Sandberg!
    Världsberömd i hela Wikipedia m a o.

    –Ahrvid

  4. Fredrik Tersmeden Says:

    Du får skriver om Povel på nätet, jag om Hilmer Borgeling. Jag ser en kulturell renässans’ gryningsstrålar stiga i fjärran!

  5. David Says:

    Fredrik:

    Men när i gryningen sken den rosenfingrade Eos,
    skenade rosenfingrarna deras uppå datorers tangenbord!

    (Jag vet inte riktigt om metern höll måttet där. Daktylerna flyger lågt ikväll …)

    Vilken storståtligt sinister avatar du har skaffat dig förresten — Sam Ask som Svengali (en ung Sam Ask, förtjänar det att tilläggas …)

Kommentera

