Den hetaste trenden för 2014: Flygplanshatten

Glöm propellermössan! I år har vi hela flygplanskroppen på huvudet.

 

Aeroplane-HatAirplane-Hat2Aeroplane-Hats-3

age_plane,0

 

AeroplaneHatFrance

 

4 svar to “Den hetaste trenden för 2014: Flygplanshatten”

  1. Bo Bävertoft Says:

    Jag hade en David Crockett-mössa när jag var i tioårsåldern – men det här var häftigare!

    • David Says:

      Ah, en ledtråd till herrns ålder — eftersom Davy Crockett-febern rasade i mitten av femtiotalet i USA och möjligen lite senare här hemma. När jag checkade in 1960 hade den i stort sett förklingat, misstänker jag … Icke desto mindre är jag förtrogen med såväl min namnes huvudbonad som hans medryckande — om än något urbefolkningsfientliga — signaturmelodi:

      Born on a mountain top in Tennessee
      Greenest state in the Land of the Free
      Raised in the woods so’s he knew every tree
      Kilt him a b’ar when he was only three.
      Davy, Davy Crockett, King of the wild frontier!

      In eighteen thirteen the Creeks uprose
      Addin’ redskin arrows to the country’s woes
      Now, Injun fightin’ is somethin’ he knows
      So he shoulders his rifle an’ off he goes.
      Davy, Davy Crockett, The man who don’t know fear!

      (och så vidare i ca arton verser till)

      Låten var tydligen listetta under det stora Crockett-året 1955 (medan nationen otåligt väntade på rockens genombrott). Här nedan framförs den av Gisele MacKenzie som är nästan kusligt lik Wayne Borings Lois Lane — eller möjligen George Papps … och så var vi en bit bort från ämnet igen …

      Wayne Borings Lois

      Ovan ser ni Wayne Borings Lois — Stålmannen verkar i vanlig ordning ha gjort något ”oväntat” …

  2. Anna Says:

    Underbart. Jag vill veta vad som fick dig att söka på flygplanshatt.

    • David Says:

      jag tror jag skrev ”female worker airplane factory” eller något i den stieln för att jag ville ha tag på de här fina färgbilderna av kvinnliga krigsknegare som jag visste skulle finnas någonstans på nätet — och långt ner bland träffarna stack den första flygplanshatten upp sitt sällsamma tryne … Sedan var jag förstås tvungen att utforska även detta sidospår …

Kommentera

