De särpräglade coverversionernas schlagerfestival

Les Pays-Bas … Neuf points!

Vilken är den mest egenartade coverversionen av en sextiotalspoplåt?

Är det möjligen Tyska Förbundsrepublikens Cindy & Bert som gör en djärv nytolkning av Black Sabbath-klassikern Paranoid? Här bjuds vi på såväl Nacht som Nebel och stora svarta hundar …

Nebel zieht in dichten Schwaden,
über´s Moor von Forest Hill.
früh gespenstich grenzt ein Irrlich,
es ist Nacht in Baskerville.

Wer verbreitet Angst und Schrecken,
Wer vernichtet was er will.
Jede sucht sich zu verstecken,
vor dem Hund von Baskerville.

Eller är det Hong Kongs bidrag — Josephine Siaios kantonesiska knasbolls-cover på Johnny Kidds Shakin’ All Over?

Vad tror ni om Paint it Black på tyska till ackompanjemang av smäktande zigeuner-stråkar med Tjeckoslovakiens egen Karel Gott-Strafe-England — som mest straffar Mick och Keith och Brian i det här fallet. Tyvärr har jag inte kunnat hitta någon version med rörliga bilder, men den hemvävda U-tubevideon är oväntat särpräglad, upptäckte jag just.

Särpräglad är även Indiens lokalt kryddade I Wanna Hold Your Hand, som  duett mellan Shammi Kapoor och Rajshree … (Fast om ordningen ska fram  är det Mohammad Rafi och Asha Bhosle som sjunger på ljudspåret.)

Ja, konkurrensen på coverområdet får nog sägas vara rätt mördande  — och nu har dessutom en ny storfavorit seglat upp på horisonten — Förenta staternas Ella Fitzgerald som helt oförskräckt gör hårdjazz av Creams Sunshine of your Love

Äsch. Jag kan inte bestämma mig. Jag ger guldmedalj till allesammans.

Man kan ju inte tävla i musik ….

Och då har vi inte sagt ett ord om någon av sångerna på nedanstående Spotifylista …

(Ja jag vet — det det blev en hel del favoriter i repris i det här inlägget —  det ligger liksom i sakens natur  …)

9 svar to “De särpräglade coverversionernas schlagerfestival”

  1. vistet Says:

    jag kommer alltid att rösta på Dekho ab to till förmån mot ….allt . Men Fido med dom fradgade käftarna i # 1 kommer att hemsöka mig en tid framöver.

  2. Anders Engwall Says:

    Jag skulle gissa att den verkliga stormakten inom gebitet är Jamaica. Detta grundar jag på att öborna vid ett otal tillfällen bevisat att det går att göra reggae av precis vad som helst. Alltså VERKLIGEN precis vad som helst. Den här sprittande glada biten kommer från en känd TV-serie som debuterade i september 1959 vilket jag tycker är tillräckligt nära för att räknas som sextiotal.

    • David Says:

      Tack för denna upplevelse — sällan har bröderna haft så mycket baktakt … plus också för de gnäggande hästarna och den jamaicanska Yahoo-ylen …

  3. Anders Engwall Says:

    Måste det förresten vara sextiotalspop? En av mina favoritcovers är den här fyrtaktsversionen av en gammal melodi som åtminstone Uppsalastudenter bäst känner som ”Punschen kommer”.

  4. Thomas Hellström Says:

    Tävla i musik går inte men återvinna funkar bra…

    • David Says:

      Möjligen skulle Smokey gråta en skvätt extra om han fick höra det nyss påbredda Boom-Shakalak-kompet på hans redan tårdrypande spår …

  5. jlindengren Says:

    Fast Ella fuskar ju genom att vara bra på riktigt…

    • David Says:

      Ja, hon har den där förmågan att — i en icke upphovsrättslig bemärkelse — äga de låtar hon tar sig an, alldeles oavsett hur särpräglade sångvalen ter sig …

Kommentera

